![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag har aldrig varit på Skiathos men tänkte ändå ge er ett par tips. Gör er egen frukost! Det blir absolut billigare än att köpa den ute. Köp bröd på närmsta bageri på morgonen (underbar morgonpromenad!), bre smörgåsarna själva med något mumsigt, kanske nutella eller marmelad eller smör och ost... mumsigt i morgonsolen! Köp yoghurt (kostar ungefär som i Sverige, om man köper småförpackningar) och juice. Bra att ha med sig kan vara kniv, småskedar och någonting att bre t ex marmelad och smör med. Glas kanske inte finns på rummet, det beror på hur och var ni bor. Gör mackor (typ baguetter) att ta med till lunch, det står man sig bra på. Blir man mer hungrig än så - köp frukt! Så gott! Ät middag ute, det är ni värda... leta upp ställen där det inte är tokmycket turister, utan kanske lite mer greker.. gå runt i små gränder och i utkanten av staden, då kan ni hitta billiga ställen. Grekiska rätter är billigare än t ex pizza. Framförallt, unna er! ![]() ![]() Trevlig resa! |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
En pita med gyros er nem og billig frokost - og koster ikke meget...... |
|
|||
|
|||
![]()
Jag är ett stort fan av grekisk mat - men en gyros med tzatziki och grillat kött till frukost är mer än vad jag klarar...
Till skillnad från många andra har jag aldrig upplevt att det finns pengar att spara på att göra mackor och sånt. En macka på stan kostar kanske 3 euro, men ska man köpa bröd och skinka och smör och ost i supermarketen kan det ju lätt kosta 10. Några gånger har vi köpt typ pasta och en burk färdig tomatsås och ätit till middag, men när man kan äta spagetti napolitan på närmaste taverna för 2.50 lönar det sig knappast, och det är sannerligen inte lika trevligt. Jag brukar äta något från bageriet - kanske en ost- och skinkpaj - till frukost tillsammans med en nektarin eller så. Det kostar kanske 2 euro. En gyros funkar inte till frukost men lätt till lunch - tillsammans med en dricka kostar det 2 euro. Billigare än så behöver det inte vara, tycker jag. |
|
|||
|
|||
![]()
Frokost på dansk er lunch
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Aha! Det förklarar ju saken.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker inte att det finns mycket att spara på att göra egen mat och ofta har boendet ingen spis. En god omelett med ex fetaost går det att få för några få Euro vilket för mig är en bra frukost tillsammans med färskpressad juice och te. För den som gillar bröd på morgonen är det ju bara att trava iväg till närmaste bagare och handla nybakat. Själv skulle jag aldrig stå ut med att äta gyros till frukost eller bröd både till frukost och lunch utan föredrar grekiska smårätter till lunch där det finns många alternativ i lågt prisläge. Välj en traditionell taverna med bra utbud så finns det oftast ett ganska stort antal rätter att välja bland. Passar både vegetarianer och andra.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Fast jag måste säga, att när det kommer till färskpressad apelsinjuice vet de att ta betalt. På många ställen kostar ett glas ungefär lika mycket som en lättare varmrätt. Och te och kaffe kostar, som på alla andra ställen i världen, oproportionerligt mycket. Äter man frukost på stan kan man ju få betala 2 euro för en omelett och lika mycket för en kopp kaffe - men så är det som sagt här hemma också. Gillar man kaffe och te till frukost och har ont om pengar är det ingen dum idé att ta sig en kopp på rummet innan man går ut.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|