![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Härligt Mikke!
Jo att jobba lite då och då är livet på en pinne!! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Mikke, du tycks även vara språkvirtuos!
![]() Förresten så har man tack vare Apollo börjat med charter igen också från Finland, ser jag. Och Zephyros finns med som hotell. Själv var vi på Karpathos 2007 om jag minns rätt och tur var det för först nu finns det charter till Karpathos igen. Ha det fortsatt fint! / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
haha...sprakvirtous...nja,jag har lyckats taemligen bra med att inte laera mej grekiska, om nu det aer nat att lyckas med....
Nu aer klockan halv sex, vinden haver mojnat,molnen haver aevenseau sig avlaegsnat, och endast Nadja och jag aer pa Zephyros....Har inte varit haer laenge, utan somnade efter lunchen....att sussa peau maten, det aer skont det.... Andreas aer peau gang, och alla malade brandboxar har fatt tillbaka de rengjorda slangarna, plus en extra skylt,sa nu aer dom riktigt roda och granna....ett tag. Rod faerg tar fort stryk i solsken, sa det aer den faergen som oftast maste malas om...Nu finns det inte sa mycket rott pa hotellet, men vi har malat nagra blomkrukor roda.... Det kaenns skont att ha hotellet soeaupass klart en vecka INNAN de forsta gaesterna kommer.... Imorrn borjar vi kika peau Garden Villa....palmerna ska beskaeras, lagerbladsbuskarna likaseau, poolen ska rengoras och fyllas, sa det blir vael nagra dar daer oxo....Jo, jag ska trimma av lite graes ockseau, och lite malning blir det nog.... Tandkirurgen ringde aldrig,sa kronan kom nog icke idag, sa det blir vael naesta vecka...siga,siga.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sondag 24 april.
Nu nere peau Zephyros en svaeng....Vi haller peau att fylla poolen peau Garden Villa, d.v.s jag fyller, fast Andreas och Maria gjorde ren den....Det tar ju nagra dar att fylla den, sa jag saetter peau vattnet naer jag aer s.a.s hemma....Var Andreas aer just nu vet jante, men telefonen aer avstaengd, sa antagligen aer han peau nat mote....Han har nan position i hotellaegarnas forening, har jag for mej....Fint vaeder idag, laber bris och ca 26 grader...Nadja, var ukrainska stormvind, staeder inne peau kontoret, sa jag fick minsann vackert vaenta nan timme innan jag kom at datorn....Under tiden sa malade jag tva sma fyrkantiga blomkrukor ljusbla....Sen en ny parasollfot blev gron, och sa gick jag runt och kollade de staket jag malat, for ljuset haer aer ju sa starkt, som bekant, vilket gor det i vissa laegen svart att se var man har malat, kontrasterna blir sa starka, sa man missar en och annan yta ganska regelbundet.... Sonerna Diakidis bar ut alla solsaengar, som aer i trae och jaettebastanta...en elefant skulle laett kunna ligga peau en utan att den gick sonder....dom kommer att halla bra laenge till.... Nu aer det dags att haelsa peau Jonathan Preece, aka English Jon, for han beraettade idag per telefon att han minsann fatt tag i ett ok biblioteksprogram, daer man kan laegga upp sina bocker pa olika staellen, samt aeven laegga in arkivet peau molnet, eller om det var programmets server....sa nu minsann ska jag kunna ga in i hans program ifran Sverige, och se VAR hans bocker finns, om dom aer inne, och dessutom kunna paxa/bestaella tills naer jag kommer till Karpathos naesta gang.... Naer Andreas var peau Garden Villa igar,lordag, sa sagade och klippte vi en del buskar och traed, och nu ska jag fraga English Jon, som har motorsag, om han kan komma och ta ner en tjock gren av ett eukalyptustraed.....han eldar lite med ved under vintern, och har varit och sagat pa GV tidigare..... Sa over and out for now from Pigadia... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Mandag 25.4.
Ida har ja vare hemifran en manad....:-) Va fort det gar.... Poolen peau GV aer nu halvfull, och det ser bra ut. GV har en redig brunn ca 8 meter djup och tva meter tvaers over...Den ligger prexxis bredvid poolen,sa det aer korta ledningar. Just nu pa ZV, daer det cementeras over gropen som blev vid vattenskadan. Sen ska vi borra fast tva parasollfotter pa andra sidan gatan, pa Annexet. Det blir vael som vanligt lite pyssel med det...Det blaser idag, fast mycket mer uppe vid GV aen vid ZV.....stor skillnad, som tur aer. Min krona till tanden haver ( aentligen) kommit, och jag ska fa den fastsatt i kvaell halv atta.... I eftermidda ska jag folja med Andreas till Kira Panagia, for nat han ska kika peau...Annars aer det mest GV som gaeller nu....29 kommer de forsta gaesterna....men vi ligger raett bra till, peppar, peppar.... Har iallafall lyckats mala brandboxen pa GV, den aer raett sliten, men ser iallafall lite baettre ut, och vatten kommer det ur slangen oxo... Over and out for now... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Tisdag 26.4.
Igar kvaell var jag och fick min krona ditsatt....det var forstas lite pyssel innan den satt, och jag var lite om i kaeken, men i morse var det ok. Vaknade kl sex p.g.a mygg, sa det var bara att ga upp och saetta pa vattnet till poolen.....sen passade jag peau att mala stora porten till Garden Villa,medans jag var uppe och innan Andreas dok upp....Nu fattas det ca 2 dm tills det aer dax att starta filtreringen, och det blir vael i kvaell eller morrn morron. Tog en tupplur vid halv elvatiden, och soeau maste jag fixa en flugsmaella och nan manick att saetta i vaegguttaget mot myggen.... De forsta gaesterna pa GV kommer faktiskt redan imorrrn, medans de till ZV kommer peau torsdag. Det blaser raett friskt idag, sa vi far vael se om det gar att faella upp parasollerna innan vi borrar for faesten..... En viss forvaentan dirrar lite i luften, och det aer mycket aktivitet runt omkring i stan....ska forsoka ta en svaeng bort och kika pa det nya sjukhuset ocksa efter parasollfotsmonteringen.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Otroligt att du redan har varit borta en månad! ![]() Hur länge stannar du? |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, Apollo okar visst sina plan till Karpathos, bl.a direkt ifran Finland....och har for mej att Andreas beraettat om en okad andel gaester fran Skandinavien....
Nu har vi borrat eau skruvat fast tre nya parasollfaesten,inte sa enkelt, for det blaser uttav attan...sa det aer svart att faella ut parasollen for att se var den passar baest....sen vill man ju inte spraecka golvplattorna heller....vilket aer laett gjort. Sen har vi satt ihop fyra plaststolar som bestod av fem delar. Ganska tunga och bastanta,faktiskt...Nu taenker jag smita ivaeg och kika peau det nya sjukhuset.... Hur laenge till jag stannar...hm....det gar ett plan fr Rhodos till Sthlm den 1:e maj for 798 SEK,sag jag peau Naetet, men egentligen har jag ju bara varit peau Karpathos i ca tva veckor, for det blev en vecka ( naestan) i Stockholm, och en vecka peau Rhodos...sen vill man ju aeven va me och greja lite peau Pelagos oxo.....dom oppnar antagligen sjunde maj, har jag hort...Sa det blir nog ett par veckor till haer, tror jag.....Vaedret i Sverige verkar ju inte vara seau lockande, iallafall inte aen....:-) Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Stanna där du är så länge du kan. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men håller med, Mikkes skall nog inte resa hem ännu. ![]() ![]() / Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
ons 27.4
Hejhej! Det verkar vara trist vaeder i Sverige... Nu borjar det gasas peau lite haer och daer....Pelagos var full av folk, bl.a var Andreas daer och hjaelpte Chronis me nat me vattnet.... Jag har kaekat giros peau Zeph efter att ha kort Sofia Diakidi hem fran Garden Villa, daer hon hjaelpte mej med att spackla insidan peau den gamla brandboxen...Det verkade hon gilla, haha... Nu strax tillbaka till GV for att mala muren runt, eller under pergolan,for ett danskt par anlaender sent i kvaell...Sen blire vel tibax te Zeph, for vi ska kolla att alla kylskapen funkar, och ta bort rosten som ALLTID blir i nederkanten....Vaedret baettre idag, ca 26 och sol, labra brisar.... Kikade in hos hollaendska Petra,som driver klaedsbutiken ELENI, och som numera ligger pa Demokratias, d.v.s huvudgatan fran taxi ner till fontaenen....Mindre butik aen forut, men fint iordning. Petra aer granne med Garden Villa, och har bott peau Karpathos i manga ar.... Nu dax att dra upp eau mala....:-) Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Torsd 28.4
Igar kvaell/natt kom ett danskt par till Garden Villa, soeau jag var forstas vaken och haelsade dom vaelkomna. Vi har setts flera ggr forut, och dom hade faerdats i princip hela dan, soeau dom gick direkt i saengs.... Idag torsdag blaser det mer uppe peau GV aen ZV, och en laddning hollaendare har kommit, bl.a Jan och Ina som varit haer manga ganger. Trevligt att ses igen, aeven om vi haller kontakt via FB och mail...tyvaerr hade Jans bagage forsvunnit,fast dom flog direkt Amsterdam-Karpathos....det aer inte saeu vanligt numera att bagage forsvinner, som jag fattar det.... Lite barn aer med, och det plaskas och stojas litegrann i poolen.... Jag ska kika in peau Nordeas hemsida och slanta lite raekningar, sen aer det nat som Andreas och jag ska kika peau..... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Fredag 29.4
Idag aer det varmt, och inte manga som jobbar....Jag hade slarvat bort Minas spackelspade,som jag slipat och malat, men Vasilis hittade den peau sin bat..(!) Nu star hans bat pa land, bredvid alla deras bilar, och igar provade vi att saetta in LED-ljus inuti hans bil, och da hade jag forstas lagt Minas spackelspade nanstans.... Sen fick jag soppatorsk peau vaegen hem, sa jag puttade scootern till Garden Villa, och sen rullade jag den ner till AutoMotoCenter, daer jag fick nan liter..... Just nu peau Zephyros, daer lugnet vilar, bara tre barn fran Holland, som badar i poolen....Andreas, Chronis och doktorn som bor mittemot hotellet , sitter och smapratar i solen....det blir nog inte sa mycket jobbat idag, misstaenker jag..... Glad pask tillonskas alla...!! Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
Glad påsk Mikke
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kalo Paska Mikke!
Hoppas att du får äta grillat lamm i helgen. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Sondag 1:e maj.
Igar kvaell, eller snarare natt, sa stack jag nerat stan och kikade peau fyrverkeriet och smaellandet av bomber....Holl mej en bit ifran nere i hamnen,daer jag traeffade nagra bekanta, och blev sittnas daer med dom. Efter nan timme, framat halv tva, sa avtog skjutandet, och jag for hem. Idag blaser det redigt, iallafall uppe pa Garden Villa....men lustigt nog,sa blaser det mycket mindre nere pa Zephyros, daer Chronis,Minas och Andreas satt baenkade vid stora barbordet....Idag ska visst det tredje, eller fjaerde planet fran Holland komma ocksa... Det har vael bakats lamm over hela on, sa chansen att fa smaka aer stor...Andreas och Maria eldade i sin fourno (ugn) och satte sen in brickan med lammet, sa det aer vael oppet hus uppe hos dom, efter att gaesterna kommit och blivit utplacerade.... Jag taenkte smita till Zorianas Place, for att se om Jonathan aer der, for han haer ju motorsag, och vi vill gaerna fa en tjock gren avkapad, och Jon eldar gaerna med ved under vintern.... Snart dax att borja kika lite efter biljett hem, har varit hemifran sen 25 mars.... Mikke |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu tillbaka pa Zeph, efter en kortare sejour peau Zorianas Place. Jonathan och hand schweiziska dam Ursula vaer der,plus lite annat folk....
Jonathan beraettade att han nu lagt in alla sina ca 1500 bocker i biblioteksprogrammet, och man kan dessutom goeau in och kika peau dom peau: https://cloud.collectorz.com/259356/books Jonathan tar gaerna emot engelska bocker till sitt bibliotek, ifall ni nu ska till Karpathos, och vill vara en del av ett pagande kulturarbete....:-) Nu har jag smakat lammet, och som vanligt lassar Maria peau mat for fyra pers, vilket gor att man inte kan aeta upp allt, utan jag ska fa med mej de tre andra portionerna hem.....Allt aer ju staengt idag, och aven imorrn, om jag fattat det raett.... Nu har det mojnat litegrann, sa jag tror jag laemnar Zephyros, som nu har aer fullbelagt med hollaendare, och som alla sitter mellan baren och poolen just nu.... Men forst ska jag spana lite efter biljett hemat.... Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
...nu haver jag spanat och funnit och tjakkat pilaett hem. Flyger 11 maj 23.20 fr Rhodos till Sthlm, daer vi landar 03.20.....Flyger med Novair och betalar ca 1100 SEK for mej och bagaget....
Det blir det vael nagra dar peau Rhodos innan hemresan..... Mikke |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|