![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nyss hemkomna från Leros tycker vi att budgeten höll sig på en rimlig nivå.....
![]() För två personer: Boendet 35 euro/dygn för en studio med ac, vilket behövdes, för det var verkligen varmt! ![]() Skoterhyra 10 euro/dygn. Köpte "hem" sexpack 1,5 l vattenflaskor för 2 euro. Räckte några dar... Frukost med youghurt o nybakat bröd o div pålägg ca 4 euro/dag (blev bröd över att mata fiskarna med... *s*) Frukt o glass på stranden ca 5 euro/dag.... God mat i massor för högst 30 euro, billigaste måltiden var 12 euro...med dricka... Frappen kostade 1,80 o Mythos likaså... En flaska Meltemi vitt vin 7 euro... Lite grovt räknat gick det åt ca 90 euro för två pers/dag, med boende!Helt ok! ![]() En annan sak att påpeka: passa på att göra en manikyr... kostade 15 euro o fötterna blev som på en bebis... ![]() Hårklipp lika billigt!!! O bussresan från Piraeus till Athens flygplats 3,20 euro/pers.... Lätt att hitta busshållplatsen så ta bussen istället för dyr taxi! Tog 1h 20 min... Nu är det bara att börja spara ihop till nästa års resa.... Vart? Leros såklart!!! ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är fruktansvärt dålig på budgetar. Inte att försöka få ihop en innan resan, det går nog bra... men sen att försöka hålla sig till den! Det spricker alltid?
Så de senaste åren har jag struntat i budget; ätit gott, druckit ännu godare och mer. Hyrt moppe vid behov. Åkt på örundtur med båt. Struntat i strandstol för det tycker jag inte om. Betalat med kort när det har gått. Tagit ut kontanter ur automaten och sedan vid hemkomsten konstaterat att det återigen blivit dyrare än jag har råd med. Suck Bara att spara till nästa resa med minus i kassaboken redan från början, men hur det än går till så brukar det alltid lösa sig Yamas |
|
|||
|
|||
![]()
Nå har jeg lest hele tråden og et lys har gått opp for meg!
Nå skjønner jeg at disse ungdommene som min mann og jeg møter i Hellas er oppdratt til å ikke bruke penger på å kose seg. De lager seg suppe i en kopp og bruker hele feriekassen på alkohol slik at de kan lage kvalme på en måte som får voksne skandinavier til å skamme seg. I mange år har vi observert dette fenomenet og vi har undret oss over det. Nå skjønner jeg. De er oppdratt til å spare og til å regne på hvert øre. De er ikke oppdratt til å søke informasjon om landet de besøker. De er kun ute etter å bruke minst mulig penger. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Det jeg mener er at disse ungdommene jeg beskriver må være oppdratt av disse lavbudsjett-jegerne som har vært inne på tråden.
Mere opptatt av hva ting koster enn av kultur og nytelse. Senast redigerad av inkfish den 2006-07-21 klockan 11:42. |
|
|||
|
|||
![]()
Vi båtluffade varje år som fattiga studenter, och då fick man vända på varenda krona och var extremt fixerad av vad saker kostade. Det är väl inte så konstigt? Och ett par gånger åt vi spagetti och tomatsås på rummet för att kunna kosta på oss några drinkar i stan på kvällen. Inte njöt vi mindre av den grekiska kulturen för det.
|
|
||||
|
||||
![]()
Varför skulle ungdomar till lågbudgetresenärer dricka mer alkohol än andra kanske är det istället så att ungdomar i familjer, som reser ofta tack vare sitt ekonomiska sinnelag, har sett mer av värden, fått ett större intresse för andra kulturer och vänner i många länder. Jag tycker att du Ragnhild är rätt omedveten om du tror att alla familjers ekonomi är så bra att de inte behöver överväga sina inköp. Många människor i Sverige och då tänker jag speciellt på ensamstående mammor har överhuvudtaget inte råd att åka på semester och jag känner människor som arbetar extra för att få chansen till en utlandsresa.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Att se ned på dem som av olika anledningar inte kan eller vill spendera mer på semestern tycker jag är ett väldigt trist sätt att döma andra på. Och de där undomarna du pratar om - om de nu finns, vad vet du om vad de kan och upplever av grekisk kultur och nytelse? Varför skulle det för övrigt vara bättre att uppleva grekisk kultur på sin greklandsresa, än att använda den till annat? Nej, res på ditt sätt och låt andra resa på sitt utan att nedvärdera dem! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|