Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-14, 01:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Rhodos/Karpathos i september.....

Ha ha ha! Tack Mikke för alla dina goa rader! Det är en fröjd att läsa dina rapporter. Till och med Norwegian har koll på ditt handlag med verktyg och har full respekt för vad en Handy Man som du kan åstadkomma med en skruvdragare ombord. Och en skruvad flight vill man ju inte ha!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 13:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

fredag 14.9
Hejsan! Igar regnade det som attans, och idag aer luften frisk.
Kontrollpanelen till Andreas Merca funkade inte, sa jag far vara lite kort haer,
och ge mej i kast med AliExpress direkt....Aterkommer senare...
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 14:06

fortfarande freda....
Nu haver jag skrivit till AliExpress och forklarat problemet, sa nu aer det bara att vaenta....
Som sagt, f.n bor jag pa Roses Studios, strax ovanfor Amarillis, men flyttar pa sondag till Elias Rooms. Naera och bra, och sen jag blivit av med x kg bocker, sa kommer resvaeskan att vara mkt laettare.
Luften idag aer klar och ren, och nan sa att Othos fick ca 7 mm regn igar, och vi kanske fick ngt mindre.
Sen laeste jag att USA,s flygvapen forhandlar med grekiska regeringen om att uppraetta en flygbas pa Karpathos, vilket forstas kommer att paverka on i olika riktningar. Som nan sa sa finns det visst en overenskommelse om att inte militarisera oarna i Dodekaneserna, men man vet ju inte vad som haender i det politiska skeendet...
Tillbaka till den lilla verkligheten, idag ska jag leta reda pa oljefiltret i Vespan, det ska bli intressant....Har varit ivaeg och kopt olja, for det aer en fyrtaktsmotor i Vespan, som behover lite service. Det aer forstas bra om den aer i bra skick om och naer dotter Sofia borjar anvaenda den.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 13:35

Lordag 15 sep...
Idag lyser solen, jag kom vael ut vid elvatiden, sen for jag forbi Garden Villa och tittade in daer, men det var tomt peau folk,soeau jag fortsatte upp mot cementfabriken och en bit bortanfor finns det en stor verkstad, daer jag kaenner aegaren, Yannis. Som tur var var han ute, sa jag kunde direkt fraga honom om backspegel till Vespan, och det ska vi fixa peau mandag...Sen fragade han om jag kunde hjaelpa honom, och visst, sa jag. Det var en mindre traktor daer kopplingen slirade, som skulle bogseras upp till kunden, for den maste ivaeg till Athen,sa jag blev hastigt och lustigt traktorchaffis bakom en Fiat pickup....Det var bara nagra km, soeau det gick hur fint som helst.....
Efter att blivit skjutsad tillbaka, for jag ner till Garden Villa igen, och da var bade forra aegarna Minas och Sofia daer, sa vi fick en liten pratstund i pergolan, innan dom skulle ner i den svalare kaellaren och sussa en stund. Nu aer jag eau vaeg till Nena, men har kikat in peau Zephyros, daer jag traeffade Riitta och Leif. Leif testar just nu en av sina hemtillverkade kamerahus i poolen.....
Idag lite svalkande vindar, och inte sa jaettevarmt heller....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 19:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

FixarLeif och FixarMikke...I Grekland kallat man det "patenta" om någon hittar på egna kluriga lösningar på problem. Jag har en egen patentagubbe här hemma! Väldigt bra att ha!
Svara med citat
Gammal 2018-09-15, 19:35

Lordag kvaell...15 sept
Hejsan!
Vanligtvis "firar" jag mina alltmer fodelsedagar pa Pelagos, men imorrn, naer jag blir 2 x 35 taenker jag sta over firandet peau Pelagos. Anledningen aer att jag inte aer riktigt kry, och da har jag lite svart for mycke folk....mojligtvis kan jag hasa mej ner till Nenas Taverna, for daer kan det kanske bli tio-12 personer....
Det aer fortsatt mycket mer turister vid denna tid aen jag sett forut....antagligen aer det en del som vanligtvis kanske aker till Turkiet, som akt till Grekland istaellet....Man brukar fa reda pa den svenska statistiken for flygningar, men dom kanske kommer i slutet eller efter saesongen....
Samtidigt kan jag meddela att de kommunala vattenkranarna aer staengda, for det finns inte tillraekligt med vatten, ett skael sa gott som nagot....
MvhMikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 07:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Grattis på födelsedagen, Mikke! Hoppas att du har kryat på dig så pass mycket att du orkar fira lite i alla fall. För det är du värd.

Och tack för alla fina rapporter du skickar hit. Väldigt mycket du grejar med.

Ha en fin dag!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 09:39
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Grattis på födelsedagen, Mikke! Hoppas att du har kryat på dig så pass mycket att du orkar fira lite i alla fall. För det är du värd.

Och tack för alla fina rapporter du skickar hit. Väldigt mycket du grejar med.

Ha en fin dag!

/ Anne
Instämmer verkligen i allt Anne skriver! Hoppas att du får en fin födelsedag och snart är kry igen!

Masse
Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 12:39

Sondag 16.9
Hej alla !!
Har sovit baettre, och kaenner mej ocksa lite baettre, men jag skippar nog Pelagos iallafall, och om orken raecker, sa knallar jag ner till Nena och smakar pa nan kaka som hon lovat fixa, snaella Nena....hon ska forexten gifta sej med King of trucks, Christo den 26 oktober, har det sagts....Ett stilla brudlopp, foraettat av borgmaestaren.
Som sagt, vaknade raett tidigt, och fick staedat och packat, att jag sen kom peau att jag packat ner rumsnyckeln, gjorde forstas livet lite mer spaennande, tills jag da aentligen fann den....
Sen knallade jag de ca 50 metrarna ner till Elias Rooms, daer jag redan hade fatt nykklen av Elias. Fast den gamla,halvtrasiga nummerbrickan gjorde ju ingen maennscha glad, sa jag hade bytt ut den mot en baettre, i hardare plast,sa naer han sag den sa fick jag bo billigare. Jag rakar ha med mej ett trettital dylika, just med tanke pa att byta ut dom daliga pa GV i forsta hand, men det raecker for Elias, for han har bara fem rum....
Daeremot lag Vespan pa sidan med en san daer fyrkantig platburk, som folk brukar planter i, en san stod pa Vespan, sa antagligen hade jag parkerat pa nans plats och burken och nedlaeggningen av Vespan nan sorts markering av detta, for hade den bara ramlat, sa hade vael ingen jaevel staellt dit en burk, utan kanske rent av rest upp den....Vad vet jag.....
Navael, fint vaeder idag, labra brisar gor ca 30 grader laett att uppleva....
En del gratinationer haver inkommit till min forvaning och fortjusning, tack ni som grattat!!
Nu ivaeg till Nena for lite lunch....
mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 14:00
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Stort Grattis Mikke!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 15:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Nu har jag läst ikapp.

Tack snälla för dina rapporter, och stort grattis på din dag!
Svara med citat
Gammal 2018-09-16, 19:16
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Instämmer i gratulationerna!
Kära hälsningar från ett regnigt Värmland, som endast hade 2 plusgrader i morse... hu!
Lena
Svara med citat
Gammal 2018-09-17, 11:08

Mandag sjuddertonde september
Hejsan !!
Igar vid halv attatiden, knallade jag ner till Nenas Taverna, och hon hade gjort en jaettefin tarta, sen var Christos daer, och en bekant elektriker fran Rhodos, vars namn jag icke minns, plus nagra spridda gaester. Vi drog ihop tva bord, sen hade denna lillla gruppen trevligt i nagra timmar, sen bidde jag hemskjutsad och isaeng fore elva....och knappt peau roken heller, tva glas vin och tva flaskor pilsner...
Men trevligt var det och nu aer det mandag, och Andreas haver hastigt och lustigt farit till Athen, men ikvaell kommer det danska paret Bo och Ann,och som vanligt bo pa Garden Villa...
Nu fixar jag en laett lunch och drar sen upp till Yannis i Vroutsas for en backspegel.....
Mvh.
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 11:39

tisdag 18.9
Hejsan!! Som sagt, for upp till Yannis verkstad i Vroutsas, strax efter cementfabriken. Vael daer sa tog jag med lite verktyg och stack till nagra containers, daer skrotade scootrar lag.
Lyckads fa loss en vaensterspegel, och atervaende till verkstan, daer jag kompletterade med lite brickor,etc och fick dit spegeln ganska enkelt. En backspegel aer ju mkt viktig, det taenker man kanske inte pa, forraen den inte finns...
Sen framat kvaellen, sa for jag till Garden Villa for att vaenta in det danska paret Anne och Bo, som jag har haft som grannar daer flera ggr. Lyckades t.o.m hitta nagra blommor, sa det bidde en liten bukett, som sattes i en avkapade plastflaska,greek style...Sa naer dom kom var bade jag och Minas och Sofia daer, och dom var forstas glada over att ha kommit fram efter en ganska lang resa .
Idag, tisdag ska jag traeffa dom pa Nenas Taverna for lunch. Sen ska jag nog tillbaka till Elias och borja smorja alla hans gangjaern, las och allt som gnaeller......
Idag raett blasigt, men det haller ner tempen.....
Mvh
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 11:10

onsdag 19.9
Jag har haft trevligt saellskap i rummet breve mej, Julia 30 ar, arkitekt fran Polen, som har mjolkat kor i Norge flera somrar. Hon gillade mitt Lofbergs kaffe, och idag ska hon med Prevelis till Diafani, men aterkommer till Elias pa mandag.
Idag blasigt och daermed bra temperatur...
Jag har oljat en del pa Elias Rooms daernere, daer de tre rummen finns, men ska vael arbeta mej uppat. Blir kvar daer fem dar till, sen far vi se hur det blir....Sakta borjar turisterna minska,fast det har nog varit rekordmanga, men jag har inte hort flygstatistiken, den enda som man vet aer helt relevant.
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 12:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Tack för rapporter, Mikke!
Svara med citat
Gammal 2018-09-19, 16:47
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Jag har oljat en del pa Elias Rooms daernere, daer de tre rummen finns, men ska vael arbeta mej uppat.
Hur mår Elias? Hälsa honom från mig!
Svara med citat
Gammal 2018-09-20, 10:59

Tossda 20.9
Hej alla !!
Janne, Elias verkar ma riktigt bra, jag ser honom varje dag nan timme eller sa. Kikade upp hos honom och han har en gammal Toyota, som ser lite skamfilad ut, men han sa att den var rostig och dann, men jag var daer och kikade forstas, for jag parkerar Vespan bakom den. Inte alls sa illa, nagon rostflaeck fanns ju, men enligt Elias har motorn (?) gatt bara 11.000 mil, vilket inte aer saerskilt mycket, om man bytt olja och filter regelbundet....
Hursomhelst sa foreslog jag att han skulle ta bilen upp till Vroutsas och snacka med Yannis, for Elias sticker ju till USA over vintern, sa min ide var ju att da kunde Yannis se over den i lugn och ro, for sa mycket pyssel kan det inte va, forutom stotdaemparbyte....
Jag traeffar Elias i eftermiddag, efter han varit hos Yannis, sa far jag se hur det blir...
Det tredje, stora hotellet jobbas det INTE pa, enligt va folk saeger, sa vaentas det pa rivningstillstand for ett litet hus plus scooteruthyrningsfirman....Den extra ytan gor ju att
detta hotell, naer det blir faerdigt, kommer att bli stort....Hur manga vaningar vet jag inte....men man kan ju hoppas att det blir finare aen Konstantinos staelle....Men sorgligt aer det, for ju fler stora hotell med AI, desto svarare for de mindre....
Igar traeffaede jag Marja-Liisa och Lasse fran Finland. Dom knallandes naer jag lunchade hos Nena, det var en overraskning !! Inte nog med det, jag fick en fin, finsk kasa av trae, med TVA fingerhal dessutom....!!! Det finns mkt snaella maenniskor...
Idag lite blasigt, men det haller nere temperaturen, som aer precis lagom. Opps, va klockan gar, dax for lite stifado eller nat gott hos Nena.
Var hemma nagra timmar hos Jonathan Preece igar, hans dam var i Schweiz, sa det blev en del bocker med hem i ryggan....Snart aer han uppe i 3 tusen, helt klart Karpathos storsta bibliotek ! Norska Ragnhild har jag ocksa sett och surrat med en stund, hon cyklar omkring och verkar vara i vaeldigt god form och en fin cykel har hon dessutom. Pelagos ser ut att ha folk varje kvaell, men pa stan borjar det sakta tunna ut sa smatt.....
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2018-09-21, 16:43
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Janne, Elias verkar ma riktigt bra, jag ser honom varje dag nan timme eller sa.
Tack för det! Nu blev jag riktigt glad!
Svara med citat
Gammal 2018-09-22, 12:27

Lordag 22.9
Hejsan hoppsan!!
Fin dag idag, ca 27 och svaga vindar. Var uppe hos Elias och kollade hur hans ytterdorr funkar, for igar sa lyfte vi av den och lade pa tre tunna brickor, sa nu gar den fri fran golvet, och passar in fint. Bronsbrickorna kostade tillsammans en halv euro eller nat liknande,sa daer kom vi billigt undan. Elias staenger butiken 28 september, och sticker sen till sin lagenhet i Pireus, for att sen fara till Florida och bo hos sin dotter over vintern.Han tyckte att jag skulle jobba en del at honom naesta ar med diverse, skyltar,lite malning,etc, och det kan man nog taenka sej att gora.
Nu nere pa Zephyros, och imorron laemnar storre delen av gaesterna hotellet, sa da flyttar ja nog hit endera dan....eller till Garden Villa, daer jag hellre bor. Jag har aennu inte varit uppe hos Minas ( Andreas svaerfar) brorsa Elias i Menetes, men det kanske blir av idag.....Ska titta forbi Garden Villa med lite kaffe ocksa, ifall det danska paret aer hemma och vill ha en kopp.
Andreas kommer tillbaka onsdag-torsdag, och da blir det vael lite mer jobbat, far vi hoppas!
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.