![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Tack för era svar,
vi får helt enkelt avvakta somamrens tidtabeller för att få veta direktbåtar till PAros. Nu vet vi i alla fall att vi kan ta oss till Mykonos varje dag och vidare därifrån. Känns bra att ha många alternativ att välja på ![]() *Nicki* |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Men kära nån!!! Det finnes året runt dagliga förbindelser mellan Syros och Paros!!!!
Syros är ju provinshuvudön i Cykladerna, därav de goda förbindelserna. Dock kan man stundtals få påräkna att resa med den gamla skorven "Panagia" Ett gammalt flytetyg från sent 60-tal... Kolla min mera okända länk på Paeologics shipping. Där finna man åretrunt-tidtabellerna. Från Maj månad utökas antalet färjor högst väsentligt. Jag kollade nyss för tiden runt slutet av Maj, och då var det minst en färja per dag Syros- Paros. Länk http://paleologos.forth-crs.gr/english/npgres.exe?PM=BO Arne |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Hej Arne,
ja det är ju vad jag också har läst ( det där om att Syros är navet), men trots det hittar jag inga resor mer än med Blue Star till Paros (tis, tors). Även på den sidan du rekommenderar finns endast Blue Star-båtarna just nu. Jag som älskar själva planerandet (även det ändå ALDRIG blir som man planerar!) vill att alla båttider ska finnas på plats NU. ![]() En annan fråga Arne, vet du om Argo lånar/hyr ut badhanddukar? Känns jobbigt att släpa med sig 4 stycken badlakan (även om det är av den allra tunnaste varianten) om det finns att få tag i på plats. Hur gör ni med badlakan? *Nicki* |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag brukar strunta i handduk, har med ett par saronger i stället som är väldigt användbara på stranden. Inte lika bekväma att använda men tar mycket mindre plats i packningen. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
/LG |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Här är det tvärtom en av få förbjudna saker på grekiska hotell brukar vara att ta med handdukarna till stranden. Har hört fler än en hotellägare svära ve och fasa över turister som plockar med handukarna dit må då Argo vara ett undantag. Däremot har jag på finare hotell i Asien varit med om att hotellet tillhandahåller pool och strandhandukar dock inte i den vanliga vita färgen.
Eva |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fakta lånat från http://www.faktaomfartyg.com/ som är en utmärkt webbplats om man vill se hur en specifik båt ser ut. Mvh Janérik |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Den gamle Panagia har jag åkt med många gånger på 80- och början på 90-talet. Innan Rafina blev mer än en fiskehamn... Hon och Naiaz ll, skrotfärdig redan då, gick ut varje morgon 8.00 från Pireus. De hade en cirkelrutt där de möttes på mitten... Nostalgi, vilka minnen... ![]() Citat:
De gamla slitna båtarna hade mycket charm. Det håller jag med om. Men så här retrospekivt så var väl inte säkerheten så väldigt bra. Om det hade hänt något. Personligen anser jag att det är positivt att det har kommit nya rederier som tar detta på allvar. Som Blue Star. Men visst. Det är lite Ålandsfärja eller Tysklandsfärja över det! Jag förstår vad du menar, men numera, med ålders rätt och lite mer insikt, så föredrar jag nyare, säkrare flytetyg. Även om de nu är mer opersonliga och har en hamburgerbar i aktern... Men visst är färjan en del av upplevelsen av semestern. På akterdäck i solen med en Amstel i handen... Men den möjligheten finns ju fortfarande. Det gäller bara att inte titta bakåt in i färjan. Den stora upplevelsen är väl ändå den man har på ön dit man ska? Och så finns det ju faktiskt en del av de gamle "skorvarna" kvar på en del rutter. Jag åkte en för två år sedan. Med träinredning och frostat glas i "salongen". Och det var helt förbjudet att ha sitt ryggsäck därinne... Men personligen byter jag gärna numera charmen mot en högre säkerhet... Peter Senast redigerad av Peter den 2006-04-23 klockan 17:16. Anledning: Tillägg |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Denna diskussion har varit uppe tidigare då det gäller båtarna.
Jag tycker helt klart att det var bättre med de gamla båtarna, det fanns bra soffor att sova på ute på däck och personligheten på båtarna var som sagt en helt annan i dessa båtar. Vad som (enligt mej) också är negativt med dessa moderna båtar är att de har en populär rutt som de suger ut alla passagerare från konkurrenterna med. Konkurrenterna har då delvis samma rutt men kompletterar den med lite ovanliga öar. Vad händer då om rederierna med de gamla båtarna blir utkonkurrerade? Det blir svårt att ta sej till öarna som inte har kapacitet för att locka moderna snabbåtar. Säkerheten då? Visst är väl kanske säkerheten högre på de moderna båtarna, dock ska ju även de äldre båtarna uppfylla vissa grundläggande krav. Sedan är det ju faktiskt så att Grekland har högre krav på säkerheten än vad vi till exempel har mellan Sverige och Finland. Tidigare kunde båtarna efter att de tjänat ut här i våra vatten flyttas till de grekiska öarna, numera går inte det heller då de faller för åldersstrecket där. Mvh Janérik |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Peter |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|