Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-07-08, 13:11
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: 70-talets tv-serier - en bektraktelse

Så roligt Netwolf, att Kojak-tråden väckte nostalgi! . Jag ska spinna vidare jag med.

Det jag minns mest från 70-talsserierna är att de vuxna var så förtjusta i dem och lät oss barn kolla på dem. Cowboyserier och deckarserier, men hallå, hur kul var det för småtjejer? (Min pappa brukade kalla dem "mordfilm". ) Och det var väl då vi hade fredagsmys. Men det var mysigt att föräldrarna var avslappnade, och vi åt geléhallon och frasnötter, en slags karameller med nötsmak.

((Jag var hästtokig 🏇🐴🐎så jag hängde i stallet under den där tiden. Gick och la mig tidigt för att gå upp tidigt. I stallet var det High Chaparall på riktigt! ))

Men under somrarna gick det "rysare" på lördagarna. Tror jag minns det som lustfyllt rysligt. Men, de där "vattenmelonerna". 🍉 i mänsklig storlek från Yttre rymden anfaller, hur läskiga var inte dom? Eller Skräcken/ Monstret i Lagunen? Idag skrattretande förstås...

Men för att tala om serier, jag minns första Shogun, 🇯🇵🏯🈷️🈂️🧥den kom väl 1980. Då är det kul att se den nya serien av Shogun (2024) som går på Disney nu och jämföra. Å vilken skillnad! Mycket mer filmat ur japanskt perspektiv. I den tidigare serien var inte ens det japanska talet översatt eller viktigt för handlingen. Men den här serien tar oss verkligen in i Japans historia inifrån så att säga, då producenten och filmteamet till stor del är japansk. Rekommenderas! (Samtidigt som jag längtar till Maestro in blue säsong 3 som ska släppas 2024. Någon gång! )

Men ser om något från 70-talet orkar jag inte, det skulle vara för att se Robert Blake/ Baretta, för hans vita kakadua Fred och replikerna från underbara introt av Sammy Davies Jr ”Don’t do the crime if you can’t do the time” (Don´t do it)

Lyssna på introt till Baretta: https://youtu.be/5HNWhVXcjV8?feature=shared
Det tar en tillbaka...

/Getpinglan
🐐🔔

Senast redigerad av Getpinglan den 2024-07-08 klockan 13:28.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.