![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag börjar tro att rubriken "Båtluffarlycka" blir lite missvisande.
Jag vaknade vid 5-tiden i morse och en minut över 5 - då jag satt på toaletten - försvann elektriciteten. Och där satt jag i totalt mörker, jag som skulle packa det sista, men framför allt var jag kaffesugen. Det började ljusna vid halvsjutiden. Och vid halv 8 återkom elen. Sen var det meningen att jag skulle ringa ticketoffice för att få reda på om färjan skulle gå från den stora hamnen eller den närmaste hamnen klockan 8.30. Konstigt nog fungerade inte min telefon till detta nummer. Men till Haris telefon funkade den. Och då får jag reda på att det inte går någon färja idag heller! Dåliga väderleksförhållanden igen. Jag funderade ett tag på att ta bussen upp till Chania och sedan ner till Chora Sfakion men övergav denna fundering. Det ska bli bättre väderförhållanden imorgon. Så nu har jag varit i Paleochora 4 dagar extra. Men som sag, jag sitter inte i sjön! En liten blomstersafari gjorde jag på förmiddagen. Det är så vackert med alla färger innan torkan börjar komma! Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Men då! Kom du iväg imorse?
De vita blommorna är sååå vackra! |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, äntligen kom jag iväg!
Gårdagsmorgonen visade sig från sin bästa sida och jag travade iväg till färjan vid 8-tiden. Denna båtluffartur är den jag tycker om så mycket. Från Paleochora kommer vi först till Sougia och sedan till Agia Roumeli. Där byter man färja för att Samaria skulle gå vidare till Gavdos. Jag hade en tanke på att stanna kvar då jag har ju en dröm att någon gång besöka Gavdos. Agios Roumeli blev jag i 2 timmar istället för 3 dagar, som jag hade planerat. Nikos på taverna tillika hotell Paralia bjöd mig på ett glas vin och jag lovade att istället komma tillbaka till hösten. Sedan kom färjan Daskalogiannis och min färd styrde mot Chora Sfakion. Så många hjälpsamma har det varit vid ombordstigning och avstigning! Min knäartros gör att det är svårt just vid dessa moment, men med hjälp har det flytit smärtfritt. Här i Chora Sfakion tycker jag att det är mycket turister redan, men tavernaägarna vill ha mer. Jag hoppas dom får en bra sommar. På den grekiska påskaftonen åker jag vidare till Chania för 2 dagar innan hemfärd. Vi har varit i Chania två gånger tidigare vid en påskhelg och på påskdan ligger grillröken tjock över Chania. Birgitta Morgonsolen igår Snart på väg. Loutro. Jag tycker byn har blivit för mycket turistiorienterat. Här ett nybygge på höjden. Utsikt från hotell Lefka Ori. |
|
|||
|
|||
![]()
Härligt att du till slut fick åka "färjabåt"( jag kallade det så som liten
![]() Vilka vackra bilder du ger oss, någon gång SKA jag pallra mig dit under denna årstid! Tack för att du tar dig tiden att skriva..... Catlady, som längtar så......... |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Birgitta, väntar alltid på dina rapporter. Önskar dig en fin grekisk påsk!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag ser då ingen färja? Men, det kanske beror på att jag är färjblind...
![]() ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Åh så härligt Birgitta!
![]() Tack för ännu en rapport med fina bilder! Njut nu av den grekiska påsken för oss alla. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag kommit till Chania för två påskdagar här. Denna gång kan jag inte bli inblåst - förhoppningsvis - för denna gången då Chanias flygplats ligger bara en kort taxiresa härifrån gamla stan.
Som vanligt trivdes jag utmärkt i Chora Sfakion. Jag gillar kretensarna på sydkusten och många kände igen mig i Chora Sfakion och nickade till mig. Jag har bott på många ställen där och alla är utmärkta. Tyvärr åkte jag inte upp till Anopoli och på Agia Roumela blev det bara ett tvåtimmarsstopp. Men i oktober får jag återse bägge byarna. När jag kom till Chania blev det en riktigt kulturkrock! Så mycket folk och turister är det överallt här. Att jämföra med det stilla lugnet på sydvästsidan. Men det är nog många hemvändande greker här. Lite bilder nu från Chora Sfakion, för att ge ett bevis på hur fint Chora Sfakion är! Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Å, fina Chora Sfakion. Där trivdes vi också alldeles utmärkt
Synd på det dåliga vädret att du inte kunde göra färjeluffen som planerat. Men som du säger så finns ju platserna du missade kvar till nästa gång. Tack för fina bilder och ha nu en härlig grekisk påsk i Chania. Kerstin |
|
||||
|
||||
![]()
Chora Sfakion ser fint ut. Har aldrig varit på södra Kreta överhuvudtaget så det är alltid intressant med bilder och berättelser.
Ha det bra i Chania och sen en fin resa hem! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för bilder och rapport från Chora Sfakion!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för rapport och bilder Birgitta!
![]() Förstår att det är en stor skillnad mellan de små orterna på sydkusten och Chania. Hoppas att du träffar på Georgos! |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Birgitta, för att du skriver!
Hoppas du haft det riktigt skönt på södra Kreta och i Chania! Ser fram emot nästa resa och rapporter, förhoppningsvis..... ![]() Kalo taxidi hem! Catlady, som längtar och saknar....... |
|
||||
|
||||
![]()
Marco: Till Oves hörna/Delfini gick jag varje förmiddag i Chora Sfakion. Blev hälsad: "Kalimera madam" av Ove himself. Om Oves hörna försvann skulle inte Chora Sfakion förbli densamma!
Janne: Det blev aldrig någon tur till Casa del Amore, Chania, så jag vet inte om Georgos fanns där, tyvärr. Jag åkte istället ut till Anitas taverna Orexi, Kato Daratso på påskdagen. Fick dock inte träffa henne, däremot Jannis, hennes man samt sonen Nikos. Jag fick då tillfälle att prata lite svenska, då Nikos lärt sig svenska av sin mor. Det fick jag också göra i Paleochora då Olle Meurling (Fysimera) hade tagit en avstickare till mig från sin vandringsgrupp. Han och hans fru hade en otrolig förmåga att träffa på oss, vare sig det var på Chanias flygplats eller på andra orter på Kreta. Nu är både Anna och Arne döda, men Olle och jag träffar på varandra då och då. Jag märkte när jag återkom till Chania efter 10 dagars bortavaro att man släppt lite på munskyddrestriktionerna. Den ska ju fortfarande vara kvar över påskhelgen för att försvinna den 2 maj. Grekerna måste vara otroligt less nu på alla restriktioner! Och jag förstår dem. Nu är jag hemma sedan dryga dygnet. Resan gick förhållandevis bra. Steg upp klockan 4 och var i hemmet efter 12 timmar. Detta med 3 flyg och 2 mellanlandningar. Men det tär på mina svaga ben med medföljande fötter och knän. På Arlanda skulle jag passera säkerhetskontrollen och där var det en enorm kö, långt in på Sky City. Till slut såg en swedaviaanställd att jag knappt kunde stå på benen, så han lotsade mig framåt en stor del förbi kön. Jag hade glömt fixa ett fast track, som jag brukar. Det måste ha varit en kö på 1 -2 timmar. Nästa resa gör jag om dryga 3 veckor. Denna gången ska jag bara öluffa till 2 öar, Amorgos och Sifnos. Två öar jag tycker mycket om, men framför allt Amorgos. Då får jag åter möta många fina vänner! Birgitta Påskdagsgrillning utanför katedralen i Chanias gamla stad. Blommor i gamla stan Flaskborstträdet är lika vacker fastän den är på sniskan. Längs huvudgatan ner till hamnen. Den stora katedralen i gamla stan. Många dop och bröllop genomförs här. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för Kretabesöket och dina rapporter med ord och med bilder. Det är uppskattat, kan vi se!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla bilder och rapporter Birgitta!
Oj då, mindre än fyra veckor mellan dina resor numera! Du är helt otrolig som orkar. Det är ju inte mycket mera än att hinna packa upp, tvätta och sedan packa ner igen. Men jag som inte har möjlighet att resa själv klagar inte. Är glad att få hänga med på dina turer. Ser fram emot att få följa med dig till Sifnos, som jag har varit på, och Amorgos som jag aldrig besökt men har högt upp på min önskelista. Blir dock lite nyfiken på valet av ö-kombination. Sifnos och Amorgos ligger ju en bit ifrån varann. Är det Santorini som då blir navet i din resrutt? Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag åker till Aten. Men eftersom jag vill undvika Pireus åker jag till Rafina. Hotel Avra har fri shuttle från flygplatsen, så jag bor där en natt. Nästa morgon tar jag färjan med en övernattning i Naxos stad. Nästa dag tar jag färjan till Amorgos. Antingen Skopan eller Seajet. Är i Katapola i 2 veckor för att sedan ta Superjet till Sifnos. Färjan tar under 5 timmar. På Sifnos är jag 1 vecka innan jag återkommer till Rafina. |
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta, du är en mästare på att planera resor! Och sen realiseras resorna också.
![]() Skall bli så härligt att få följa med dig till Amorgos och Sifnos. ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Verkligen imponerande. Att du orkar kämpa på med onda knän och allt. Men längtan och nyfikenhet verkar överbrygga allt. Tack för härliga rapporter från Kreta och ser med förtjusning fram emot att följa med till två favoritöar. Amorgos och Sifnos, kan inte bli bättre.
Kerstin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för att jag ännu en gång fått följa med dej på din resa. När man själv varit på de platser du nu var på dyker så många minnen upp och längtan blir stor. Att du snart ska åka iväg igen är så härligt och att få ta del av dina dagar i Katapola är något alldeles speciellt då det är vår favoritplats. Intressant att du var förbi la casa del amore i Chania men tråkigt att det såg så igenbommat ut det är tur att jag hann bo där iallafall 1gång och fick uppleva det speciella ställe och dess ägare
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|