Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-21, 23:25
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Blindtest av mat och dryck

Det där gillar jag verkligen, Masse! Vi brukade ha gorme'kvällar där vi turades om med trerätters, namngav och betygsatte helheten. Mycket trevligt och synd att det ebbade ut.

Det här med blindtest får mig att vilja berätta om en oförglömlig kväll med ölprovning.
Jobbade då på ett företag som hade..utan att nämna namn.. ett visst ölbryggeri som distributör. Detta framgångsrika företag inbjöd oss på en öltestning i en vinkällare i vår stad. Alla åkte dit.Detta var på 80- talet. Då tog man alla chanser😆

En av ägarbröderna 🍺..hmm..försökte hålla ett föredrag om hur "öl blir till".
Det pratades om jäst o vete etc. Vi kvinnor börjar fnissa och ju mer vi smakar desto värre blev det! Han fick nästan inte en syl vädret..stackarn!
Där sitter vi ungdomar med 6-7 stora gratisöl framför oss. Hur tänkte han?
Kommer ihåg att han bjöd oss hela gänget på krogen efteråt så han kanske fick nåt utbyte av den kvällen åxå😅
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 16:17
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Är det möjligen någon av er som nån gång har upplevt en rejäl blindtest på Ouzo?

Det skulle varat kul att vara med om. Det finns ju en sån otrolig mängd olika märken, d v s i Grekland! Tänk er en Kalimeraträff på Lesbos med blindtest av ouzo!!! Här i Sverige är ju tillgången mera begränsad.

Skulle vara riktigt kul att prova nåt sånt nästa gång vi kommer ner till Grekland. Men när det kan bli står ju skrivet i stjärnorna. Tills dess får man möjligen försöka med en miniblindtest här hemma.

Men de enda sorterna som man då kan testa är ju de som finns på Systembolaget, d v s "12" och "Plomari", och de båda ska man väl rimligen kunna klara att identifiera i en test.

Vill man ha en variant till i testen så kan man ju komplettera med den turkiska "Yeni Raki". Den är faktiskt inte dum alls! (Kanske som att svära i kyrkan att skriva så här i forumet!) Den smakar som ouzo med ganska bra sting. Köpte den en gång när inte grekisk ouzo fanns tillgänglig.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 17:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det möjligen någon av er som nån gång har upplevt en rejäl blindtest på Ouzo?
Nej, men de första åren som jag var med Riitta i Aten på jullovet köpte jag på mig alla olika slags små ouzoflaskor jag hittade. Du vet, de där som innehåller runt fem centiliter. När jag kom hem smakade jag av dem en efter en (inte samma dag!) och gjorde ett protokoll över de olika sorterna, hur de smakade och vad jag tyckte om dem. Så nu har jag bra koll över vilka jag gillar och vilka jag undviker.

Karin
som gärna provar nya sorter som kommer i min väg ...

För övrigt är mina tre favoriter Brettos, Plomariou och Makedonikos.

Senast redigerad av karinafp den 2020-10-23 klockan 17:51.
Svara med citat
Gammal 2020-10-23, 22:25
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
För övrigt är mina tre favoriter Brettos, Plomariou och Makedonikos.
Kan tänka mig att det var kul att botanisera i sortimentet.
Jag noterar dina tre favoriter för kommande avsmakning när möjlighet ges.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 12:22
karinafps avatar

Citat:
Jag noterar dina tre favoriter för kommande avsmakning när möjlighet ges.
Brettos hittar du bara just där, på Brettos i Aten. Makedonikós är den som du får hos Ilias på ouzerian Faros i Pigadia. Plomariou hittar du nog så gott som överallt.

Karin
Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 12:31
Masses avatar

Citat:
Brettos hittar du bara just där, på Brettos i Aten. Makedonikós är den som du får hos Ilias på ouzerian Faros i Pigadia. Plomariou hittar du nog så gott som överallt.

Karin
Tack för info Karin! Det låter som att jag får göra en liten inköpsrundresa för att få till en sådan provning.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-10-24, 11:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Nej, det har jag inte gjort, men borde göras. Ouzo smakar olika, men kanske inte vid en blindtest.

Min favorit är den näst längst till vänster i bild. All ouzo på bilden är från Lesbos.
Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 12:18
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Min favorit är den näst längst till vänster i bild. All ouzo på bilden är från Lesbos.
Ser inte riktigt, men är det den blå Barbayannis? Själv föredrar jag den gröna. Diskuterade detta med en man som ägde en specialbutik för alkohol i Pigadia, och han sa att det var typiskt tjejer att föredra den gröna framför den blå ...

Karin
Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ser inte riktigt, men är det den blå Barbayannis? Själv föredrar jag den gröna.
Stämmer bra det. De tillverkar fyra olika sorters ouzo och den gröna är svagast (42%) och det är kanske därför du gillar den mest.

Vi har varit på ouzobränneriet Barbayianni på en guidad tur. Jätteintressant, om det finns att läsa på Kalimera.
Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 18:05
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Masse! Minns du att vi provade den blå och den gröna på Leros. Vilken jag tyckte smakade bäst minns jag inte, men att vi hade en trevlig långlunch på Blefoutis minns jag mycket väl.

Och blir det någon kalimeraträff, med blindtest av ouzo, lovar jag att vi kommer. Blir det inte Lesbos kanske det blir Tilos eller någon annan trevlig ö.
Svara med citat
Gammal 2020-10-29, 22:15
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Masse! Minns du att vi provade den blå och den gröna på Leros. Vilken jag tyckte smakade bäst minns jag inte, men att vi hade en trevlig långlunch på Blefoutis minns jag mycket väl.

Och blir det någon kalimeraträff, med blindtest av ouzo, lovar jag att vi kommer. Blir det inte Lesbos kanske det blir Tilos eller någon annan trevlig ö.
Vår gemensamma lunch på tavernan i Blefoutis är en av de trevligaste måltider som jag har ätit i Grekland.

Något bättre ställe att testa ouzo på än Lesbos är väl svårt att hitta. Kanske ett uppslag för en rejäl Kalimeraträff i framtiden! Jamas!

Masse
som av misstag tog "springnota" på bussbiljetten till Belfoutis (och skämdes när jag kom på det!)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:47.