![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Hösten för mig är kantarellplock, mustiga grytor, värmeljus, umgänge, mys-TV-kvällar, kräftor och nedräkning till Greklandsesa
![]() Min ena dotter skrev en härlig dikt i fredags, på "Ranelidska" och skulle läsas på skånska och på hans speciella sett. Den handlade om morgonkaffet ![]() Jag tog detta som en utmaning och kontrade med en "Höst-Ranelid" efter min kantarellplockarhelg i stugan. (Herrrrrreguuud) ![]() ![]() "Som ett guldregn av konfetti på nyvaken mossa full av liv. Frossande gula, väntar och lockar, pockar. Daggen kysser dina fötter på sökande vandring. Barren viskar; kom! Septembermånad med sitt blekljusa solsken visar att snart..snart är ljusa nätter till enda. Den rödgula solen letar sig ner i viken och suckar tungt när tiden är inne för återhämtning och vila. Den småländska skogen sover stilla för att åter väckas i den nya tiden." Ha en fin höstmåndag! / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bra där, Kajja!
![]() Masse, låter helt underbart det du beskriver. Allt det där håller jag med om.. ja, förutom en sak. Surströmming! ![]() För att travestera Arne, så är det Djävulens avföda! Trots min norrländska bakgrund, så har jag aldrig förlikat mig med den "maträtten"! Nä, tack. Där går gränsen för mig. Men ät det gärna ni som vill. Bara det inte är i närheten av mig! ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Som uppvuxen i Norrbotten har jag givetvis upplevt surströmmingens intagande i hemmet. Doften var jämförbar med sulfitfabrikens utsläpp som signalerade att vi snart var hemma, om vi varit ute och åkt bil. "Sulfit luktar skit-Sulfat luktar mat"..fnissade vi barn från baksätet. Att förädrarna bjöd in vänner och sedan åt nåt som doftade sulfit var helt omöjligt att förstå. Minns att margarinet som var över och som hade krusats upp till små fina bollar, doftade på frukostmackan. Näe, det där var verkligen föda för de vuxna..och den känslan sitter kvar än idag. Alltså inget för mig..hahaha ![]() ![]() ![]() / Kajja ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|