Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-05-17, 23:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Grillad fisk i Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Hej, jag är en av dem som gärna - men allt för sällan - äter fisk, i Sverige, Grekland eller annat trevligt land. I går åt jag dock en av de godaste fiskrätterna jag haft lyckan att inmundiga, på flera år! På en bakgata på Hydra, på en restaurang utan namn, beställde jag "kvällens tips". In kom en filead red mullet (heter väl iofs alla vita fiskar i Grekland), saftig fisk, med ett extremt gott favamos (tänk potatismos/rotmos/hummus, fast godare) och alldeles
nyfriterade, spröda lökringar. Allt otroligt fräscht och jättegott!
Precis så vill jag oxå ha min fisk
Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 07:20
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Min "gube" är en riktig fiskälskare, både att dra upp och äta.
Den godaste fisken i Grekland tycker han att han åt i Nidri på Lefkas. En Red Snapper. Fisken har inga småben utan en rejäl ryggrad med stora ben, ungeför som en kamm.
Det brukar vara ett nöje, för honom, att botanisera runt bland restaurangerna i jakt på denna firre som måste vara färsk.

När han beställde den på Skiathos så böjde sig kyparen över hans tallrik och började rensa fisken åt honom..i all välmening. Nu är ju pillandet med fisken en njutning i sig och ett sätt att äta den på, med ögona, så han fick snabbt stopp på kyparen

Själv väljer jag hellre skaldjur än fisk. Min godaste rätt av havsdjuren är en Shrimps Saganaki vid hamnpromenaden
på Karpathos. En gigantisk portion med räkor stora som kräftor i en gudomlig tomatröra med x-tra allt. Alla i vårt sällskap fick smaka och jag drömmer om den tallriken än idag!
/ Kajja ....9 dagar kvar till Parga
Svara med citat
Gammal 2017-05-18, 23:28
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Jeg blir ofte overrasket over voksne folk som klager over at det finnes ben i fisken. Jeg trodde de fleste som har passert 10 års alder har lært å fjerne de ben som ikke kan tygges, hvis ikke har deres foreldre gjort en dårlig jobb :-) .

Og små fisk som gavros har da ikke ben som er noe problem for folk med tenner, i tillegg til at de smaker godt, både som tiltugg til ouzo og ved siden av en salat som lunch.

Det sies at det finnes to typer mennesker, de som går på en restaurant og bestiller det de er helt sikker på at de liker, og den andre typen som er mer eventyrlystne og ikke kan la være å bestille det de ikke har noen aning om hva er, når de finner noe slikt på menyen. Jeg hører nok til den siste kategorien, og har dermed fått servert utrolig mye fantastisk, og bare noen få ganger noe som ikke var helt vellykket..
Svara med citat
Gammal 2017-05-19, 08:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg blir ofte overrasket over voksne folk som klager over at det finnes ben i fisken. Jeg trodde de fleste som har passert 10 års alder har lært å fjerne de ben som ikke kan tygges, hvis ikke har deres foreldre gjort en dårlig jobb :-) .
Nu tror jag att ni norrmän är uppvuxna med fisk på ett annat sätt än svenskar, så ni har väl lärt er. Jag som hade en norsk mor kommer ihåg somrarna hos bestemor i Norge. När man frågade vad vi skulle äta till middag, svarade hon bara "Ja, vi får vel se vad guttane kommer hjem fra havet med". Det var fisk sex dar i veckan och sen fick vi spagetti med köttfärssås dag 7. Gissa om vi åt!
Nä, fisk för barn i Sverige är tyvärr ofta fiskpinnar och det är ju knappt att det är fisk i

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.