![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag läste kommentarerna till månadsbrevet vid 30-årsjubiléet och upptäckte att mina hälsoproblem då, var nästan lika svåra som de under denna sommar. Vi ska tydligen inte resa hem längre! Mina PMR-(muskelreumatism)problem återkom i juni och jag måste öka kortisondosen, varpå glukosvärdet höjdes. Före midsommar fick jag en lungvägsinfektion (covid eller mykoplasma) som jag fortfarande har känning av. Efter att ha varit helt utslagen, utan ork för gym eller promenader, börjar jag nu se ”ljuset i tunneln”. Lust och ork återkommer och nu vet jag att det blir möjligt med Kretaresa. Det räcker dock inte med att vara tablett(miss)brukare, nu har jag börjat injicera också. En dos om dagen med långtidsverkande insulin. Trots lång ”väntan på doktorn (Godot?)”, måste jag vara nöjd med sjukvården i regionen!
Något positivt måste väl ha skett under perioden? Det mest minnesvärda var resan till Gällivare med mina söner, för att åter träffa de elever jag undervisade i fysik 1963-65. Läroverket fanns i Malmberget och de båda är helt jämnade med marken. De 60-årsjubilerande såg ”lite” äldre ut än förr, men redan innan hade jag starka minnesbilder av dem från extralektioner (jag fick fiskedrag som tack) och från examensdagen. Programmet var omväxlande och väl planerat och innehöll förutom jubileumsmiddag och paltlunch en bussrundtur till den nedrivna staden, Gällivare/Dundret och Koskullskulle. Jag behöver väl inte skriva, att vi hade trevliga dagar tillsammans? Det var också en visning av ”Kunskapshuset”, en helt ny gymnasiebyggnad i Gällivare. Vilken fantastiskt väl planerad skolbyggnad betald av LKAB. När vi vid rundvandring passerade fysikinstitutionen, satt en klass (som veckan efter skulle ta det som fortfarande kallas studenten) och jobbade. Det blev lite samtal med dem och en av 60-årsjubilarerna sa: ”Tänk, om ni om 60 år skulle komma in i en avgångsklass, då skulle ni se ut som vi! Och vi har med oss vår fysiklärare också! Där står han”, sa han och pekade på mig! Då öppnade jag jackan och visade min T-shirt. NO SCHOOL, NO JOB, NO PROBLEM. Gissa om det blev succé? Perspektiv. Jag tog studenten 1958. Om vi fått besök av 60-årsjubilarer, vilket år tog dom studenten? Diabetessköterskans ord gladde mig! ”Passa nu på att njuta extra av livet och äta allt vad du avstått ifrån i så många år”! / Jannis. Tag vara på livet, så länge det varar. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi hade 50-årsfest, vi studenter som gick ut läroverket i Skellefteå 2018.
Det var inte många av oss som hade avlidit och många kom åkandes från södra Sverige. Och tänk att vår klassföreståndare tillika svensklärare var med på festen. Hon hade inte ändrats något sedan 1968! Men du är ändå ett strå vassare som lärare! Jag tror att det är den kretanska naturen, klimatet och människorna där som gör att du och Ylva "are still going strong". Reser ni snart tillbaks till Kreta? Birgitta. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|