![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Verkar ha varit en riktigt trevlig tur, lite omväxling är ju alltid bra!
/ Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Netwolf - tack! Då gäller tydligen den promillegränsen fortfarande.
Arne - julgranen på tavernan, vad var det för träd? De långa barren ser nästan ut som en tamarisk ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är faktiskt en Tamarisk. Vi fick det bekräftat av Madame på byns Taverna.
Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Det var som katten. Åh så fint! Som det ser ut på bilden så passar den verkligen som julgran.
Fast hade jag haft en sådan hemma är risken att jag hade gått och lagt mig under den med en bok, av ohejdad vana ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Fast jag tror fortfarande att det är en idegran. Den ljust gröna färgen på barren och dom mjuka barren. Men växer dom på Kreta? Jag vill liksom överbevisas! Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta - tamarisk heter tamaris på grekiska, och idegran pournari. (Jag fick googla). Om du vill fråga vidare.
Idegran verkar i alla fall finnas i Grekland, såvitt jag kan se lite snabbt. |
|
||||
|
||||
![]()
Marianne, det var faktiskt du som gjorde att vi bestämde oss för att vara i Paleochora några veckor på vintern. Du tyckte vi skulle göra det när vi blivit pensionärer. Så nu är det 5:e vintern vi är här 5-6 veckor.
Och detta har vi aldrig ångrat. Visserligen har vi haft regn och storm under dom 4 vintrarna från och till. Men man njuter ändå! Hittills denna gång har vi bara haft sol och värme. Men något bakslag måste komma. Uppe i norr, i Chania, har man haft lite regn då och då, men inte här. Och att man har renoverat toaletterna här på Haris Studios gladdes vi över. Birgitta, som just nu inväntar gryningen och soluppgången över havet med en god kopp kaffe. |
|
||||
|
||||
![]()
Onsdag 30 December.
Vi hade ryktesvis hört att det från och med idag skulle ske ett markant väderomslag, där regn och kalla vindar skulle dra in över sydkusten. Icke så. Samma oförskämt vackra väder även denna dag. En fin soluppgång vid pass 07.20. Våra studiogrannar, Holländarna i trean, är var morgon vid sjutiden på sin altan att spisa frukost och beskåda soluppgången . Morgonens temp 17,6 grader klockan sju. Kustfärjan Samaria avgick klockan åtta på sin tur till Gavdos. Det var förutom besättningen endast tre passagerare. Däckslasten bestod av en träbur med unghöns, tvenne stora bensinfat samt en skrinda med viktualier. Däckmannen stod naturligtvis sin vana trogen att röka just intill bensinfaten… Ack ja. Igår eftermiddag anlände Jörg och fru till W.E. De hade varit inne i Chania och hämta två vänner som jobbat med volontärarbete i Athen under fem dagar. Flyktingtrycket är alltfort hårt i Athen. Vi spisade middag på W.E även denna kväll. Nu hade sotaren fått bra fart på kaminens rökgångar, och brasan knastrade värmande. Arne tog en Echaterinaburgare med knaperstekt Bacon, och Birgitta en fylld bakpotatis. Notan strax under 15 € inklusive det obligatoriska kruset vitt. Echaterina erbjöd sig skjuts upp i bergen nu till helgen. Vi bockade och tackade. Bild på kustfärjans avgång återfinnes i galleriet under ”Onsdag 30 December” Temperaturen på altanen visa nu 20,1 grader. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Så här såg det ut i hamnen på Sifnos för några år sedan. Kul att ni ska åka upp i bergen igen! |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, de följer reglerna. Ingen av dem bär smoking!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Angående Julgranen uppe vid Tavernan i Temenia, har vi nu fått bekräftat att det faktiskt är en levande Tamarisk. Bara så att alla vet...
Arne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Torsdag 31 December.
Burr!! Nu har vädret vänt. Efter två och en halv veckas sol och värme möttes vi denna morgon med igenmulet, hårda vindar och vågor samt ynka 8 grader varmt. Dock inget regn ännu. Sopkärlet kom nyss seglande längs gatan här utanför att halvvält stanna just utanför vår studio. Kustfärjans dagstur är inställd på grund av vågor och vindar. Från vänner i Geriani fick vi veta att det ösregnat sedan i går afton, samt att det bara var fem grader varmt nu på morgonen. Nyss kom Effie förbi bärandes på ett stort fång ved att brassa i kaminen på W.E. Under aftonen igår kom Hortamannen till W.E medförande en kastrull med köttstuvning. Nog vet vi att det på grektavernor är kutym att gästerna kan medföra en flaska vin eller två, men mat?? Ingen i personalen lyfte dock på ögonbrynen utan hämtade tallrikar och bestick åt sällskapet på fyra personer. Det går dock ingen nöd på oss två här i vår varma och ombonade studio. Lite bilder ligga nu inne i galleriet under ”Torsdag 31 December” Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Vi önskar Er en fin nyårsafton.Phia o Tony(och katten Cinto)
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Bägge
GOTT NYTT ÅR! //PA |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Och vintern, den har kommit hit till mig också. Vår sjö har fått is på sig, men snön lyser tillsvidare med sin frånvaro. Mera kyla lär vara på kommande.... Stort tack till er, Arne och Birgitta, för alla fina rapporter ni bidragit med i år. Hoppas ni fortsätter 2016! ![]() Gott Nytt År till Paleochora! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /NW |
|
||||
|
||||
![]()
Vi önskar er ett fantastiskt 2016!