![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
När jag och Camilla körde runt Astypalea för många år sedan fick vi punktering. Vi var långt från Pera Gialos, där vi hade hyrt moppen. Som tur var hade mobilen uppfunnits, så jag ringde uthyraren. Täckningen var dålig, och min engelska ännu sämre.
![]() Läs hela berättelsen här. Senast redigerad av Kalimera den 2020-06-17 klockan 10:19. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Masse |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
För många år sedan var på på Patmos. Satt och drack varsin öl på kvällen. Hyres damen gick förbi och sade : -Kalispera
En av oss svarade: Carlsberg? No no vi drink Amstel.... Sen åt vi middag, då sa samma kille. i want to.... Servitören nickade och sa: - Ne Då började han igen , -No? Yes Yes iwant it. -Ne!! Not no, yes yes..... |
|
||||
|
||||
![]()
En gång i forntiden tog jag med dåvarande pojkvännen till min stammisö, och han blev snabbt konfunderad över att jag sa till Kalimera till folk som vi mötte på gatan. "Hälsar du på alla här?" frågade han och jag sa att ja, såklart, så gör man i Grekland.
Efter några dagar när vi såg en tant närma sig i en gränd sa han "Säg inget nu, nu ska jag sköta snacket." Så just när vi passerade tanten tog han sats och klämde till med: "Kalamari!" |
|
||||
|
||||
![]()
Janne, din historia från tavernan på Fourni är också galet rolig. Hoppas du tycker att den är tillräckligt rumsren att berätta här.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi tabbade oss ordentligt på Amorgos, när vi bodde några nätter i Egiali. Dörren in till lägenheten hade ett sånt lås som man vrider på och öppnar med nyckel både på insidan och utsidan, lägenheterna hade egna ingångar direkt utifrån. Jag hade varit ner till hyrestanten och betalat för vår vistelse och under tiden gick min sambo ut på "verandan" som låg på framsidan av huset. Då blåser dörren igen och nyckeln sitter i låset på insidan
![]() ![]() Maria |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Samt när du och Camilla blev inlåst hos Eleni studios på Amorgos.
Och vem som låste in er. Så många roliga historier som finns här! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Haha, ja den historien kommer jag ihåg. En lite jobbig dag var det....och det här med grekiska ja och nej är ju inte alltid så lätt.
![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja då vill jag dela med mig om ännu en pinsamhet
från en av mina resor.🙈 Jag och min mor åkte iväg pga av att min kompis hade avbokat för att hon hade hittat sin "stora kärlek".💓 Visst...jättekul..att åka med mamma...hade ju inget annat att välja på..😰 Avbokning endast vid död/sjukdom😱😨 Nå väl...sol, bad...och god mat! En kväll satt vi (obs! sent 70 -tal) mätta o belåtna och väntade på notan. Vi plockade fram en stor sedel...notan var mindre än hälften...och lite småmynt..Naturligtvis trodde vi att vi skulle få en "stor" sedel tillbaka! Vi satt där en stund och väntade tills vi insåg...shit!🙈! Ingen kom med några pengar...Personalen började duka av..stänga ner..Jäklar vilken driks dom fick!!😰 Då och där kände jag verkligen mig som en blåögd, blond turist!!..Även om jag är blåögd och blond idag så har jag lärt mig ett å annat av mina misstag. .haha😄😄 |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde sgnatur!
/ Kajja 👱 |
|
||||
|
||||
![]()
Aj då Kajja! ;-) Hoppas de förtjänade det lite grand, ni var mätta och belåtna i varje fall...
Det påminner mig om det rakt motsatta förhållandet ang dricks, men gjorde bort oss gjorde vi verkligen i valet av denna taverna: Vi hittade utan rekommendation eller no nothing en taverna i Agii Apostoli på Kreta, inte nära vattnet utan på andra sidan stora vägen. En taverna som marknadsför sig med "levande musik varje kväll". Men musiken hade inte börjat när vi slog oss ner. Minns inte namnet på tavernan. Alltid kul med musik tänkte vi. Men musiken var surrealistiskt dålig när den väl kom igång, den ende spelemannen satt och pimplade whisky något för mycket och musiken var inte grekisk... Nåväl, maten var inget vidare och nä, det var ingen höjdarkväll. Ett annat lite större sällskap satt bredvid oss. När vi fick in notan var den på en orimlig summa. Det visade sig att vi fått in - fel nota! Sedan kunde vi inte betala ordentligt med kort. Ingen förstod sig på kortmaskinen - utom mannen bakom bouzoukin, som fick rycka in. Som visade sig vara ställets ägare. Det var därför ingen i personalen kunde hindra honom i hans bouzoukifylla. Dricks? Nej, inte denna gång. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag hittade den här tråden igen och har nu skrattat så tårarna rinnner🤣🤣
Hoppas på att det finns fler som vill dela med sig av pinsamma och roliga situationer! / Kajja ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det där med turister och prata grekiska är lite roligt.
Min pappa jobbade under hela min uppväxt som chef på ett hotell på Rodos, och jag extrajobbade i receptionen en sommar. Det var många tyskar på hotellet, några svenskar också. Alla var jättetrevliga och många hade lärt sig Kalimera-Kalispera-Kalinixta och tyckte om att hälsa på oss i receptionen med dem orden. Många var stolta över att de hade lärt sig detta. Dock var det inte lika många som kom ihåg vad som var vad. Första gången jag hörde en tysk säga Kalinixta på morgonen fnissade jag lite för mig själv, men såg att ingen annan i receptionen reagerade, de hälsade glatt tillbaka. Sen sa de att det är vanligt att de säger fel. Ja de hade rätt de följande veckorna hade jag både vant mig att höra kalinixta på morgonen och kalimera på natten. Jag själv gjorde också bort mig ganska mycket när jag lärde mig grekiska. Till exempel så har jag alltid haft så svårt att komma ihåg att ordet "servetter" inte kan direktöversättas till "serviettes" på grekiska, för då får det en annan mening. Serviettes på grekiska är bindor! Inte få ggr som jag använt ordet serviettes i fel sammanhang då jag menat servetter! Kommer aldrig glömma min svärmors min när jag frågade henne under en av våra första middagar tillsammans om hon ville att jag skulle lägga "serviettes" på bordet... ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|