Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-05, 12:01
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Re: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I morgon börjar SAS flyga ARN - Aten igen. Det blir spännande att se hur den ankomsten kommer att se ut. Undra hur många som hamnar i karantän?

/NW

Va? Nu förstår jag inte. Svenskar är ju inte välkomna in i landet på obestämd tid. Dock har det ju under hela den här tiden gått vissa specialinsatta flyg ändå, men då måste alla som kommer till Grekland, och jag tror så även Sverige, sitta i karantän i två veckor.
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 12:57
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Va? Nu förstår jag inte. Svenskar är ju inte välkomna in i landet på obestämd tid. Dock har det ju under hela den här tiden gått vissa specialinsatta flyg ändå, men då måste alla som kommer till Grekland, och jag tror så även Sverige, sitta i karantän i två veckor.
De kommer att lätta på restriktionerna. Efter första juli är det bara flygplatserna runt Stockholm som är listade som riskabla, men även det kan ändras.

https://www.ekathimerini.com/253248/...om-all-nations

Karin
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:13

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
De kommer att lätta på restriktionerna. Efter första juli är det bara flygplatserna runt Stockholm som är listade som riskabla, men även det kan ändras.

https://www.ekathimerini.com/253248/...om-all-nations

Karin

Ja jag såg det också nu. Men fram tills den 15e juni så måste alla som kommer till Grekland sitta i karantän oavsett var de kommer ifrån. Restriktionerna börjar lätta efter den 15e juni. Som det ser ut för stockholmare så kommer de få fortsätta med karantänen även efter den 15e juni.
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Ja jag såg det också nu. Men fram tills den 15e juni så måste alla som kommer till Grekland sitta i karantän oavsett var de kommer ifrån. Restriktionerna börjar lätta efter den 15e juni. Som det ser ut för stockholmare så kommer de få fortsätta med karantänen även efter den 15e juni.
Efter 1 juli behöver inga nationaliteter sitta i karantän. Passagerarna testas slumpmässigt för covid-19. Om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Om man flyger från en flygplats som ligger i en region med hög smittspridning testas alla passagerare för covid-19, och en veckas karantän gäller oavsett testresultat, om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor.

Det finns en lista över flygplatser som EASA (European Union Aviation Safety Agency) anser vara "högriskflygplatser". Men flygen kan starta ändå. I Sverige är för närvarande alla flygplatser i Stockholmsregionen med, vilket framförallt gäller Arlanda varifrån de flesta flyger ifrån. Listan uppdateras kontinuerligt och finns att se här. Grekland använder den listan som en referens.

Det har alltså inte längre med var man bor eller vilken nationalitet man har.
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 14:41

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Efter 1 juli behöver inga nationaliteter sitta i karantän. Passagerarna testas slumpmässigt för covid-19. Om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor. Om man flyger från en flygplats som ligger i en region med hög smittspridning testas alla passagerare för covid-19, och en veckas karantän gäller oavsett testresultat, om man testas positivt ska man sitta i karantän i två veckor.

Det finns en lista över flygplatser som EASA (European Union Aviation Safety Agency) anser vara "högriskflygplatser". Men flygen kan starta ändå. I Sverige är för närvarande alla flygplatser i Stockholmsregionen med, vilket framförallt gäller Arlanda varifrån de flesta flyger ifrån. Listan uppdateras kontinuerligt och finns att se här. Grekland använder den listan som en referens.

Det har alltså inte längre med var man bor eller vilken nationalitet man har.
Ja precis jag läste det också. Jag formulerade det fel med stockholmare, när jag menade de som flyger från Arlanda. Klumpigt. Jag menade att även efter 15e juni så kommer de som flyger från Arlanda få sitta i karantän. Eller hur har jag inte förstått det rätt?
Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 14:54

Standard Sv: Beställa?

Sen en allmän kommentar bara, jag tror personligen att Sveriges och hela Europas smittspridning kommer minska i juni och juli av det enkla skälet att folk håller sig ute mer på sommaren. Här i Grekland har man ju sett att antalet smittade INTE har ökat sen landet började öppna upp stegvis i början på maj. Vädret har säkert hjälpt med det. Det borde det också göra i Sverige. Jag spår att Sverige kommer få ner nya antal smittade rejält i juli och att fler gränser kommer öppnas för svenskar och att restriktionerna för svenskar kommer tas bort.

Jag önskar också boka en resa i augusti eller till hösten, men i motsatt riktning, till Stockholm. Saknar min familj! Nu får det vara nog tycker jag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.