Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Spetses

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-15, 23:54
Ingvild Ingvild är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Nyoppdaget øy

Det var ikke billig, men helt spesielt. Derfor prioriterte jeg å legge penger på dette. Betalte 1670 NOK for dobbeltrom med sideutsikt til havet. Flott balkong, deilig frokost på verandaen. Litt stivt og uvennlig første møte. Men var nok bare uheldig med en uprofesjonell medarbeider. Ellers var de vennlig og serviceinnstilte. Opplevde blant annet å få sengen gjort klar før jeg skulle legge meg.

Det var 2,6 mil rundt øya. Jeg syklet denne runden to dager, med et stort smil om munnen, nesten uten å møte noen. Spesielt i sør var det utrolig mange flotte strender. Jeg kommer til å reise tilbake i sepember/oktober et annet år, gjerne i kombinasjon med et par dager på hydra. Deilig å kunne være aktiv uten bil/buss/moped :-).
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 08:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ingvild Visa inlägg
Det var ikke billig, men helt spesielt. Derfor prioriterte jeg å legge penger på dette. Betalte 1670 NOK for dobbeltrom med sideutsikt til havet.
Tack.

Citat:
Jeg kommer til å reise tilbake i sepember/oktober et annet år, gjerne i kombinasjon med et par dager på hydra. Deilig å kunne være aktiv uten bil/buss/moped
Vi åkte från Hydra till Spetses, vi tyckte så mycket om Hydra att vi hade svårt att ta till oss Spetses på ett rättvist sätt. Så det är bättre att avsluta med Hydra.
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 09:26
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tack.
Vi åkte från Hydra till Spetses, vi tyckte så mycket om Hydra att vi hade svårt att ta till oss Spetses på ett rättvist sätt. Så det är bättre att avsluta med Hydra.
Jag skrev fel när det gäller namnet på det pampiga hotellet: Det skall vara "Poseidonion Grand Hotel", inte Poseidon Hotel som jag skrev i mitt inlägg.

Själv bodde jag på ett annat hotell för 33 €/natt med frukost, ensam gäst på hela hotellet under två dagar, och en till gäst tredje dagen.

Din bild på snabbåten visar tydligt den lilla öppningen som används som dörr in/ut ur båten.
Hörde en svensk kvinna kommentera med en svensk familj (mamma, pappa och 2 barn) som var på båten, att dessa båtar är egentligen skrot som köptes in från England och som användes för länge sedan mellan kanalöarna.
Jag skulle aldrig åka med barn och barnbarn i sådana båtar.
Det är riktigt, det finns många små färjor som trafikerar öarna, dock de flesta är direkta förbindelser till olika orter på Peleponesos. Det finns också massor med taxibåtar (sea taxi), men jag prövade aldrig.

Håller med om att Hydra är ett snäpp bättre än Spetses, dock inte stränderna (båda öar har mycket mediokra stränder). Men Hydra får också väldigt många besökare från små kryssningsbåtar. En dag fanns det dock ett stort kryssningsfartyg som guppade utanför hamnen. Jag tror en stor attraktionskraft på Hydra är Mr. Cohens långa koppling till Hydra, dock inte för mig eftersom det är en musikstil som inte faller mig i smaken. Jag åkte till Hydra för att vara med om "den ovanliga trafiksituationen" som beskrevs väl av Prof. Kalimera. Helt enastående: under min vistelse (4 dagar) såg jag tre fordon: två sopbilar och en lastbil som suger upp slam. Men det bästa med Hydra är för mig något helt annat: jag har aldrig sett så många välmående katter i Grekland som på Hydra. Nästan alla katter var mycket välmående, många faktiskt ganska tjocka och framförallt tama vilket skvaller om att lokal befolkningen behandlar de väl. Det var helt otroligt och jag blev ofta rörd av att se det. Och matskål såg jag överallt. Det visar att man kan behandla djur på bra sätt om man bara vill och har en gnutta empati. Samma iakttagelse gäller även åsnor som är en del av Hydras arbetsliv: alla var välnärda och behandlades varsamt av sina följeslagare. Alla hundar jag såg hade ägare och gick under koppel. Jag kan tänka mig att återvända till Hydra bara för att njuta av välmående djur. Helt enastående för att vara Grekland.

Senast redigerad av RobEri den 2018-10-16 klockan 09:37.
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 10:54
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Måste bara hålla med om Flying Dolphin. Vi var till Egina 2011 och då blev det en stor färja från Pireus till Egina, men sen tillbaka med en Flying Dolphin. Det var inte trevligt. Och stanken av diesel som RobEri så bra beskriver var obehaglig. Så nu undviker jag helst dessa båtar. Har funderat på Hydra och har inte hittat något annat än Hellenic Seaways som man kan ta sig dit med från Pireus. Och de tycks ju bara ha Flying Dolphin. Eller någon som vet om något annat?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-10-16, 12:15
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och de tycks ju bara ha Flying Dolphin. Eller någon som vet om något annat?/ Anne
Enda alternativ från Piraeus är att åka runt via Korinthos och sedan söderut i Peleponesos till orterna Ermioni eller Port Cheli och därifrån små färjor till Hydra/Spetses. Men vem vill göra det? Det är ju en gigantisk omväg. Så det finns inget annat alternativ, tror jag.
Jag har aldrig varit på varken Aegina eller Poros, så nästa gång skall jag försöka klara mig med små färjor till dessa öar. Till Salamina går färjor.
Aldrig mer "Flying Dolphins" eller dyl. snabbåtar.
Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 16:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag kan tänka mig att återvända till Hydra bara för att njuta av välmående djur. Helt enastående för att vara Grekland.
Öborna borde få medalj!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Har funderat på Hydra och har inte hittat något annat än Hellenic Seaways som man kan ta sig dit med från Pireus. Och de tycks ju bara ha Flying Dolphin. Eller någon som vet om något annat?
De har andra båtar också. Kolla här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11.