Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-14, 14:06
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Rhodos/Karpathos april 2019

Måndag 14 januari 2019
Hej!
Redan tredje veckan i januari, och solen skiner....
Chattade med Chronis Panaretos igår, han sjunger och spelar tillsammans på lördagar med två andra musikanter hos broder Georgios ställe vid marinan, Del Mar. Han skickade mej några bilder på dammen som ligger inte långt ifrån cementfabriken. Jag har varit där medans dom byggde på den, det tog några år, men nu var den nästan halvfull. Det blir alltså en liten sjö där, och det skulle inte förvåna mej om nån planterar in fisk.....
Det nya sjukhuset är väl nästan klart, men när det öppnar visste han inte. Det har regnat ganska mycket som tur är, och när man väl kommer dit i april så är nog växtligheten frodig.
Jag fick inte reda på när första planet kommer, men som det verkade förra året, så försöks det nog att förlänga säsongen med nån, eller några veckor. När jag kom dit i september förra året, var det mycket mer turister än jag nånsin sett, kanske för att en del istället för att åka till Turkiet, åkte till Grekland. Alla ställen som jag kände till var fulla, men min grekiska morsa Eva lyckades fixa ett rum åt mej på Roses Studios, som ligger ovanför Amarillis...
Där bodde jag fyra dar,och förhandlade ner sista natten från 30 till 20 Euro, och sen flyttade jag till Elias rooms, där jag jobbade ner priset från 20 till 15 euro genom att olja alla lås och gångjärn som gnisslade, samt att dörren till Elias lägenhet skrapade i golvet, så den lyfte vi upp och lade på extra brickor...så jag har en natt till godo, sa Elias ...
och därefter flyttade jag till Mertonas Studios för 10 euro i en vecka och slutligen så flyttade jag till Zephyros Village...och det gick det med.
Men nu i april borde det inte vara så många, men men, man vet ju inte ......
Mikke
Svara med citat
Gammal 2019-01-14, 18:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 12:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
och sen flyttade jag till Elias rooms, där jag jobbade ner priset från 20 till 15 euro genom att olja alla lås och gångjärn som gnisslade, samt att dörren till Elias lägenhet skrapade i golvet, så den lyfte vi upp och lade på extra brickor...så jag har en natt till godo, sa Elias ...

20 € är ju också billigt tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2019-01-16, 17:00

Onsda 16.1
Hejsan!
Jo,Janne, 20 Euro är ju inget överpris, men jag har ju sen lång tid .s.a.s jobbat av rumshyran, plus att jag alltid arbetat deltid i Sverige och är på ön ca fem veckor per besök, och skulle jag slanta 20 Euro per dag, så skulle jag inte kunna stanna lika länge....Sen är ju rumspriser för det mesta förhandlingsbara, och det finns ju alltd nåt som ska lagas/fixas/oljas,etc....och sånt gillar ju jag att greja med.

Att laga saker har jag nog från farsan, som tydligen också växte upp under knapphetens kalla stjärna, och fick lära sej laga saker av farfar, som var bonne....
Och farsan var rätt snabb på att lära mej, även om han inte var nån direkt superpedagog, men man lärde sej och fortsätter lära mej laga saker, även om avståndet till golvet blivit ngt längre.....
Idag hare snögat redit i Kallsta, så jag var vurt ute på ett fyratimmarspass och skottat....tyvärr töar det....
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 20:19

Onsdag 23.1
Hejsan!! Fingret funkar bra, och idag tog jag stygnen själv, med hjälp av morsans syskrin, som jag vårdar. Där finns det ett par små verktyg, för att skära av tråd, med en liten kula i änden....Ni som syr vet nog precis vad jag menar. Det gick finfint att sticka in den spetsiga änden under tråden, sen finns ju en rund egg, som lätt skar av tråden. Sen drog jag ut den med knuten, vips, så vare klart...Tråden var bara 0.5 mm.
Sen har jag sett flera bilder och nån video av dammarna på Karpathos bakom stan.Dom verkar ha fått mkt vatten och jag måste förstås dit och kolla....Har också redan börjat samla ihop grejer som ska med redan nu, vanligtvis blir det mera stressigt om man ska göra det veckan innan, så jag försöker bryta gamla vanor, vilket inte är helt lätt, haha....Men vi alla har väl våra ideer om och när och hur man ska packa....En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni?? Fast pass, kreditkort, öronproppar och böcker glömmer jag förstås ALDRIG....
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 21:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni?? Fast pass, kreditkort, öronproppar och böcker glömmer jag förstås ALDRIG....
mvh,
Mikke
Visst är vi olika när det gäller packning. Jag försöker att vara disciplinerad och i god tid kolla att pass och försäkringsintyg är på plats och giltigt, och att en del viktiga klädesplagg är tvättade och på plats. Men ... den faktiska packningen har jag alltid haft svårt att göra i god tid. Många kan förbereda flera dagar i förväg. Jag kan liksom inte mobilisera den rätta känslan att göra så.

Om vi ska med ett flyg med avgång tidig morgon (vilket vi gillar) så blir det alltid så (trots bättre föresatser) att jag sista timmarna före midnatt står och stuvar ner det jag ska ha med mig. Sen försöker jag att sova en stund, med uselt resultat, för att efter några sömnlösa timmar stiga upp och trots dålig sömn känna mig jätteglad inför resan. Det blir ett långt dygn som hittills alltid resulterat i uppskattad tidig ankomst till resmålet.

Masse
Svara med citat
Gammal 2019-01-23, 23:56

Torsda 24.1
00.50
Hej å tack,Masse för snabbt svar!
Jag känner igen mej till stor del i det du skriver,sista natten hemmavid tenderar att bli lite/mycket kortare p.g.a av att jag är nog lite speedad före resan....sen plockas det förstås i packningen å väges med medföljande hängvåg,för att ha åkt dit på övervikt en gång räcker,haha....
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 06:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Mikke, en packlista kanske vore lösningen?!
Vi har gjort och sparat en på datorn.
Skrivs ut och läggs på bordet några dagar innan avresan. Sen är det bara att plocka o bocka Ibland kommer vi på saker som vi skulle haft med oss och då går vi in på datorn och lägger till på listan. På senare år har det dock strukits en del som vi märkt att vi inte behöver längre.
Kvällen innan avfärd har jag städmani för att få tiden att gå och för att jag får nån sorts överskottsenergi. ALLT ska va klart så det bara är att rulla ut väskorna efter att ha gissat på vikten . Sen duttar jag en stund på kudden för att hoppa upp vid 2- tiden..otroligt pigg
(Ofta flyger vi mellan 6,7 på morgonen)
Ja alla har vi väl våra olika sätt..
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 08:03
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag tar fram resväskan 3 veckor innan resan, bara för att känna att det inte är så lång tid kvar till resan :-) Plockar i saker lite då och då när jag känner för det :-)

Riitta
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 11:31
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Vi har også liste som lagret på pc'en. Her legges stadig ting til. Syns det fungerer fint. Enig i at det allikevel dukker opp ting og tanker den siste dagen.
Vi glemte en gang ladeledning til telefonen, og jeg glemte hårføner.
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 12:46
Monica Ps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
... og jeg glemte hårføner.
På den gamla tiden då vi tältade tog jag en gång (aldrig mer) med ett strykjärn. Vi levde utan el hela sommaren...

En av sönerna skulle få packa själv. han var väl 8 år. Han hade packat ner 12 kalsonger och inget annat.

Nån gång hade vi köpt massor av snabbkaffe, det var väl extrapris. Den väskan glömde vi hemma.

Den andre sonen tog med en sån där bautaöverlevnadskniv. Det gick bra att ha den med i bilen ner till campingen. Sämre att få den med på flyget hem...
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 14:56
Kajjas avatar

Och min make GLÖMDE packa med kalsonger en gång för längesedan
Vi letade i småbutikerna utan resultat.
Han gick iväg själv och kom tillbaka med vad han kunde hitta; ett gäng gräsliga 70-tals modeller med y-front
Längre fram på gatan låg en butik med "vanliga" kallingar..pust!!
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 19:00

Tossda 24.1
Hej alla och tack för era berättelser!!
Vi är nog mer lika än vi tror, haha...
Nåväl, dagarna ramlar iväg allt fortare, snön gör dagarna ljusare, och strax ere febbbbruuuuaaaari....den kottaste månan,å vips, ere mars...
Jag funderar på en lista, kanske skulle det funka, men jag har ingen printer, så får väl helt enkelt skriva en för hand...Egentligen skulle jag utan prut kunna åka me bara handbagage, för jag har ju skor, kallingar, t-shirts,hjälm,cyclop,etc,mm ad nauseam därnere, så vaffö jag ska dra mä ca tretti kilo grejer varenda gång, fattar jag inte.....fast denna gång åker skruvdragarn i det incheckade bagaget.....
Skriv och berätta mera!!
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 20:18
Kajjas avatar

OK, Mikke.."You asked for it"..haha
Nåt vi packat med de senast resorna är en isärplockad bordsfläkt och en förlängningskabel. Skämskudde på den!!
Vi gillar inte AC..Har fått ont i halsen/förkylning av den ibland och det är inte så härligt i Greklandsvärmen.
Körde bordsfläkt och spisplatta samtidigt på Samos vilket resulterade i att "spisen" kraschade och ägaren fick komma med en ny. I vårt lilla bo fanns mycket övrigt att önska men vi brukar aldrig klaga utan jämkar själva Så som de ligister vi är så packar vi undan våra elektriska prylar varje morgon för att undvika obekväma konversationer
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2019-01-24 klockan 20:25.
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 20:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
.....fast denna gång åker skruvdragarn i det incheckade bagaget.....
Skriv och berätta mera!!
mvh,
Mikke
Ha ha ha!!!!! Tack för tipset Mikke!!!! Har ingen checklista inför packningen. Men om jag hade haft någon så hade jag garanterat missat att sätta upp SKRUVDRAGAREN!!!! Skall genast upprätta en sådan lista med skruvdragaren överst!

Vi här på Kalimera har lärt känna dig väl Mikke genom dina trevliga berättelser. De flesta liksom jag förmodligen utan att ha träffat dig. Men ..... utifrån hur du relaxar på Karpathos så känns det som att du borde ha en hel verktygslåda och en drös av handmaskiner förvarade på plats.

Men nu vet vi det alla kära Kalimerianer ..... vad vore en semester på Karpathos utan en skruvdragare!!!!!

Masse
Svara med citat
Gammal 2019-01-24, 21:41
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
vad vore en semester på Karpathos utan en skruvdragare!!!!!

Masse
Den vore..alldeles...alldeles..
UNDERBAAR🧚🕍👠
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 08:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Men vi alla har väl våra ideer om och när och hur man ska packa....En del kastar ihop packningen raskt, andra håller på hur länge som helst,ändå glömmer jag en del grejer varje gång. Hur gör ni??
När jag och Camilla hade varit tillsammans en kort tid skulle jag åka till Grekland. Jag började packa på morgonen och planet skulle gå strax efter lunch. Jag tog fram ryggsäcken, öppnade garderoben och packade ner det jag tyckte att jag behövde. Allt låg i en enda röra i ryggsäcken, och så hade jag alltid gjort, och det hade alltid funkat bra.

Camilla stod och gapade som en fågelholk. Vad i hela friden gör du! Har du inte packat förrän nu! Du ska ju snart flyga! För henne var det helt otänkbart att inte ha framförhållning. Allt sedan dessa får Camilla packa när vi ska resa. Hon har ett excelark i datorn där allt som ska med är uppskrivet. När något är (väldigt noggrant) nedpackat stryks det från listan.
Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 09:22
Monica Ps avatar

Jag reser helst med bara tandborsten och portmonnän. Men när vi hade VW-bussen var det ju bara att plocka in allt, allt. Ungarna fick ligga strax under taket...mycket var presenter och annat till släkten men väääldigt mycket kom med i onödan.

Verktygslådan var otroligt viktig, ibland gjorde vi som Mikke, lagade saker åt folk. En gång på Limnos hade vi krångel med valutan, då sålde maken en vinkelslip...på Samothraki ett stort båtbatteri...

Nå, nu reser jag ju sällan, men när jag skulle till Aten förr om åren passade min man alltid på att skicka olika (tunga) presenter till vännerna i Aten. Till exempel: sex kilosburkar med honung. Tre jättestora djupfrysta fiskar. En cykel.

Nåja.
Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 10:59

Fräda 25.1
Hejsan alla !! Tack för kul och intressanta packningsberättelser!!
Det finns säkert många fler, och jag hoppas att nu kommer det säkert fler.....
Jag ska berätta om en händelse: hade sovit på Rhodos flygplats, och stora ryggan var röntgad och iväg, så jag larvade upp till incheckningen. Där röntgades lilla ryggan, och jag själv. Var ensam turist där, och när jag passerat personporten och satte in bältet, så sa en av dom att det fanns en flaska av nånting i lilla ryggan....Attans, tänkte jag, en Guiness som jag glömt...men jag hade min mandola med, så jag sa, om jag lirar en svensk låt för er, kan jag dricka upp den här?? Ok, sa en av de sex tjänstemännen, och jag drog ur mandolan och började lira....det gick väl ok, men så sa en kille: chefen ser lite sur ut bakom glasrutan, så det är väl bäst att du slutar, så jag slutade, korkad e upp ölen och drack upp den.....;-)
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2019-01-25, 13:16
Monica Ps avatar

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.