![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hej! Vilken entusiastisk beskrivning av den långa längtan och euforin i nuet...
Grekland har ju så mycket att erbjuda när man inte är där. Historia, mytologi, tavernor på hemmaplan med mera. Och suget blir ju bara större under den mörka delen av året... Så jag förstår att nu njuter till fullo nu! Finner få resmål så bra att drömma om resten av året när man inte är där. Vad gäller Syros har jag också fått ett hett tips på en mycket rutinerad Greklandsresenär att inte missa. Vet just nu inte när det blir Grekland nästa gång. Många svenskar har ju valt att semestra på hemmaplan detta år , det gäller nog många nordeuropéer, kanske en del av minskningen i antalet turister? Vad jag vet är stor del av befolkningen (hälften?) på Syros inte är ortodoxt kristna som i övriga Grekland, utan katoliker. Märks det på något sätt, och då menar jag inte bara i arkitekturen? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi är också överförtjusta i Syros och numera ingår det som standard att vi tillbringar en vecka där under båtluffen. Dessutom passar det då utmärkt att åka vidare till Evdilos (Ikaria)därifrån. Ett litet "i-landsproblem" är att det blir mindre tid över för andra öar... Tinos är nästan en "måste-ö" den också och då finns det bara utrymme över en ö till på 23 dagar. Celbe |
|
|||
|
|||
![]()
Resdag 1 är igång, vi ska bli skjutsade till båten om 2 timmar och vi anser oss klara med Syros 2019. Är känslan att hemresa är något förfärligt? Nja......det finns goda anledningar att se den som god och då att vi åter kan ha rena kläder varje dag igen och slippa trångboddheten. Det ska bli ruggigt varmt nu till veckoslutet, 40+ och DET är skönt att slippa.
Del 2 innebär övernattning inne i Piraeus och ett tryggt svenskt flygbolag tar oss norrut för hemkomst torsdag eftermiddag. Vi har upplevt en stor mängd små intressanta upplevelser av sådan karaktär som vi är övertygade att "medelturisten" aldrig får se, eller ens skulle tycka vara intressant alls. Allt finns nogsamt nedplitat i en dagbok som ska bli skoj att läsa i hemmiljön om några dagar. Där finns embryot till ett resebrev jag ändå skriver inkl valda bilder. Det jag borde ha skrivit för 2018 kom aldrig igång och blev klart, SKÄMS PÅ MIG. Syros har visat sig vara den fasta punkten igen, tack alla vi mött och allt vi sett. Vi är här igen 2020, bergsäkert. / Hasse |
|
|||
|
|||
![]()
Trevlig resa hemåt
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att ni tycker så mycket om Syros. Har aldrig varit där, men finns på min lista.
Ha en bra resa hem! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
När man undrar över vad kvalitet är, vad man får ut av sin resa och vad man förväntat sig så slår två tankar mig just den här gången.
Så avslappnat allt tänkande blir, så trögt det fungerar och så långa vägar det ofta blir till beslut i det vi ska göra och gör. Då fungerar det verkligen, det vi ville ha mest av allt, total avkoppling och njutning. Men också hur särskilt jag själv har "utvecklats som resenär", Hur jag fungerar rent allmänt gentemot den jag var på Samos 1982, och sen hoppet fram ända till Parga 1999!! Men ändå finns det MYCKET att slipa på, putsa till efter lärdomar även denna gång. I sanning väldigt mycket i filosofisk mening men också praktisk. Jag vill alltid ha utrymme att lära mig fungera bra i Grekland! / Hasse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag vet inte alls - men tro och religion är stark, så jag tar det för troligt att det ligger en hel del i det hon berättade för oss. //Faestis (Varit hemma dryga veckan nu) |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|