Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Hur det är med fåglar på Grekiska stränder har jag aldrig tänkt på. Så det har nog inte varit så många. Den enda fågel jag klappat i Grekland var den tama Pelikanen på Tinos för många år sedan. Men jag skulle nog inte klappa någon nu för säkerhets skull....
Normal Svensk försiktighet och god hygien tror jag motverkar allt från "turistmage" till den ännu så länge ofarliga fågelinfluensan...Peter
|
Jag känner inte till hur många smittade fåglar man hittat i Grekland, men för någon månad sedan var det några stycken och 2-3 av dessa hittades i närheten av vår by. Jag vet att man efter det fick restriktioner angående djurskötseln och att alla hönor och andra tamfåglar skulle hållas inlåsta. I det skedet försökte vi tala med hyresgästerna om att de kanske borde ta bort dem helt och hållet, men de tyckte om sina hönor och önskade behålla dem. Att vi tog upp diskussionen berodde på att deras hönsskötsel är i underkant och flera fåglar uppvisade tecken på undernäring i somras och som bekant så är svaga och sjuka individer mer mottagliga för infektionssjukdomar. Hönorna skulle vara instängda i 1 månad, leva i mörker och kyla och ändå förse huset med ägg - en ekvation som enligt min mening inte går ihop.
God hygien, bra foderstat och sunt förnuft är A och O i all djurhållning och sjuka och försvagade djur ska plockas bort så att inte resterande besättning också blir sjuka.
//Zanét