![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Diskuterade just med min man vid morgonkaffet om Sveriges reaktion till allt detta. Danmark stänger gränsen och här i Finland tycks det bli mer eller mindre totalstopp på allt och ekonomin och alla företag lider. Sverige däremot tycks bara simma igenom det hela, business as usual. Och kanske är det just rätt så? Kanske vi människor kan själv, nu när vi vet hur vi skall bete oss bland andra människor, ta till alla försiktighetsåtgärder och göra allt för att inte sprida smittan? Vara extra försiktiga när det gäller de gamla och sjuka osv?
Men vem vet? Tänkte just precis som både Louisa och Masse skrev. Intressanta inlägg båsa två. Att inte göra turistresor just nu tycker jag att vi inte skall göra. Men vet är det som skall bestämma om saken? Individen själv? Charterbolget, flygbolaget? En del resor faller ju bort trots allt på grund av att så många avbokar. / Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Enligt folkhälsomyndigheten var det 775 som var smittade av coronavisrus, när man uppdaterade kl 14 igår. Plus att nu provtar man ju inte alla längre.
Men tillsammans ska vi väl förhoppningsvis fixa detta eller??? Vi som arbetar med barnen kan tycka det är märkligt att vi faktiskt inte vidtar samma åtgärder som i våra grannländer, att faktiskt stänga ner. Bara för att barnen klarar viruset så mycket bättre, innebär ju inte att vi vuxna blir sjuka, och då får man ändå stänga ner. Ja mycket är det som snurrar i hjärnan dessa dagar. Och att sen ha en flygresa till Kreta inbokad den 12 maj (som köptes med norweigan innan allt braka loss på riktigt) är så ledsamt, och inser att vi nog inte kommer iväg, om inte läget helt radikalt förändras. Thats life .....ta hand om er alla kära ”Kalimeror” Pia |
|
|||
|
|||
![]()
Masse; følger deg langt i refleksjonene og spørsmålene dine. Skrev et langt svar som forsvant, orker ikke ta det om igjen. Men jeg ser dette i et samfunnsperspektiv, verdiene våre synes å være styrt av finans- og næringsliv. Som for tiden gis (svært) høy prioritet av vår blå regjering. Mennesker som ikke fungerer fullt ut, er utgiftsposter. Satt på spissen, men ja likevel. At det tok tid å sy sammen smitteberedskap nå, ser jeg i sammenheng med dette. Hensyn skulle tas. At det nå diskuteres seriøst hvilke grupper som muligens ikke skal få behandling, tror jeg er farget av den slags. ‘Vi’ inkluderer ikke lenger alle.
Trist at jeg ikke kommet til Hellas nå. Samtidig er jeg en smule nervøs for om fødeavdelingen her fortsatt er åpen om noen uker. En datter venter barn. Det krisemaksimeres på alle kanter. Legestanden ligger i front. Klart en lurer på om enkelte lar seg rive med, eller om det er nøkterne vurderinger...De er jo faktisk bare mennesker, ikke sannsigere... PS. Den økonomiske nedgangen var i fritt fall f ø r coronaen ble kjent. Et tankekors. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Håller med dig Karin. Ulla |
|
|||
|
|||
![]()
Torsdag da jeg snakket med min bror som bor i Sverige var det 713 smittede i Norge, og 500 i Sverige (som vel har dobbelt så mange innbyggere som vi).
Idag lørdag har vi 1034 smittede og Sverige 909. Altså dette gallopperer. Det blir etterhvert flere som får behov for sykehusinnleggelser og prespiratorbehandling. Smitten er overalt nå. I og med at vi er naboland må vi vel tro at dere også kommer etter, dessverre. Norge og Sverige ligger nå på 10 og 11 plass i verden med smittede pr 100.000 innbygger. Tiltakene iverksatt i Norge forstår jeg at er i samsvar med EUs opplegg. Og det er viktig at alle følger råd og bestemmelser, ellers vil det jo være nytteløst. Jeg håper på det beste for alle land, men er realist. Vi vil ikke ende opp som Italia. |
|
|||
|
|||
![]()
Två saker man bör tänka på:
1. Antalet fall som presenteras är antalet som testats positivt. INTE antalet smittade. Det senare är antagligen många gånger fler. 2. Inkubationstiden är nånstans mellan 2-14 dagar (väldigt osäkert än så länge). Dvs de fall som nu kommer in blev smittade för upp till ett par veckor sen. Den som smittas idag kommer inte med i statistiken förrän möjligtvis inom nån vecka. |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har vi fått besked från Apollo att vår resa 11 april till Kreta är inställd. Igår kom mejl från hotellet vid Gardermoen att de stänger idag efter frukost, så vi skulle få bo på systerhotellet bredvid. Det behöver vi inte nu.
Hoppas det vänder! Stackars folk som är drabbade ![]() Lena |
|
||||
|
||||
![]()
TUI ställer in alla sina resor de kommande fyra veckorna, bara en tidsfråga innan de andra arrangörerna gör detsamma (får jag hoppas)!
Edit: Även Ving Se nedan Senast redigerad av simetra den 2020-03-14 klockan 20:44. |
|
||||
|
||||
![]()
Svenska Utrikesdepartementet avråder från resor till alla länder med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset.
|
|
||||
|
||||
![]()
Och Grekland stänger alla hotell till och med den 30 april!
|
|
||||
|
||||
![]()
När jag vaknade idag var det med en känsla av overklighet. Händer det här på riktigt eller har jag drömt? Tyvärr hade jag inte drömt.
![]() Hur känner ni andra er? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Man önskar att det vore en mardröm! Just det här med att man inte kan planera nånting alls framåt ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker det känns lite overkligt alltihop :-( För stort och kunna ta in allting! Nyss kom jag och tänka på att hur gör dom hotellen som har gäster nu ? Måste dom kasta ut gästerna? Tex, på Kalymnos har några små hotell öppet så gott som året runt, för det kommer klättrare dit redan nu :-( Tänker också på alla vänner som har små hotell och tavernor osv. Måste vara svårt och planera verksamheten när man inte vet hur det blir. Att anställa folk och sedan kommer inte turisterna! Och kommer turisterna så är ju risken stor att det blir mer spridning.... Nästan som att välja mellan pest och kolera :-(
Riitta |
|
||||
|
||||
![]()
En annan tanke med det här som gör att det känns overkligt är att man/jag inte känner nån som har drabbats av corona. Jag känner inte ens nån som känner nån..
/ Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Angående att alla hotell stängs läste jag att hotell som redan är öppna får vara det tills den 23/3... vet dock inte om gäster måste bort sedan och hotellet stängs...
Usch det är en hemsk tid! Hur ska det bli? /emma |
|
|||
|
|||
![]()
I vår bekantskapskrets har minst 3 fått bekräftat att de har Corona ! Ingen av dem har varit utomlands utan blivit smittade inom landet.
Skrämmande! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Läste nu att Österrike ska begränsa sammankomster till max fem (5!) personer. Helt oroligt. Jag la precis ut Veckans bild, och jag valde den för att den får mig alla le, och det kan behövas just nu. Kolla bilden här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
En känsla av uppgivenhet finns där hela tiden. Man smyger ut tidigt på morgonen, eller sent på kvällen för att handla. Som man vore nån sorts brottsling. Känner som dig stor vanmakt, när man vaknar och man vill nästan inte börja dagen med nyheter, då det tenderar bli värre och värre... ![]() /Netwolf |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|