Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-15, 09:38
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Till Louisa framförallt, det är roligt att läsa om din optimism ang. turism till Grekland och hoppas verkligen de/ni kan få till det på något sätt

Vad jag fattat det som gäller det främst s.k "turist-korridorer" med länder som lyckats hålla nere smittan lika effektivt som Grekland och som haft liknande taktik, där kan länder som Danmark, Kroatien, Israel bland några ingå. Jag förstår om svenska turister inte ligger högt på den listan.

Själv pausar jag resandet detta år, känns alltför oroligt med detta virus cirkulerande runt om i världen, bara tanken att sätt sig på ett plan
Jag tänker t ex på när jag flög hem från Karpathos förra sommaren och hamnade bredvid en konstant hostande kvinna, fem dagar efter jag kommit hem hade jag fått ont i halsen som aldrig gick över och en djävulsk hosta och det tog nästan en månad innan jag kände mig frisk igen. Tog även en halsodling och fick veta att det troligtvis rörde sig om virus, jag är helt övertygad om att det var på planet jag blev smittad den gången.
Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 21:28
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Till Louisa framförallt, det är roligt att läsa om din optimism ang. turism till Grekland och hoppas verkligen de/ni kan få till det på något sätt

Vad jag fattat det som gäller det främst s.k "turist-korridorer" med länder som lyckats hålla nere smittan lika effektivt som Grekland och som haft liknande taktik, där kan länder som Danmark, Kroatien, Israel bland några ingå. Jag förstår om svenska turister inte ligger högt på den listan.

Själv pausar jag resandet detta år, känns alltför oroligt med detta virus cirkulerande runt om i världen, bara tanken att sätt sig på ett plan
Jag tänker t ex på när jag flög hem från Karpathos förra sommaren och hamnade bredvid en konstant hostande kvinna, fem dagar efter jag kommit hem hade jag fått ont i halsen som aldrig gick över och en djävulsk hosta och det tog nästan en månad innan jag kände mig frisk igen. Tog även en halsodling och fick veta att det troligtvis rörde sig om virus, jag är helt övertygad om att det var på planet jag blev smittad den gången.
Jaha bara för vissa länder, ok. Det är synd att Greklands bästa kunder alla har en stor smittspridning (England, Italien osv). Men hörde ändå att Tyskland skulle börja flyga till Grekland iaf.

Jag förstår att du är orolig. Och ja, svårt att komma undan att bli smittad av nån som man sitter bredvid på ett flygplan i fyra timmar...men du kanske kan ta på dig en sån där coronadräkt?
Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 12:28
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
...men du kanske kan ta på dig en sån där coronadräkt?
Ja, det var kul Louisa, men vet du vad, jag tror jag lämnar kvar "coronadräkten" på jobbet när jag går på semester...
Svara med citat
Gammal 2020-05-16, 22:16
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Ja, det var kul Louisa, men vet du vad, jag tror jag lämnar kvar "coronadräkten" på jobbet när jag går på semester...
Jobbar du på IVA?
Svara med citat
Gammal 2020-05-17, 01:00
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

"Om jag fick veta, om jag fick en test
Ja jag vill veta, har jag denna pest?
Eller har jag haft den, det vore bäst.
Då blir jag lugn, då får jag ro"..
Äh, där tog versen slut..Skulle inte börjat.
Nå väl😉
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-05-17 klockan 01:26.
Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 08:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
"Om jag fick veta, om jag fick en test
Ja jag vill veta, har jag denna pest?
Eller har jag haft den, det vore bäst.
Då blir jag lugn, då får jag ro"..
Äh, där tog versen slut..Skulle inte börjat.
Nå väl😉
/ Kajja

Inte bara du, Kajja.
Vi andra är oxå skraja!

/NW
Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 08:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

Inte bara du, Kajja.
Vi andra är oxå skraja!

/NW
Jag kan lätt vara "folkets röst" i frågan
Alla som går omkring och mår dåligt av oro och ångest skulle sälert må bättre av en test. Och då menar ja om testen visar att man har antikroppar mot corona.
Det finns ju inga garantier men risken att bli smittad igen är inte lika stor.
Nu väntar jag med spänning på om det blir några effekter av öppnade gränser, stränder och offentliga verksamheter. Viruset är ju fortfarande högst aktivt så jag undrar verkligen hur det ska gå.
En strimma hopp har börjat gro om en septemberresa men allt hänger på läget i europa...och man vågar ta risken!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 10:58
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Ja, testa sig vill nog många göra. Även jag. MEN. Tänk om man får svaret "Du har inte haft corona". Det är ju inte DET svaret man vill ha ju. Då får man ju bara fortsatt ångest att man ska bli smittad. Så jag vet inte...

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 23:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Re: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, testa sig vill nog många göra. Även jag. MEN. Tänk om man får svaret "Du har inte haft corona". Det är ju inte DET svaret man vill ha ju. Då får man ju bara fortsatt ångest att man ska bli smittad. Så jag vet inte...

/Netwolf
Jo så är det ju. Det är ju den sitsen som många av oss som tillhör "riskgrupperna" sitter i, och som vi lär få sitta kvar i till dess att det finns ett tillförlitligt vaccin.

Masse
Svara med citat
Gammal 2020-05-20, 00:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Re: Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Alla som går omkring och mår dåligt av oro och ångest skulle säkert må bättre av en test. Och då menar ja om testen visar att man har antikroppar mot corona.
Ja, ett sådant test längtar jag också efter. Jag är ju testad två gånger redan och vet att jag inte HAR corona, men ett test som snabbt visar att man är immun skulle ju göra livet lättare för flera. Då vet man vilka släktingar och vänner man kan träffa utan att behöva vara rädd för att bli smittad. (Längtar efter barnbarnet ... )

Karin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.