![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Att köra moped är ett härligt sätt att ta sig runt öar som Skopelos och Skiathos. Men jag har under årens lopp också sett en del ordentliga olyckor med mopeder och motorcyklar inblandade på Skiathos. På Skiathos Medical Centre får man in två stora grupper av fall, solbrännskador och motorcykelolyckor. Tyvärr är det ju så att många bilister kör med alkohol i kroppen på den här typen av semesterorter, och dom har ju mopedisten ingen kontroll över. Mitt råd är: hyr moped, kör på dagen men undvik körning på kvällar och nätter.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tänk på att vara försiktig med frambromsen, en bakhjulssladd är mycket enklare att reda upp!! Kör inte som alla andra, kör försiktigt istället.
![]() Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men visst går det att häva en bakhjulssladd om man har tur och vet vad man gör. Fast i en Grekisk oljefläck kan det gå förfärande fort... ![]() En annan Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men det är härligt att åka moppe. Vi har åkt massor med moppe i Grelkand, bl.a. på Skopelos och vi hyr alltid bara en och hustrun sitter alltid bakpå. På det viset råkar vi ut för samma olyckor ![]() Skopelos är för övrigt en perfekt ö för moppe eftersom avstånden inte är så stora. Sten-Åke |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skrev att man ska vara försiktig med frambromsen! I Sverige kan du bromsa upp en moppe på framhjulet utan problem, men på den Grekiska asfalten är det näst intill omöjligt. Eftersom farten gör att bromsverkan flyttas till framhjulet och i kombination av dålig asfalt står jag fast vid: Använd frambromsen med försiktighet!!
/ Peter, mopedist & motorcyklist i både Sverige och Grekland |
|
|||
|
|||
![]()
Jag besvarar detta, precis som jag besvarat Sten-Åkes inlägg på Caféet.
Peter |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|