Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-30, 19:23
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Öluffa eller Bo in sig?

För det första: en "kryssning" kommer inte på fråga och så inte heller AI!
Vi gillar att ha ett "basläger" och sen utgår man från det. Antingen tar man bilen till olika mål runt omkring med övernattningar eller så tar man färjan till grannöarna och ligger över en eller två nätter.
Tex Poros är en utmärkt plats för basen, du har hela Peloponesos för dina "fötter". Så även Skopelos om du vill se Sporaderna. Kreta är så stort att där kan du turnera runt och Parga ger dig tillgång till en stor del av västra Grekland. Finns många fler... Som ni hör är vi mycket för bil och mindre för båtar.... Beror nog mest på att jag själv har lite "båtskräck" efter en mardrömsfärd med "Adrianne of Naxos" mellan Naxos och Santorini, hu, ryser bara jag tänker på den resan! Nej, inga båtar utom Flying Cats och STORA färjor. Att ö-luffa måste vara mysigt men som sagt, vi gillar att ha en bas.
Catlady, som längtar......
Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 21:34
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Ingen ❌-ning🛳 för oss!! Inte båtluffning heller.
Jag har för mycke värk o elände trots min "ungdom"
Samtidigt har en bekvämlighetsönskan smugit sig in.
Jag bor gärna in mig och gör boendet till mitt hem.
"Where ever I lay my handbage, that's my home"
Vill åxå lära känna omgivningen och folket där vi handlar och äter. Däremot vespar vi gärna omkring till andra delar av ön..eller bilar..
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 22:24
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Jag är en både och De allra flesta resor vi har gjort har varit 1-2 veckor på samma ställe, men några ö-luffar har det blivit i alla fall. När vi gjorde vår första ö-luff så trodde jag att det skulle kännas lite jobbigt att flytta på sig och byta ö, men det gjorde det inte. Det kändes som att vi skulle ut på en ny resa igen! Vi har också alltid bara haft varsin ryggsäck som bagage så packning har inte varit så betungande.

Det är nog lite att man är inställd också på vad som väntar, när det närmar sig avresa till ett nytt ställe så känner man längtan efter nåt nytt. Likaså om man är på ett och samma ställe så känns det skönt det också. Så för min del så varvar jag gärna, beror också förstås på hur länge man kan vara borta. För en veckoresa vill jag inte flytta på mig, då får det bli samma boende hela tiden.

Maria
Svara med citat
Gammal 2020-07-31, 10:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Vi har under alla år luffat runt, och vi har drivits av nyfikenhet, och jobbet förstås. När vi har billuffat på Kreta har vi sällan stannat mer än en natt på samma ställe, och vi har älskat det. Så luffa runt har varit vår grej under många år.

Men i och med stigande ålder så är det inte lika lockande längre. Helst skulle jag bara åka till ett ställe, och stanna där, som att ha en sommarstuga, och de senaste resorna har det varit Tilos som gällt, plus några andra öar. Om jag bara fick välja ett resmål resten av mitt liv så blir det Tilos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.