![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tror att vi som bara"ser" lite på ytan vid greklandsbesöken och inte bor där och upplever allt på nära håll omöjligt kan fatta tragedin som de allra flesta greker upplever nu. Så ovanpå detta alla flyktingar som kommer och som mottas med mat, kläder och värme av de allra flesta. Sådant som många egentligen behöver själva. Det finns inte ord för hur jag beundrar dessa greker.
Jag vet att min grekiska väninna sagt att hon inte ser på TV eller läser tidningar längre , för det är ändå inte sanning som framförs eller ingen VET vad som är sanning. Åh vad hemskt allt detta känns särskilt som de flesta känner sig "lurade" av de som borde vetat!! OBS! Detta är en spontan känsloyttring och alltså saknas källhänvisningar. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill rekommendera en efterhandslyssning på ekonyheterna i SR P1 06:00 (idag 17/7).
Daniel Alling rapporterar inför tyskarnas parlamentsomröstning och ger oss kanske en förklaring till Merkels hårda linje inom eurogruppen. Senast redigerad av laero den 2015-07-17 klockan 07:16. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har lyssnat ... Det var det jag var inne på igår, med Schäuble. Att deras agerande är riktat mot hemmaplan/de egna väljarna. De har ju inte velat lägga fingrarna emellan när det gäller Grekland, om jag minns opinionsmätningarna rätt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Flera av er har säkert redan läst den, men ännu en (av många) bra artiklar från The Guardian (apropå EU/euro och demokrati, bl.a.):
http://www.theguardian.com/commentis...eakup-eurozone Jag börjar faktiskt tro (hoppas, i alla fal) att det goda som kan komma ur hela den här skiten är att folk får upp ögonen för vad EU och euron egentigen är för någonting. Dom har liksom börjat avslöja sej själva. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det kommer dock inte att kallas skuldnedskrivning av "hemmaplanspolitiska" skäl. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Visserligen lär det inte hända, men intressant tanke, tycker jag:
http://www.bloombergview.com/article...-exit-the-euro |
|
|||
|
|||
![]()
Det ser ut som om momshöjningarna börjar nå ut i verkligheten.
https://twitter.com/DanielleCodd/sta...47724015304704 |
|
|||
|
|||
![]()
Stackars j-la folk, förrått och barskrapat av sina egna folkvalda sedan lång tid tillbaka. och en egen kapitalistisk demokratisk statsapparat i en alldeles vanlig legitim västeuropeisk demokrati. Undrar om nationen hade klarat sig bättre ekonomiskt utan eurointrädet ? Hade fifflandet med statsfinanserna och korruptionen kunnat ordnat upp sig bättre med Drachmer ? Det vete gudarna ? Så euro eller inte, Grekland har och har haft nationella ekonomiska problem att hantera inom sin egen statsapparat sedan landet reste sig från ottomansk ockupation för över 100 år sedan. Det är landets problem att hantera med eller utan EU och EURO. Att sedan EU och eurozonen har problem att hantera Greklands problem är möjligen ett utslag av övertro på unionen och dess förmåga att hantera nationers olikheter och förutsättningar. Grekland och andra mindre bemedlade nationer skulle aldrig släppts in i det som idag visar sitt rätta kapitalistiska ansikte, EU och eurozonen, som jag ser det. Att många andra mindre bemedlade forna öststater bjudits in kanske faller tillbaka på rädslan för ryssen? Men de tycks ju ha ordnat upp problemen, eller har jag fel där ? vara på god väg ? Jag förstår fortfarande inte hur Grekland skulle vara värd mer ekonomiska sympatier och bistånd än någon annan mindre bemedlad EU-nation?
Fast för egen högst egoistisk del är jag positiv till att börserna gått upp under veckan, så mina fattiga pensionsfonder visar på plus igen ![]() Men det ska jag kanske tacka kineserna för också ![]() (källanvisning saknas ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Instämmer helt och fullt i detta, det har varit en naturlig reaktion på börserna nu i veckan då marknaderna sett Euro-problematiken få en viss stabilitet. Jag har sålt allt kinesiskt innehav, det fanns bra signaler tidigare i år men nu visar den store röde i öster kraftiga minussiffror. En satsning på europeiskt innehav är att rekommendera enligt mitt synsätt, har även sålt av USA-innehav till förmån för Europa som sagt. Samt givetvis mycket svenskt, särskilt små/medelstora bolag får mig att sova lugnt. /Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men det er klart Hellas kan tape /taper i konkurransen ![]() - mer "likegyldige" turister kan velge bort Hellas for billigere reisemål... Familien min kom hjem fra Kefalonia for et par dager siden/ torsdag 16, onsdagen ble de informert på tavernaer om at prisene ble satt opp neste dag pga ny momssats.... Hotellet betalte de ved ankomst ( jeg har glemt å spørre om de fikk kvittering... ![]() - uansett trode jeg ikke ny moms hadde tilbakevirkende kraft, ..men det er vel sats betalingdagen som gjelder ![]() Familien på fem hadde forøvrig hatt ei kjempefin uke på alle måter ![]() - med spesielt vennlig service, deilig mat og penger i minibanken... Det var på ingen måte "tomme hyller" på supermarkedene, men kanskje ikke like fulle som vanlig? Av enkelte produkter var det " få av hvert ", og noe de hadde kjøpt, og ville kjøpe mer av var ikke fylt på.. Det k a n ha med krisen å gjøre, men det kan jo bli tomt for enkelte ting ellers og ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom jag tänker mig att det kan komma prishöjningar lite hursomhelst nu, med hänvisningar till höjd moms, så har jag letat lite efter bekräftade besked.
Enligt Reuters har Tsipras själv sagt att t ex momsen på restaurangmat kan höjas från måndag. http://mobile.reuters.com/article/id...50716?irpc=932 Vad gäller momsrabatten på öarna så tar det enligt samma artikel längre tid innan den försvinner. Det talas om i höst. Det kan stämma med obekräftade uppgifter som jag såg igår: att på öar som Santorini och Mykonos försvinner den i oktober, på mindre, avlägsna öar först i juli nästa år. Men det var alltså inte bekräftat. |
|
||||
|
||||
![]()
Då ska regeringen ha beslutat att bankerna öppnar igen på måndag. Men kapitalkontrollen är kvar, om än i lite annorlunda form. Istället för strikt uttagsgräns på 60€ om dagen kan grekerna nu ackumulera sina uttag och ta ut upp till 420 € i veckan. Förbudet mot överföringar till utländska konton ligger kvar så det blir fortsatta problem för importföretagen, jag fattar inte hur de ska överleva.
http://news.yahoo.com/greek-minister...-business.html |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läser det här och inser att jag måste minnas fel:
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
2001 gick vår resa till Sifnos, Milos och Naxos och betalade i drachmer ser jag i min dagbok. 8000 kostade rummet på sifnos och på Milos fick vi betala 12000 för en stor tvåa med jättestor altan. I Aten kostade en 24 timmars biljett 1000.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Ingegerd, då har jag nog kommit ihåg fel!
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag vet också alldeles bestämt att på hösten 2002 reste jag till Grekland med både nytt resesällskap och ny valuta
![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|