![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg er ingen ekspert på dette, men har vært i Nea Chora og Paleochora flere ganger. Etter min mening er de to helt forskjellige ting. Nea Chora regner jeg nesten som en forstad med gangavstand til Chania, og det er veldig viktig for oss. Man kan jo også gå andre veien bortover til Kalamaki hvis man vil.
Paleochora har vi besøkt de siste gangene vi har vært på våre 2 ukers turer til Chania-området. Da har vi tatt lokalbussen (tar opp til 2 timer) og bodd på hotell Glaros et par netter. Paleochora er sjarmerende og koselig, men jeg tror ikke jeg hadde klart å være der over lang tid (selv om andre mener stikk motsatt). Jeg er nok litt for urbanisert, og elsker dermed Nea Chora og ellers området rundt Chania by. Vi drar til Arocaria i slutten av oktober og da er det ihvertfall ingen problemer med hverken bading eller åpne tavernaer. Men det blir vel etterhvert endel stengt i havna i Chania (joda, vi går dit også). Lykke til Hilsen Pelagia |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan uttrycka det så att Nea Chora är för mig en (för)stad och Paleochora är en större by.
I Paleochora har vi gångavstånd till alla faciliteter såsom apotek, supermarket, bageri, fiskaffär, slaktare, tavernor, frisör, någon klädaffär, grönsaksaffär, resebolag, biluthyrningsfirmor, tavernor och cafeer. Hembesök av läkare har vi också varit med om. I Nea Chora finns också en hel del av detta, men ofta gäller det att gå till storstan, Chania. Varför vi också har fastnat för Nea Chora är Fotis hotell, Arocaria, med sin fantastiska utsikt över fiskehamnen. Att sitta ute på balkongen en januarimorgon och se "långliggarna" gå längs gatan till samlingspunkten på stranden i morgonrock och sen 1 timme senare gå hemåt och haft det underbart i havet. Samtidigt kommer fiskebåtarna in med nattens och morgonens fångst. Men det är inget mot utsikten vi har på Haris studio i Paleochora! Lättaste sättet att ta sig till Paleochora från Chania är att ta bussen. Nu i högsäsong går den 5-6 turer per dag, i lågsäsong är det nog 3 turer. Kostar 8,30 Euro enkel väg och då får man njuta närmare 2 timmar av den fantastiskt underbara utsikten från bussen. Charter vet jag inte om det går till Paleochora från Sverige. Tidigare fanns det i alla fall kombi med 1 vecka i Chania och 1 vecka i Paleochora hos något charterbolag. I lågsäsong åker man ju alltid reguljärt. Som du förstår Oliv-Ewa är vi långt ifrån "urbaniserade". Vi åker praktiskt taget alltid i lågsäsong och vi gillar lugna, fridfulla platser och öar. Men det lugnet finns också i Nea Chora under senhösten och vintern. Birgitta, som just nu sitter i vår lilla stuga på Norrbyskär och genom fönstret tittar ut över Kvarken. Med en total tysnad, förutom fiskmåsarnas skrik och havets brus. |
|
||||
|
||||
![]()
Apollo har charter till Paleochora.
// Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipset - ska kolla det
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
NeaChora tillhör ju staden Chania och betyder "Nya staden"... Man tar sig ju med direktflyg från Arlanda direkt till Chania t o m början av december i år med Norwegian. // Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Hej alla!
![]() Jag måste ha missat nåt efter alla Kreta-resor! Neo Chora! Det har varit många inlägg om orten den senaste tiden. Jag blir nyfiken. Har passerat den många gånger utan att tycka att den varit nåt att se. Vad som däremot verkar väldigt mysigt är att bo där utanför säsongen och uppleva vardagen med all dess innehåll. Utan att såra eller bli missförstådd...men en lång strand, massa hotell och nära Chania...vad är det som är så speciellt?! Berätta gärna. I vilket fall kommer vi att titta närmare på Nea Chora nästa gång. /Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tillhör dem som gillar Nea Chora skarpt.
![]() ![]() Och nu vill jag dit! ![]() / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med Kari. Det var allt i ett nötskal.
På morgonen älskar vi fiskebåtarnas tuffande i gryningen, dom lokala gässen ute på piren som börjar skrika efter mat, killen som börjar städa hamngatan varje morgon och morgonbadarna som börjar gå till samlingsplatsen. På aftonen träffar man många grekfamiljer och grekgubbar på tavernor. Någon bouzokispelare som kommer in och underhåller. Och så den fantastiska solnedgången som man aldrig kan se sig mätt på. Då glöder det på himlen! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag satt och tänkte på hur jag skulle beskriva charmen med Nea Chora.Andra lyckades och jag bara instämmer till fullo.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Även jag håller med föregående talare... Närheten till Chania, det grekiska vardagslivet och atmosfären är det som främst tilltalar mig. Det går inte jämföra med pärlbandet av turistorter som startar några km utanför Chania och sträcker sig västerut. Jag gillar många av dessa orter också men skulle ju aldrig välja att bo på ställen där man inte har gångavstånd till Chania under lågsäsong.
//Malin |
|
|||
|
|||
![]()
Jag fastnade för Nea CHora för att det kändes så genuint grekiskt. Kände aldrig att det var "turistförstört". Upplevde inte massa hotell, utan snarare att hotellen låg insprängda bland bostäderna. Att sitta på en fiskrestaurang i hamnen mitt bland små och stora grekiska sällskap får man inte göra så ofta på andra orter. När jag var där var det mer greker än turister på restaurangerna. Härlig atmosfär som turisterna fick smälta in i på ett naturligt sätt. Att promenera på morgonen o se de äldre grekiska männen sitta med sin kaffekopp o tjöta fick mig att tänka på vilken skillnad det var där mot hur våra äldre har det i Sverige med ensamhet o isolering. På eftermiddagen såg man greker promenera ner till stranden i badrock eller bara badkläder och ta sig ett dopp efter dagen för att sen slagga in en stund i sanden som faktiskt var som guld. På kvällarna satt familjer o kärlekspar på stranden o myste under nåt träd medan en knallröd sol sakta gick ner. Strandgatan var så gott som trafiklös, men upptogs i stället av blå fyrkantiga bord i långa rader. Ingen dunka-dunka musik eller tingel-tangelbutiker, utan ett lugn som infann sig hela tiden. Ja - de fastnade jag för
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med ovanstående talare till fullo!
![]() Undantag är KEDRISSOS en liten bit längre från Nea Chora. Superbt hotell!!! Bara lite längre att gå till Nea Chora /Chania, men buss alldeles utanför och hotellet har bussbiljetter. I Chania stad skulle jag nog välja Casa del Amore, bara för att Kalderimi ligger granne.... Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Vilka levande beskrivningar av Nea Chora!
![]() Jag förstår att ni fastnat för orten. /Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Många fantastiska beskrivningar av Nea Chora.
![]() Jag gör tvärtom mot vad många av er gör: jag bor alltid i Chania, och går till Nea Chora för att äta. Funkar det också. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men vi kanske fastnar på taverna Kalderimi mitt emot hela veckan. Och missar tavernorna iNea Chora. Deras mat går inte av för hackor! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Man kan också ha otur som vi hade.Har nog aldrig fått så dålig mat som där.
I och för sig var det rätt länge sen ,men redan då lovprisade alla denna restaurang ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|