![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Åh så många bra tips, Sas efharistó para poli!!!!!
Boken tror jag faktiskt att han har redan om jag inte missminner mig ![]() Archanes verkar ju vara en väldigt mysig by så det får bli ett besök till muséet där i samband med Knossos! Då vi kommer passera Rethymnon på vägen från Heraklion så kan vi ju passa på att ta ett förmiddagsbesök på militärmuseet i Chromonastiri inklusive ostbollar ![]() ![]() Jag vill ju verkligen till Loutro då jag inte hann dit i maj så vi ska försöka hitta det privata museet när vi är i Chora Sfakion, tyvärr hinner vi nog inte med någon vandring i Imbrosravinen tiden blir för knapp... Då vi har bil hela tiden att nyttja så är vi mobila att ta oss dit vi vill! Först var tanken att bo utanför Chania för att slippa trasslet med bil inne i stan men samtidigt vill vi ju ha folklivet med öppna tavernor...Gissar att det är ganska stängt på dom renodlade turistställena? Om man bor i gamla stan exempelvis så antar jag att man får parkera på någon allmän parkering utanför, är det trassligt att ta sig ner mot hamnen? Vet inte hur många gånger jag slitit mitt hår när man hamnat på bakgator där knappt en get får plats och det är enkelriktat åt alla håll och man VET att man ska bara runt hörnet ![]() Allt det här planerandet gjorde mig plötsligt sjukt inspirerad! Jag som haft NOLL intresse för krigshistoria innan ha ha! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Krigshistoria har jag noll intresse av. Men får min beskärda del allt som oftast.
Men kreta-ullis, du hade ett par andra frågor också. Loutro brukar stänga byn den sista oktober. Men jag har läst att hotel Madares testade med att ha öppet även under vintermpnaderna förra året. Vet ej hur det utföll. Normalt är det bara herden som finns där över vintern november-mars. Så var det tidigare. När det gäller Nea Chora är det en levande by intill Chania, med gångavstånd mellan ställena. I princip är alla tavernor öppna i Nea Chora hela året och väldigt många hotell. Så är det också i Chania och i gamla stan. I Nea Chora bor vi alltid hos Fotis på Arocaria. Det är bättre att maila till honom än gå via booking.com, då han bara har lagt ut en studio på booking. Han har epost-adress contact@arocaria-apts.gr. Då kan man få havsutsikt om man vill. Inga parkeringsbekymmer. I Chanias gamla kvarter finns en hel del hotell hela året. Chanias mest uppmärksammanste gata är Theotopouli. Där parkerar man på "public parking" vid havet. Gatan går rakt upp till dom gamla kvarteren och följer man strandgatan kommer man till Nea Chora efter ett par km. Jag önskar en en trevlig resa! Men är det inte synd att ni inte stannar i Paleochora, denna pärla på Kreta? Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Glömde skriva att Kandanos, som Kalimera skriver om, väl värt ett besök. Ligger dryga milen ovanför Paleochora. Nu när ni har bil.
Den massaker som utspelade sig där under kriget kan nog en del berätta om. Birgitta. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|