Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Hydra

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-08-05, 06:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Upptäcka

Ja, det är ju svårt det där. Det är så lätt att återvända, att känna igen sig, att veta att man kommer att trivas. Men sen å andra sidan, det är så mycket annat som man skulle vilja se. Jag har inte alls varit på väldigt många öar, men på alla ögrupper utom Norra Egeiska (kollade Jannes lista på ögrupper).

Och hur är det med fastlandet, Getpinglan? Det finns ju så mycket intressant där också.

Personligen försöker jag få mig själv att välja något något nytt nästa gång. Jag har lovat mig själv att det inte får bli Kreta igen. Få se hur det går.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2023-08-05, 09:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Jag har förvisso besökt alla ögrupper, men har många öar kvar att besöka. Jag återvänder gärna, men har ingen direkt utpräglad ö (även om Amorgos alltid drar).

Men jag har en ständig lista med vill-till-ny-ö. Det förändras ofta, men två som brukar ligga i topp är Hydra och Symi.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2023-08-05, 10:26
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Svårt det där. Har också besökt alla ögrupper utom de Saroniska, men också fastlandet. Finns öar jag gärna skulle återvända till, Amorgos, Agathonisi, Tilos är några som vi trivts bra på. Men samtidigt lockar nya öar och upplevelser. På önskelistan står just nu Ikaria. Finns mycket på Youtube om ön, som verkar passa oss som gillar att vandra. Verkar också vara en ö som inte är så sönderturistad än. Finns chans att hitta små bergsbyar och lokala tavernor.
Kerstin, som längtar och drömmer.
För att stilla längtan blir det greksallad, grillade lammkotletter och tzatziki i kväll.
En liten ouzo och en Mythos slinker också ner.
Svara med citat
Gammal 2023-08-05, 19:44
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Netwolf! Nu minns jag …du undrade vad jag tyckte om Symi efter att vi varit där i våras. Roligt att ha ha varit där, men ingen återvändar-ö. Färgglatt och fint på avstånd, men alldeles för turistiskt i min smak.
Svara med citat
Gammal 2023-08-05, 23:31
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Svårt det där. Har också besökt alla ögrupper utom de Saroniska, men också fastlandet. Finns öar jag gärna skulle återvända till, Amorgos, Agathonisi, Tilos är några som vi trivts bra på. Men samtidigt lockar nya öar och upplevelser. På önskelistan står just nu Ikaria. Finns mycket på Youtube om ön, som verkar passa oss som gillar att vandra. Verkar också vara en ö som inte är så sönderturistad än. Finns chans att hitta små bergsbyar och lokala tavernor.
För att stilla längtan blir det greksallad, grillade lammkotletter och tzatziki i kväll.
En liten ouzo och en Mythos slinker också ner.
QUOTE=Fältjäntan;454380]Svårt det där. Har också besökt alla ögrupper utom de Saroniska, men också fastlandet. Finns öar jag gärna skulle återvända till, Amorgos, Agathonisi, Tilos är några som vi trivts bra på. Men samtidigt lockar nya öar och upplevelser. På önskelistan står just nu Ikaria. Finns mycket på Youtube om ön, som verkar passa oss som gillar att vandra. Verkar också vara en ö som inte är så sönderturistad än. Finns chans att hitta små bergsbyar och lokala tavernor.
En liten ouzo och en Mythos slinker också ner.[/QUOTE]

Intressant Kerstin med dina favvoöar. Amorgos och Tilos har jag också trivts på, fin-fina öar. Agathonisi har jag inte varit på dock.

Ikaria har jag också förstått är en ö för konnässörer. Bergsbyar, lokala tavernor och bara lågmäld turism låter underbart. Läste bara mycket kort info på nätet och på Ikaria verkar ju Dionysos ha sina rötter, passar ju bra när man är såld på retsina.

Det där lät som en Trevlig lördagsmiddag! Här blev det också lamm; "bara" lammfilé, några lammracks/kotletter har vi inte fått tag på, fastän vi försökte.
Jamas!

/Getpinglan
Svara med citat
Gammal 2023-08-05, 19:54
Getpinglans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Ja, det är ju svårt det där. Det är så lätt att återvända, att känna igen sig, att veta att man kommer att trivas. Men sen å andra sidan, det är så mycket annat som man skulle vilja se. Jag har inte alls varit på väldigt många öar, men på alla ögrupper utom Norra Egeiska (kollade Jannes lista på ögrupper).

Och hur är det med fastlandet, Getpinglan? Det finns ju så mycket intressant där också.

Personligen försöker jag få mig själv att välja något något nytt nästa gång. Jag har lovat mig själv att det inte får bli Kreta igen. Få se hur det går.

/ Anne

Ja eller hur Anne! Är lite avundsjuk på återvändare så som de beskriver sina kära återseenden, men samtidigt vill man se nytt på semestern när man äntligen kommer iväg till Grekland. Om man inte åker så ofta...

Fastlandet har jag utforskat till viss del kring Athen och Thessaloniki, men jag har Peloponnesos kvar att drömma att se också.

Känner igen det där med Kreta, men det är nästan som ett eget litet land med så många olika kuster, vikar, byar, maträtter och musik. Måste besökas flera ggr då det är så stort. Tankarna går ofta dit måste sägas. Drömmer om att möta våren där.... 🌼🌸🌺
Svara med citat
Gammal 2023-08-05, 21:52
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag är ju rastlös och nyfiken vilket gör att jag alltid är sugen på att uppleva nytt. Har besökt en del på fastlandet och alla ögrupper utom Norra Egeiska. Men Norra Egeiska känner jag att jag kan leva utan. Listan över min längtan till nytt toppas sedan länge av Amorgos.

Men det är ju inte hela sanningen. Det vore alldeles för enkelt. Konkurrensen från några återvändarfavoriter är stenhård. Bland mina fem favoritöar är det två som utan tvekan kommer i första hand när jag nån gång förhoppningsvis kan resa igen. Först av allt vill jag åter kunna åka "hem" till Egina, trots att jag redan varit där tio gånger. Som god tvåa kommer vackra Skopelos.

Så ja, jag är både Upptäckare och Återvändare.

Masse
Svara med citat
Gammal 2023-08-06, 14:57
Getpinglans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag är ju rastlös och nyfiken vilket gör att jag alltid är sugen på att uppleva nytt. Har besökt en del på fastlandet och alla ögrupper utom Norra Egeiska. Men Norra Egeiska känner jag att jag kan leva utan. Listan över min längtan till nytt toppas sedan länge av Amorgos.

Men det är ju inte hela sanningen. Det vore alldeles för enkelt. Konkurrensen från några återvändarfavoriter är stenhård. Bland mina fem favoritöar är det två som utan tvekan kommer i första hand när jag nån gång förhoppningsvis kan resa igen. Först av allt vill jag åter kunna åka "hem" till Egina, trots att jag redan varit där tio gånger. Som god tvåa kommer vackra Skopelos.

Så ja, jag är både Upptäckare och Återvändare.

Masse
Hej Masse, härligt du är stadig med dina två roller som upptäckare och återvändare. Egina får bra betyg av dig med andra ord! Det ska jag memorera!

Ha det fint denna ☔️- tunga dag, mer Grekland i sinnet krävs för att stå ut!

/Getpinglan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.