![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det här är ju en ganska rolig tråd egentligen och kanske är fenomenet kalimera ett möjligt ämne för en sociologi eller etnologi uppsats med kvalitativ eller kvantitaiv inrktning. Funderar också lite över varför vi (undertecknad inräknad) har behov av att antingen identifiera oss med/som kalimeror alt att markera avstånd och oberonde. Finns också en stark tendens att markera att vi minsann inte åker på semester för att umgås med andra svenskar eller åker till platser dit alla andra åker och lite världsvana är vi allt. KANSKE jANNE JUST NU PACKAR TRÖJOR OCH SÄLJER SLUT PÅ SITT LILLA LAGER. VINST HOPPAS JAG ATT HAN GÖR MEN DET ÄR NOG TVEKSAMT MED DEN HÖGA KVALITE SOM TRÖJORNA HÅLLER. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hade nog inte kunnat och låta bli och fråga Italienaren hur det kom sig att han hade en kalimeratröja
![]() Riitta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
För mig är det enklast att inte ha någon plan för vad som är min "grej", eller vilket som är mitt revir att markera. Jag reser för att det är trevligt, träffar de jag träffar. Men Kos eller Mallis till exempel känns lite FÖR exploaterat. Även om alla ställen har sina pärlor är det, enligt min mening, drygt att stöta på för mycket tillrättalagda scener. Det äkta är alltid det mest minnesvärda och njutbara. Och helst slipper jag Expressen och Köttbullar på min utlandsvistelse. En å annan svensk kan det ju va skönt att snacka av sig med. Man tar ju varje situation när den kommer. Mvh |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Løsningen KAN jo være at Janne har Italienske venner ![]() ![]() - som var på Sifnos i 2000 ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Dessutom är jag ganska enstörig. I regel har jag fullt upp med min Greklandsupplevelse - antingen alldeles för mig själv, med mitt ressällskap eller med folk jag träffar längs vägen. Och för att träffa sådant folk behöver jag ingen kalimeratröja. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Att göra en vetenskapligt analyserande uppsats om Kalimera - Vad skulle det tjäna till egentligen?? Personligen är jag inte intresserad av att allt i detta avlånga land ska plockas ner i atomer, ältas fram och tillbaka och sedan ska det sättas någon "stämpel" på oss, d v s fenomenen för att de råkar gilla Grekland ![]() Citat:
Citat:
//Zanét |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Det med uppsats var mest menat som en skämt men jag tror trots allt att det skulle kunna vara lite intressant ![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tror att det finns många olika typer av resenärer; vissa vill träffa landsmän på semestern, andra inte. Gränserna mellan de olika typerna behöver inte nödvändigtvis sammanfalla med andra gränser - alla som åker charter behöver inte vilja umgås med landsmän, alla som har Kalimera-tröja behöver inte avsky att ligga på en fullpackad sandstrand och alla som åker med ryggsäck i stället för resväska behöver inte uppleva mer av det genuina Grekland... Ruby |
|
|||
|
|||
![]()
Ja,och det är ju tur att vi är olika vi människor,lite tråkigt om ALLA skandinaver gick omkring i Kalimera-tröjor
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ett sorts Nord-Kalimera, en enforumsstat under ledning av kultpersonen "Kim il Janne II". Skolorna undervisar i färjeturlistor, ryggsäckspackning och diskbänksproppar. Alla medborgare har minst ett exemplar av "Jannes lilla blåa" en CD med vår ledares tankar och visioner. Oliktänkande, tröjvägrare och andra greklandsförrädare skickas till Gran Canaria, Mallorca eller andra blygruvor för omprogramering. Neeh, ingen bra tanke. //PO -o-kult ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vem ska vara general för "Aktionsgruppen-för-fler-plastflaske-skruvkorkar-i blått-att-lägga-på-den-vassa-piggen-i-balkongdörren" ? Hasse (utflippad) |
|
|||
|
|||
![]()
.....min Kalimera-troja fick inte plats denna gang...
![]() Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Angående Evas skrivande/hänvisande till åldersskillnader, så påverkar det sällan "mitt val" av semesterkontakter. Tvärtom, så har jag själv upplevt mej bli "vald" av unga människor, från andra länder, där kontakten ibland sedan fortsatt efter avslutad semester ![]() ![]() VÄNNER via Kalimera; har även vi fått som vi har kontinuerlig kontakt med. Dessa personer räknar jag i dag som verkliga VÄNNER och dom är viktiga för mej, oavsett resa eller inte resa till Grekland. -Birgitta 41+ ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() //Zanét |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ruby |
|
|||
|
|||
![]()
Kul att se så många synpunkter på bärande av kalimeratröja. Själv är jag ägare till en av de ursprungliga vita som nu tyvärr efter otaliga timmar i solen och ett digert antal tvättar krullats sig på kragen så att den ser ut som en babytröja, men i övrigt har den hållit formen bra, så kvaliten är god.
Själv har jag nog mest tyckt att det är en kul grej och att jag gärna velat hjälpa Janne att göra reklam för Kalimera sajten. Jag har f.ö. burit den inte bara i Grekland utan i flera länder förutom här hemma. Att bära tröjan har givit ett antal blickar och kommentarer, men inga kontakter med andra kalimeror. Det roligaste som hänt vid bärande av tröjan var i Ierapetra på Kreta där en servitör på en taverna kommenterade texten kalimera.nu Jag förklarade att det var en svensk internetsajt, varvid han övergick till att tala svenska. Han hade bott i Sverige i 5 år men just flyttat tillbaka till Kreta. Vi blev bjudna på ett par extra drinkar och han rekommenderade ett bra och billigt boende. Bara vid ett tillfälle har jag stött på några andra bärare av kalimeratröjor, och det var egentligen hustrun som såg dom. Det var på flygplatsen i Kavala på väg hem från Thassos som ett par kom med anländande flyg och vid närmare efterforskning i detta forum visade det sig vara Hasse med fru. Sten-Åke |
|
|||
|
|||
![]()
Bara vid ett tillfälle har jag stött på några andra bärare av kalimeratröjor, och det var egentligen hustrun som såg dom. Det var på flygplatsen i Kavala på väg hem från Thassos som ett par kom med anländande flyg och vid närmare efterforskning i detta forum visade det sig vara Hasse med fru.
Sten-Åke[/QUOTE] Känner mig återigen hedrad av denna "händelse". Men du Sten-Åke, vi har ännu aldrig mötts i verkliga livet och fått skaka tass (Thass ?). Jag har själv haft flera tillfällen då jag mött människor som har undrat vad tröjan och dess text betyder. En engelsk man (förmodligen inte nykter) kom fram på bilfärjan mellan just Kavala och Limenas/Thassos och började prata. Han hade väldigt svårt att förstå vad .nu betydde fast jag förklarade noggrannt. På samma färja fanns en svensk familj med tonåringar som var från Gävle. Dessa umgicks vi med hela veckan på Thassos då de blev balkonggrannar på hotellet ! I fjol på Karpathos såg jag en man och kvinna på en taverna. Mannen hade den vita tröjan och jag kom fram då jag för dagen bar Kalimera-kepsen. Så vi fick en skojig pratstund, jag kan inte hejda mig och mitt spontana inre när jag ges tillfälle som detta. Paret var för övrigt från Skåne men inte "medlemmar" i forumet. Hasse |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med dig Ruby!
Jag skulle förmodligen också gå fram och presentera mig för en person som går omkring med en kalimera-tröja (har dock ingen för egen del) eftersom det skulle vara roligt och träffa någon av de som jag brukar diskutera med på plats i Grekland. Sedan behöver det ju inte tilläggas att jag åker till Kreta för att uppleva den grekiska kulturen, äta den goda grekiska maten och njuta av den härliga grekiska musiken. Det skulle vara hemskt och åka till grekland om det var som på spanska solkusten, där det har bildats områden med enbart svenska skolor, svenska butiker med knäckebröd och kaviar och man inte behöver kunna spanska överhuvud taget. Men nu kom jag ifrån ämnet.. Jag kanske skulle köpa en Kalimera-tröja om det fanns studentrabatt på den ![]() Göran "Galen i Makri Gialos" |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det är väl mest en kul grej! Jag har två gråa Kalimera-tröjor och jag hade ofta på mig en när vi spelade med bandet på barer/hotell i Rethymno-området förra säsongen. Det gav alltid upphov till att skandinaver kom fram och ville prata med mig efter spelningen! Och det är ju kul! Tröjorna börjar bli lite slitna nu, så jag får väl slå till och beställa en ny! Fast jag "klär" inte så bra i gult ;-) Calle! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|