![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() I alla fall så har jag nu fått svar från Aegean, dit jag skickade min reklamation. De beklagar det inträffade förstås och hänvisar till att det var på grund av väderförhållandet som förseningen uppstod. Då utgår ingen ersättning enl EU förordning 261/2004. Eftersom de bokat om oss till första möjliga flyg till Stockholm så har de uppfyllt sina åtaganden. De avvisar också våra krav på ersättning för extra utlägg för det missade flyget i Sverige samt hotellövernattning på Arlanda. Så nu ska jag se om vi får någon ersättning från vårt försäkringsbolag istället. Vi har ju både hemförsäkring och via kortet så nånstans borde vi kanske få en slant. Fortsättning lär följa... Maria |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Försök via Flightright, de tar en bra del av det man får tillbaka men man behöver inte betala något om man inte får någon ersättning.
// KR |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Maria |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Maria, jag tror nog inte ni kan få någon ersättning. Tyvärr.
Vi har råkat ut för samma sak flera gånger. Har vi inte genomgående flyg hem till Umeå får man ingen ersättning. Och med Aegean kan man inte få genomgående till svenska " landsbygden"i norr. Men det får man ta när man bor i den bästa delen av Sverige! Så ta det med jämnmod. Birgitta |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jag har begärt och fått ut ersättning två gånger, en gång mot Air France och en gång mot SAS. När det gäller Air France var det ganska mycket pengar eftersom det var en lång flight (Kuba), lång försening (mer än 6 timmar) och tre personer. Men jag anlitade ett företag som lever på att få ut ersättning som flygbolag är tvungna att betala ut enligt EU-lagen och dessa bolag tar 20-25% i provision. Jag tycker det var mycket väl värt att betala en provision eftersom de flesta flygbolagen vägrar att betala ut ersättning in i det sista, de skyller alltid på strejk, på vädret och en massa strunt. T ex, strejk är ingen förmildrande omständighet som motiverar ett flygbolag att inte betala ut ersättning (strejk betraktas som en arbetsmarknadskonflikt som flygbolaget borde ha löst i god tid).
Jag vet inte om du har rätt till ersättning, men jag tycker faktiskt att du skall söka upp ett par bolag specialiserade på denna verksamhet (att kräva ut ersättning av flygbolag) och jag kan garantera dig att om de bedömer det som sannolikt, alltså att du har rätt till ersättning, då kommer de att kämpa så i h:e för att få ut ersättning (de går ju t o m till domstolen), för det är just det de lever på. Avtalet med dessa bolag är tecknat som en win-win uppgörelse, d v s, om de vinner så får du tillbaka 75-80% av alla kostnader orsakade av förseningen, om de förlorar mot flygbolaget betalar du ingenting. Jag vet inte om det är tillåtet att göra reklam för något bolag här på Kalimera, men om du är intresserad så kan du skicka ett privat meddelande till mig via Kalimera och jag skickar namnet på bolaget jag anlitade och som jag blev mycket nöjd med. De gjorde allt jobb och efter ett antal veckor hade jag pengarna på mitt konto, jag behövde inte göra någonting annat än att förse de med uppgifterna angående flygresorna. Samt att jag skrev en redogörelse hur allt gick till, ungefär som den beskrivning du lämnade här på Kalimera. Naturligtvis skall du också begära ersättning från försäkringsbolagen, både bolaget som har avtal med ditt betalkort (jag utgår ifrån att du betalade resan med ett betalkort) OCH från reseförsäkring som förmodligen ingår i din hemförsäkring. Lycka till. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
En litet uppdatering av vårt ärende!
Vi har fått ersättning från vår hemförsäkring (Folksam, vanlig standard) för våra utlägg; hotellövernattning på Arlanda och ny flygresa hem Arlanda -Luleå. Det gick snabbt och enkelt, ett telefonsamtal där jag redogjorde för utläggen och ett par dagar senare hade vi pengarna på kontot. Däremot kunde dom inte ersätta för själva förseningen, och det gick inte heller igenom på vår kortförsäkring. Men jag har även anmält vår försening till Flightright. Dom tog sig an ärendet och menar att vi bör ha rätt till 400 € per person, minus deras provision då förstås. Så de har nu lämnat över kravet om utbetalning till Aegean. Vi får väl se hur det slutar! Maria |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Heja, heja, heja MariaJ!!!
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Idag har vi nu fått slutgiltigt besked från Flightright. De avslutar vårt ärende eftersom de inte ser att det finns någon möjlighet att driva ärendet vidare. Flygningen kunde inte genomföras pga rådande väderförhållande och då utgår ingen ersättning från flygbolaget.
Så gick det med det, men vi har som sagt fått ersättning från vårt försäkringsbolag för de extrakostnader vi drabbades av och hade väl inte så stora förhoppningar på nåt mer! Maria |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Det var tråkigt och höra det. Men nu vet du/ni hur det blir nästa gången, om det händer igen och av en annan orsak.
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tråkigt för er, Maria. Men ni fick ju iaf lite tillbaka. Alltid ngt /NW
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Alltid något som sagt. Hoppas ni slipper allt sådant på nästa resa!
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|