![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
ja jag ska sätta igång! har ju ångrat mig i 19 år nu att jag inte börjat tidigare!!! men det värsta av allt jag ska ju ner 1 eller 2 veckor i grekland i september, då kursen börjar! får man bakläxa då???
|
|
|||
|
|||
![]()
Har läst grekiska på ABF i 4 år (har haft uppehåll 1,5 år) men där lär man sig bra tycker jag och som någon skrev, man måste gå in för det för det är ett svårt språk att lära sig, fraser och så går bra, göra sig förstådd men gramatiken är rätt svår ibland.
Allt går ju med god vilja!! Våga prova det är så kul att se reaktionerna i grekland när man pratar lite dom blir lite fundersam varför man har läst deras språk. T.ex när vi var på Rhodos 2003 så pratade jag lite med personalen i baren på hotellet och det tråkiga med det var att dom svarade på svenska eller engelska tills dom förstod att dom kunde prata sakta och tydlig grekiska med mig så förstod jag lite ändå. Jag vill ju att dom skall göra det så jag får träna för man glömmer fort. //Joppan med 6 dagar kvaaaaar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Helt klart är man sugen på att lära sig grekiska. Någon som har erfarenhet av kurser i Göteborg? Nån som kan rekommendera något kursställe eller varna för någon annan?
Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gick en "grekiska för nybörjare"-kurs på Folkuniversitetet här i Borås för ett par år sedan. Läraren var grek och la ribban väldigt högt och pratade bara grekiska hela tiden. Man hade inte en aning om vad han pratade om när han ställde frågor, samt att han inte heller hade lärt ut vad "ja" och "nej" hette så man hade en chans att kunna svara. Han gjorde sig även lustig på min bekostnad när han förstod att jag inte hängde med riktigt. Men hur lätt är det att svara när han ställer frågor man inte har en aning om vad de betyder?
Dessutom var det två eller tre halvgreker som gick kursen, och alla (utom jag och två till) kunde redan alfabetet.Efter första lektionen sa jag till att det var för svårt och bad honom sänka tempot så man kunde hänga med. Vi hade inga böcker att följa med i utan bara halvtaskiga papperskopior som vi fick läsa. Grekiska alfabetet är ju lite halvknepigt och inte blev det lättare när man försökte tyda hans kråkfötter på tavlan. Efter andra lektionen påpekade jag igen att det var för svårt, men han ville inte lyssna utan påtade bara runt bland sina papper på katedern och mumlade något ohörbart. Är mycket besviken på dels läraren, och även på de andra att det ska vara så svårt att VÅGA SÄGA TILL! Jag pratade med en av de andra tjejerna som också tyckte nivån vad för hög, men hon sa det bara till mig, inte till läraren! I övrigt har jag inte svårt för språk utan jag har lätt för att lära mig, men när man kommer till en nybörjarkurs med höga förväntningar så vill man inte ha den ska ligga på en fortsättningskursnivå! Man ska väl ändå anpassa sig till de som kan MINST, inte till de som kan MEST? 810 kronor fattigare och mycket besviken gick jag inte dit mer efter den tredje lektionen... Har istället använt mig av Pimsleur och lär mig jättefort med den kursen! Rekommenderas starkt! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|