Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2006-03-23, 17:17
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Köpt min nya mobil nu..

I går kväll hade jag besök av Servicechefen på ett företag jag tidigare jobbat för. Han är tekniskt väldigt kunnig så jag tog upp ditt problem med honom. Och vad ska man med tekniker till om inte för att komplicera redan svårbegripliga saker ytterligare…

Han förklarade att man måste ha rätt bit-rate också. Bit-raten säger hur kraftigt komprimerad filen är. För stereo rekommenderade han 96 K, 48 K per kanal. Det kan tydligen de flesta MP3 spelare läsa oavsett .xxx dsv suffixet. MP3 skalar bort det mesta av basen och allt över 13.000 Hz och i 96 K blir filen ung. 1/10-del av motsvarande CD-fil. Tyvärr försvinner en hel del dynamik också. Svaga partier kan nästan helt försvinna.

Han sade även att mycket (gratis)musik som finns att hämta på nätet kan ligga så lågt som 8 + 8 K för att göra filen så liten som möjligt och därmed snabb att ladda ner. Det går att spela på datorn, men ofta inte i en MP3-spelare. Betalmusik brukar ha högre bit-rate för att få bättre kvalitet.

Så troligtvis har du försökt ladda ner en fil med för låg bit-rate, eller för hög, och då protesterar spelaren just med ”fel filformat” eftersom den inte kan hantera filen.

Ladda aldrig ner MP3 från nätet direkt i telefonen. Mellanlagra alltid i datorn tryckte min gode vän på också. Då kan man lätt kolla att det inte följt med något oönskat...

Du kan ”packa upp” MP3 filen till tex vanligt CD-format och lägga den i en mapp någonstans. Kopiera sedan om den till MP3 igen men med en högre bit-rate. Detta kan du nog göra med tex NERO. Du förlorar inget i kvalitet eftersom kvalitet redan bestämts av den lägsta bit-raten.

Jag tycker det bör stå i instruktionsboken vilken bit-rate MP3-spelaren klarar.

Peter - själv fortfarande förvirrad men nu på ett något högre plan…
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.