![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Augusti ÄR dyrare, inget konstigt i det, efterfrågan är större än tillgången. Det är precis samma sak här hemma; åker du till Gotland i juli och får du betala bra mycket mer för ditt boende än vad du får göra i maj. Att det kan vara svårt att hitta rum är inte heller konstigt: grekerna åker själva på semester och de bokar nästan alltid i förväg.
Men det finns undantag, Naxos har nämnts tidigare, Paros är också en sådan ö, liksom Antiparos. Priset beror självklart också på vilken standard man vill betala för. Men ibland stämmer inga regler alls. I augusti 2003 åkte jag själv till Samos, Kalymnos, Kos och Rhodos, då betalade jag mellan 29 och 41 € för rummen, alla bokades i förväg. Bra priser. Förra året var jag i Chania i augusti och betalade 39 € för ett rum. Bokades i förväg. Också bra pris. I september förra året var jag och frugan på Kea, Kithnos, Serifos och Sifnos, vi betalade mellan 35 och 50 € för dubbelrum. Inget boende var förbokat. Inte lika bra priser. Men standarden var hög och vi tyckte att det var värt det. Till saken hör att vi (nästan) aldrig prutar. Gillar vi ett boende tar vi det, gillar vi det inte går vi vidare. Men ibland häpnar man: en kompis ringde och frågade om 120 € (!) var ett rimligt pris för en studio för fyra i början av augusti i år. Han fick prisuppgiften från ett pensionat han mejlat till. Han nappade inte. Janne / KALIMERA Senast redigerad av Kalimera den 2005-05-12 klockan 11:01. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack! Bra att veta, det enda jag är lite oroligt över det är att pengarna inte kommer att räcka. Vi har bestämt att max 60 Euro i Augusti får räcka och 50 i september. Skulle det överstiga något så är det inte hela världen, då får vi bara ta av "september" pengarna, eftersom vi inte räknar med att betala 50 Euro då.
Så länge det är rent och städat och inte har jätte dåligt läge då duger det för oss. Bokar nog Milos och låter resten vara öppet. Trevlig resa alla! Alexandra |
|
|||
|
|||
![]()
Ärligt talat, jag är väldigt förvånad över priserna som diskuteras här på Kalimera.. Försöker folk mörka eller har vi bara HEEEEEEELT olika uppfattning om vad som "duger"? I september räcker 50 euro i två-tre nätter för mig..
Augusti har jag ingen erfarenhet av, så det uttalar jag mig inte om, men det är inte först gången jag ser priser så som 60-70 euro (i mellan- och lågsäsong) och jag känner mig förbluffad. Det är verkligen svindyrt! Hoppas alla blir nöjda med sina boenden i sommar och känner att pengarna räcker, det är ju viktigast. Mvh Senast redigerad av JanssonJunior den 2005-05-12 klockan 14:50. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Nej, det vet jag också. Och jag menar inget negativt alls.. Utan mer att det är förvånade att en del går ut med inställningen att 50 (60, 70) euro är OK från början. Hur mycket pengar jag än har med mig på resan känns det som om jag hellre lägger pengar på annat än boendet, även om jag också vill njuta av uteplats och havsutsikt. Priserna går alltid att pressa.
|
|
||||
|
||||
![]()
"Utan mer att det är förvånade att en del går ut med inställningen att 50 (60, 70) euro är OK från början."
Jag tror att detta beror på att "en del" (jag inräknad) inte vet alls vad man kan tänkas behöva betala. Man räknar hellre med för mycket och får pengar över än blir stående utan pengar de sista nätterna (dagarna). Men säkert är det också så att vi har olika krav på standard, och en del lägger hellre pengar på boende medan andra satsar på mat. Ytterligare någon kanske vill handla prylar.. och så vidare. |
|
|||
|
|||
![]()
Jo, det såklart! När budgeten skall läggas är det ju bra med överdrifter. Men jag och en annan greklandsvän diskuterade nyligen över "Kalimera-priserna". Vi var förvånade eftersom de inte alls stämde överens med vår verklighet. Och jag vill gärna att fler får reda på att det kan vara SÅ mycket billigare, utan att bo i råtthål, utan störe ansträngning och utan att behöva åker ner i februari. Räkna gärna med dyra rum, men tipset från mig är att börja prisfajten bra mycket lägre.. =o)
All lycka till rumsletare (och rumsraggare) i sommar! Mvh |
|
|||
|
|||
![]()
Det är ju svårt att diskutera det här med priser eftersom de varierar efter vilken ö man är på, vilken säsong det är och hur bra man är på att pruta.
Min uppfattning är ändå att det är svårt att få bra boende långt under 50 Euro under högsäsongen, men priserna dippar ganska fort när sommaren börjar ta slut. Det är förstås det här med tillgång och efterfrågan; Står man ensam med flera rumsraggare är det lätt att pruta men får man leta i timmar bara för att få ett rum är det svårare. Priserna hänger ju också ihop med hur länge man stannar - lättare att pruta om man tänker bo på stället i en vecka eller mer. Jag håller däremot med Janne om att man inte ska överarbeta prutningen. Hittar man ett mysigt ställe med vänlig personal och priset är ok från början ser jag ingen anledning att pruta. Exempel på det är Eleni Rooms på Amorgos. Bodde även kanonbra på Paros i september 2004 - Pension Violetta i Parikia. För 18 Euro natten (utan prut) fick vi ett mysigt dubbelrum med A/C och stor balkong med havsutsikt. Trevlig personal också. Senast redigerad av Kalimera den 2005-05-13 klockan 09:25. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När vi återvände några år senare gick vi tillbaka till samma ställe, nu hade de byggt ett nytt pensionat bredvid det andra. Vi fick en studio på två rum och kök, priset var 15 €. Vilket är fånigt billigt för ett så fint boende. När vi åkte därifrån betalade vi 20 € per natt i stället för 15 €. Prutade alltså åt fel håll. Vi tyckte synd om dem, att driva pensionat på Donoussa är inte helt enkelt, säsongen är ruskigt kort. (Nu när jag skriver detta ångrar jag att vi inte betalade mer.) Janne / KALIMERA |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag åker nästan uteslutande maj-juni samt september-oktober. Under förra årets fem veckor hade jag budgeterat 20 €/natt och landade på 16.7 €/natt. Åker nu på torsdag för att vara borta till mitten av juli och då räknar jag med att det går åt lite mer till boeendet men har fortfarande budgeterat 20 €/natt. bosse 5+ |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ska du resa runt hela tiden? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Aten-Naxos-Schinoussa-Amorgos-Patmos-Tilos-Symi-Kos-Kalymnos-Tilos-Amorgos-Iraklia-Naxos-Santorini. Amorgos och Tilos är de öar som kommer att få mest av min tid. Det är först nu när det riktigt närmar sej som det känns att timmarna på nedräknaren verkligen räknas. bosse |
|
||||
|
||||
![]()
Oj vad spännande med så lång tid! Reser du ensam eller med sällskap Bosse?
Hoppas vi får ett resebrev att läsa från din tripp, ser redan fram emot det ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ett resebrev ingår i planerna, skriver ändå alltid dagbok på mina resor. bosse |
|
|||
|
|||
![]()
Först vill jag säga trevlig resa till Bosse, ha det så jättebra på din långa resa! Är verkligen avundsjuk
![]() Sen: Det här med boende kostnader är ju väldigt individuellt, dels beroende på hur många man är och hur man vill bo, säsong osv. Jag själv har inga direkta "överkrav" utan nöjer mig med ett rent ställe med OK läge. Sedan får det ju gärna vara balkong med fin utsikt osv, men jag betalar kanske inte så mycket mer för att få det. Jag har ingen aning om vad rum osv kostar till den standarden jag söker, och jag räknar säkert med att betala mer än vad jag egentligen behöver. Vill inte stå utan pengar i slutet av resan eller behöva bo i "råtthål". Man vet ju inte heller vad som kan inträffa, och då har man pengar som man kan ta av i värsta fall. Jag antar att boende kostnaden är den största utgiften under en öluffning, och bor man billigt några nätter så kan man ju unna sig att t ex äta dyrare eller hyra solstol osv. För hoppningsvis får jag i alla fall lite pengar över och då kan man ju kanske köpa något kul som man kan ta med sig hem, eller göra några "onödiga" grejer som att åka parasailing, vindsurfa etc. Eller varför inte bo flott någon natt innan hemfärd eller allra bäst kanske ha pengar med sig hem. Jag hoppas i alla fall på att hitta billiga bra boenden, sen är ju detta min första gång så nästa år kommer man att ha lite mer koll och kan ställa högre krav... Trevlig resa allesamman! /Alexandra |
|
||||
|
||||
![]()
För att ha någorlunda koll på vad min resa kommer att gå på använder jag en budgetmall som någon (kommer inte ihåg vem) publicerade på gamla forumet. Kul att testa hur det slår när siffrorna ändras. Om någon annan känner igen detta och vet var den finns i gamla så kanske många kan ha nytta av mallen. Vill inte länka till min kopia då jag inte själv skapat den.
bosse |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker också det känns dumt att pruta. Jag har inte gjort det mer än två-tre gånger, men däremot brukar jag starta "budgivningen" väldigt lågt och sedan gå uppåt - som alltså inte behövs, eftersom de flesta brukar haka på mina "skambud". Det handlar inte om att "leva som en kung" eller att vara snål, men som jag tidigare skrivit - jag tycker boendet är det som spelar minst roll på resan.
Tillbaka till pris-nacket; jag håller mig till min "prisklass" även om vi är två. Tycker fortfarande 50 är mycket (har aldrig varit nere i högsäsong dock) för två personer per natt. Jag nöjer mig med ett rum, uteplats, pentry, dusch. Det viktigaste i ett rum för mig är faktiskt läslampan - tro det eller ej! Alla är vi olika. Fast jag skulle inte betala 85 euro ens för en sänglampa =o) Nu i sommar ska jag till öar jag tidigare inte besökt, det blir spännande att se hur priserna ligger där. Det viktigaste är ju ändå att man är nöjd med sitt boende och att pengarna räcker! Mvh |
|
||||
|
||||
![]()
Det här med att pruta är väl egentligen lite underligt. Jag måste nog ha det på något sätt inbyggt i ryggraden. Visst känner jag också ibland att detta boende borde nog kosta mera än vad de begär men inte kan jag hålla mej från att pruta ändå. Ibland kan det nästan bli så att man skäms lite efteråt men det är väl smällar man får ta.
Även här i Sverige prutar jag ofta då jag handlar, t.ex. kläder, elektronik och kapitalvaror. Alla säger att det inte går att pruta i vissa butiker men det kostar ju inget att försöka. Detta kan kanske ha att göra med att jag jobbat som säljare i större delen av mitt liv så jag har en viss vana av att göra affärer. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
![]()
Haha, ja den där försäljar/säljar-andan sitter säkert kvar föralltid. Det är säkert en fördel i mångt och mycket, även om jag ibland kan störa mig på personer i min egen omgivning (ingen nämnd, ingen glömd) som hela tiden ska pressa priserna "bra för att det går" eller "bara för att testa".
Jag önskar jag hade mer av prutartycket när jag är på marknader, loppisar o dyl. Menmen.. Mvh |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I Sverige säger jag bara "och så trycker du på stora röda rabattknappen" när jag står vid kassan och då gör de nästan alltid det ![]() Men jag har aldrig varit säljare som du Janérik, så sambandet måste vara nåt annat, i alla fall för mig ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|