![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det här var knepigt och förklara
![]() ![]() ![]() Här får man läsa staden Pothea (som vanligt ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det grekiska ljuset är när vi på Amorgos precis ätit en grekisk middag på tavernan och strömmen går.
För ett par minuter är allt becksvart, sen tänds stearinljus lite här och var, fladdrar i fönstren i gränderna, vi tittar upp mot himlen och där glittrar tusen och åter tusen stjärnor... För att hitta till vårt hotell följer vi de vita målade symbolerna på backen. Väl framme och inne på rummet, det knackar på dörren och där står städerskan med ett tänt stearinljus som hon ger åt oss - omtanke! Värme! Vi svävar omkring på rosa moln, mitt i mörkret och mitt i det grekiska ljuset. Så kan det också vara. *suckar och drömmer mig tillbaka* Hej från Lena*. |
|
|||
|
|||
![]()
Det greske lyset er liksom "lysere" enn vårt nordiske.
Jeg har mange ganger opplevd å komme til øyene i mai/juni sliten og nesten oppbrukt etter vinteren. Og så møtes jeg av det fantastiske lyset som er så voldsomt. Og kan kjenne hvilken energi det gir enn vintertrøtt kropp. For meg er det rekreasjon. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ett annorlunda grekiskt ljus som stannat kvar i mitt minne.
Det här var på Patmos - 1997 eller -98. Vi satt på balkongen till det rum vi hyrde ganska sent på kvällen så det var riktigt mörkt ute. Från ett grannhus kommer en kvinna ut på sin balkong med ett levande ljus. Vad fint tänkte vi: Hon kanske vill sitta och minnas någon anhörig som gått bort. Kvinnan gick in i igen för att strax komma ut och sätta sig med ........ en bärbar dator i knät! Snacka om kontraster där i den mörka grekiska kvällen. |
|
|||
|
|||
![]()
För mig finns bara den stora gula solen som är underbar på dagen och fantastisk innan den försvinner ner i havet..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det grekiska ljuset...
Här kommer en utmärkt beskrivning om det grekiska ljuset. "Light of the Greeks" Nikos Dimou http://www.ndimou.gr/dial_5.asp |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tänker på ljuset, som kommer genom ögonlocken när jag blundar i solen.
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
You catched it! Universelt..
Citat:
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |