![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På sydvästra Amorgos breder ett för Amorgos ovanligt platt jordbrukslandskap ut sig, området heter Kato Meria och är olikt allt annat på ön. Här finns inga höga berg eller djupa dalar, bara åker- och betesmark. Men ändå väldigt vackra omgivningar, väl lämpade för enkla vandringar.
![]() Några av de små byarna i Kato Meria. Kato Meria besöks inte av så många turister, de allra flesta håller sig till norra Amorgos, i exempelvis Katapola, Chora och Aegiali. Det är synd för här finns massor att se och göra. I området ligger stränderna Mouros, Ammoudia, Paradisia och Kalotaritissa, byarna Arkesini, Rachoula, Vroutsi och Kalofana. Sevärdheter saknas inte heller, här ligger det rostiga skeppsvraket Olympia , Agia Triada Tower, Ancient Arkesini samt den speciella kyrkan Agia Paraskevi. Missa inte Kato Meria när du är på Amorgos. Fler bilder från Kato Meria på Amorgos finns här. |
|
||||
|
||||
![]()
Ser väldigt vackert ut! Är bilderna tagna på våren när det ser så grönt och fräscht ut?
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
De senaste åren har vi varit på Amorgos nästan hela vår 2 veckors resa i september och mesta tiden bor vi i Katapola ca 1 vecka, då vi har hyrt bil 1 dag och åkt ner till Kato Meria. Förra året stannade vi till på stranden Kalotaritissa som är en fin plats där det finns en liten servering.
På vägen tillbaka stannade vi vid en mysig taverna som låg utmed vägen på höger sida inte långt från stranden som jag minns det nu, ett matställe mitt ut i ingenstans. Det är spännande att åka sakta på dessa småvägar och titta sej omkring varje år dyker det upp något vi inte sett förut |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har oxå åkt runt en del på Amorgos och det finns små ställen lite här och var. Bra bilö, då det inte är så mkt trafik.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Kan det ha varit denna? |
|
|||
|
|||
![]()
Nej det är inte den men vi åt där för många år sedan det var då bara vi två där och vi hörde när kvinnan bankade köttet som skulle ätas. När vi åt satt hon på en stol och halvsov och till notan bjöd hon på vindruvor. Det är en lunch vi särskilt kommer ihåg.
Jag letade nu och hittade tavernan där vi åt förra året och den heter T’Apanemo och ligger i Kolofana. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|