Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-29, 18:57
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Syros just nu

Hej! Vilken entusiastisk beskrivning av den långa längtan och euforin i nuet...

Grekland har ju så mycket att erbjuda när man inte är där. Historia, mytologi, tavernor på hemmaplan med mera. Och suget blir ju bara större under den mörka delen av året... Så jag förstår att nu njuter till fullo nu! Finner få resmål så bra att drömma om resten av året när man inte är där. Vad gäller Syros har jag också fått ett hett tips på en mycket rutinerad Greklandsresenär att inte missa. Vet just nu inte när det blir Grekland nästa gång. Många svenskar har ju valt att semestra på hemmaplan detta år , det gäller nog många nordeuropéer, kanske en del av minskningen i antalet turister?

Vad jag vet är stor del av befolkningen (hälften?) på Syros inte är ortodoxt kristna som i övriga Grekland, utan katoliker. Märks det på något sätt, och då menar jag inte bara i arkitekturen?
Svara med citat
Gammal 2019-07-30, 10:50
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Vad jag vet är stor del av befolkningen (hälften?) på Syros inte är ortodoxt kristna som i övriga Grekland, utan katoliker. Märks det på något sätt, och då menar jag inte bara i arkitekturen?
Det märks inte ett dugg, enligt min mening.

Vi är också överförtjusta i Syros och numera ingår det som standard att vi tillbringar en vecka där under båtluffen. Dessutom passar det då utmärkt att åka vidare till Evdilos (Ikaria)därifrån.

Ett litet "i-landsproblem" är att det blir mindre tid över för andra öar... Tinos är nästan en "måste-ö" den också och då finns det bara utrymme över en ö till på 23 dagar.

Celbe
Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 11:31
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Resdag 1 är igång, vi ska bli skjutsade till båten om 2 timmar och vi anser oss klara med Syros 2019. Är känslan att hemresa är något förfärligt? Nja......det finns goda anledningar att se den som god och då att vi åter kan ha rena kläder varje dag igen och slippa trångboddheten. Det ska bli ruggigt varmt nu till veckoslutet, 40+ och DET är skönt att slippa.

Del 2 innebär övernattning inne i Piraeus och ett tryggt svenskt flygbolag tar oss norrut för hemkomst torsdag eftermiddag. Vi har upplevt en stor mängd små intressanta upplevelser av sådan karaktär som vi är övertygade att "medelturisten" aldrig får se, eller ens skulle tycka vara intressant alls. Allt finns nogsamt nedplitat i en dagbok som ska bli skoj att läsa i hemmiljön om några dagar. Där finns embryot till ett resebrev jag ändå skriver inkl valda bilder. Det jag borde ha skrivit för 2018 kom aldrig igång och blev klart, SKÄMS PÅ MIG.

Syros har visat sig vara den fasta punkten igen, tack alla vi mött och allt vi sett. Vi är här igen 2020, bergsäkert.

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 11:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Trevlig resa hemåt
Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 12:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Härligt att ni tycker så mycket om Syros. Har aldrig varit där, men finns på min lista.

Ha en bra resa hem!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2019-07-31, 12:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad

När man undrar över vad kvalitet är, vad man får ut av sin resa och vad man förväntat sig så slår två tankar mig just den här gången.

Så avslappnat allt tänkande blir, så trögt det fungerar och så långa vägar det ofta blir till beslut i det vi ska göra och gör. Då fungerar det verkligen, det vi ville ha mest av allt, total avkoppling och njutning.

Men också hur särskilt jag själv har "utvecklats som resenär", Hur jag fungerar rent allmänt gentemot den jag var på Samos 1982, och sen hoppet fram ända till Parga 1999!! Men ändå finns det MYCKET att slipa på, putsa till efter lärdomar även denna gång. I sanning väldigt mycket i filosofisk mening men också praktisk.

Jag vill alltid ha utrymme att lära mig fungera bra i Grekland!

/ Hasse
Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 22:17
Faestis Faestis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Jag misstänker att det är så att vi som turister hinner inte uppfatta så mycket av de problem de bofasta har med varandra. Att det är en hel del groll mellan de ortodox kristna och Katoliker på ön berättade en Norsk/Svensk/Grekisk kvinna för oss som är bofast på Syros. Enl. henne är det katolikerna som innehar de flesta politiska posterna på ön och det är de som fattar besluten - de är de som har pengarna. En Katolik rekommenderar inte en ortodox hantverkare till någon och vice versa etc. Först nu år 2019 har giftermål skett mellan en ortodox kristen och en katolik, de håller i hop i sin religion så att säga....
Jag vet inte alls - men tro och religion är stark, så jag tar det för troligt att det ligger en hel del i det hon berättade för oss.

//Faestis (Varit hemma dryga veckan nu)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:07.