![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Fältjäntan, jag såg på kartan att eran lilla "stuga" ligger nära vårt kommande boende Ifestos.
Känns som att det är ett rätt bra läge. / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det ligger ju bara tvärs över gatan, synd att vi inte kunde ses. Det är verkligen ett lugnt område, men ändå så nära till allting.
Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Internet har legat nere igen så jag har inte kunnat lägga några bilder, men det kommer.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack snälla än en gång! Det är så kul att följa er på resan, och det verkar ju finnas hur mycket som helst att se och göra. Hurra!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Solig och varmare morgon med frukost på uteplatsen. Sista dagen med bilen. Vi körde stora vägen förbi flygplatsen mot Moudros och sedan mot Aliki för att kolla på saltsjön. Stort turistmål men inga skyltar varken mot Aliki beach eller saltsjön. Vi körde vidare mot Plaka. Väldigt öde och stängt. På tillbakavägen lyckades vi med Google Maps hitta en liten grusväg vid en kyrka ner mot den stora sjön som enligt alla bilder man sett ska vara vit av salt. Men vi är för tidiga, vattnet har inte torkat upp än så det var bara brunt och vatten ganska långt upp. Lite besvikelse. Men vi har i alla fall varit där.
Vi åkte tillbaka till Moudros, parkerade i hamnen och åt lunch på restaurang to Kyma. Lite lång väntetid, det var ju inte många gäster, men perfekt Moussakas uppväger väntan. Stickan åt beef Burger också helt Ok. Tog en promenad i staden. Imponerande vacker kyrka, annars väldigt lugnt och tyst. Hemma i Myrina kl 3 och lämnade tillbaka bilen. Allt gått bra, bara en varningslampa för lågt lufttryck i däcken som irriterade. Stannade och fyllde på luft på en mack men den lyste ändå. Men det var inget att bry sig om så länge inget däck var skadat. Efter den sena lunchen blev det 3 mezerätter och ouzo på restaurang Mamos nere vid Richa Nerastranden. Vacker solnedgång, bord nästan ända nere vid stranden. Nu blir det några lugna dagar. Ska försöka ta oss lite utanför centrala delarna och kolla hur det ser ut, värmen ser ut att bli kvar så nån dag på stranden blir det också. Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag kollat bilderna också. Ser fint ut på Limnos.
Tackar! Ja, ni får gärna ta det lugnt några dagar. ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fältjäntan, om jag är på plats när ni landar så lovar jag att vinka i fönstret vid gaten
![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ok, ska hålla ögonen öppna och se om någon vinkar
Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
KR...Ha en fin nerresa!
Hoppas att vi stöter på varandra där nånstans i gränderna. / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En lugn morgon 20 grader kl 9.
Gick först ner till Vasilopoulos, det stora varuhuset ca 10 min promenad från oss. Handlade på oss Ouzo, Metaxa och enflaska rött vin till kvällen. Fanns inte så mycket rött från Limnos mest vitt och rose. Är väl den vulkaniska marken som avgör vad som går bäst. Strosade runt dryg timme i gamla Myrina ovanför oss. Jättesmal branta gator, här och där stod bilar parkerade. Hur sjutton tar dom sig dit? Vackert, många gamla övergivna hus, men också renoverade och nybyggda. En hisnande utsikt ner över hela Myrina där uppifrån. Tog oss i sakta mak ner till Ouzo to 11 för lunch. Provade Xorta har aldrig ätit det tidigare. Kokta bladgrönsaker, smakade som förvälld spenat. Keftedes och kött i tomatsås. En flaska Retsina från Limnos, väldigt mild och god. Ouzo to 11 är ett ställe man måste besöka, mysigt, god mat trevlig personal. Finns några bilder därifrån. Ett litet vattenfall i fonden som porlar rogivande. Öppet 12 - 16 och 20 - ? Platanos, som jag skrev om tidigare har ännu bara öppet dagtid, stänger runt 7 på kvällen. Traskade hemåt via den stora kyrkan och en otroligt vacker kyrkogård. På kvällen åt vi meze hemma med vinet vi köpt. Smakade bra. Det enda vita vi provat som vi vet var från Limnos, var på restaurang Riza och det var riktigt gott. Temperaturen idag har hållit sig runt 24 grader, helt perfekt och kvällen var ljummen och skön Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla fina rapporter!
Vem vet vi kanske ses i gränderna allihop Kajja! // KR |
|
||||
|
||||
![]()
Hej KR
Om jag fattat rätt kommer ni till Myrina idag. Vi åker hem på söndag. Kanske vi skulle kunna träffas för en ouzo eller nåt. Skulle vara kul att träffa en Kalimerian. Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Kul att få läsa om Limnos! Verkar vara en härlig ö.
Har bokat resa dit 1a veckan i September. / Mange |
|
||||
|
||||
![]()
Så roligt att så många kalimerianer är eller är på väg till Limnos.
![]() ![]() ![]() ![]() Sköna sista dagar, Kerstin! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Stämmer Kerstin, vi kom igår.
Såklart vi ska ta en ouzo tillsammans. // Katarina |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/ Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Katarina.
Vet inte hur era dagsrutiner ser ut och var i Myrina ni bor, men avstånden är ju inte så långa. Vi har upptäckt att vi mår bäst med en sen stadig lunch för att sen bara ta nån meze på kvällen. Ett litet förslag bara, vid Richa Nera stranden finns en taverna, Tzitzifies, som vi besökt några gånger. Kunde det vara ett alternativ vid 19.30 i kväll? Kerstin |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har jag läst ikapp. Så himla gôtt det låter. Supertrevligt! Fortsätt njuta...så läser och längtar vi vidare.
Lena ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ännu en lugn morgon. Planerade att gå till stranden men väl där var det lite kyliga vindar och kändes inte bra så vi ändrade oss och gick ner mot centrum och strosade "turistgatan" ner till bortre hamnen. Köpte glass och satt och njöt av vacker utsikt över vattnet och upp mot the Castle. Fortsatte bort efter kajen, passerade flera fina matställen, somjag kan se får fina recensioner och som ligger vackert efter kajkanten. Vi gick så långt man kunde komma. Små trevliga informationstavlor om barns lekar från förr och fram till nu. Kände igen de flesta. Barn är lika både här och hemma.
Började bli hungriga och stannade vid Bereketi. Tzatziki, mixed grill för två och en öl. En av de bästa grilltallrikar vi ätit, mört och fint kryddat. På hemvägen var det helt tomt på "turistgatan". Nästan alla butiker stängda. Kvällen avslutades på taverna Tzitzifies nere vid Richa Nera stranden med en ouzo och friterade kalamares.. Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Kerstin,
Ikväll funkar det tyvärr inte. Vad tror ni om imorgon? Skulle i så fall Platanos vara ett alternativ? // KR |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|