![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Om kvelden hadde vi middag med de nærmeste her i Hellas, ingen i Norge visste nemlig at vi skulle gifte oss. Det fikk de vite per telefon og e-post etter at vi hadde gjort det. Lørdagen etter vi kom hjem hadde vi "åpent hus" for venner og familie. Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Jovisst är det juridiskt giltigt att gifta sig borgerligt i Grekland! Gjorde det själv för snart 10 år sedan, och vi skickade bara in luntan med papper till skattekontoret när vi kom hem. Och vi är "pursvenska" båda två och även gifta även juridiskt sett. Det du talar om Elisabeth, är nog innan vi gick med i EU. Men som sagt, det krävs lite pappersexercis före, man ska bla ha med sig personbevis översatta av auktoriserad översättare. Ska man däremot gifta sig via svensk ambassad stämmer det att det är få platser i världen som har svensk vigselförrättare. Men en grekisk borgmästare att få säga "nai" till är väl inte fel?
Hälsar Lenada |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag ska på bröllop mellan två svenska medborgare i kapellet i hamnen i Korfu stad i sommar, så nog går det. Dock är det en jäkla massa papper och tolkar och översättare som ska till, och så ska det visst annonseras i varenda tidning i hela Korfu-området i förväg för att det ens ska komma på fråga. Tokigt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Det räcker med att annonsera i en tidning, sedan ska annonsen klippas ur och tas med till kommunaltjänstemannen/kvinnan så de kan häfta fast den i "akten". Men visst är det lite stökigt, men det var en del av charmen tycker jag. Eller som min man brukar säga: vi hade ju verkligen betänketid innan allt byråkratiskt var klart.
/ Lenada |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack så mycket för alla era svar. Vi skall fundera på detta nu och sedan då ev åka och få lite papper. Så om två veckor kanske man är gift.
![]() Men även om det inte blir någe giftermål så längtar jag någe oerhört till resan. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|