![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Dettis
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Guardian citerar Reuters på att Schäuble fortfarande håller en tillfällig grexit som det bästa alternativet. Talar han inte mycket för sina egna nu? Alltså att hans ställningstaganden mest är riktade mot tyska parlamentet och tyska folket. Han vill låta så tuff som möjligt hemåt.
(Därmed inte sagt att en grexit inte skulle vara det bästa, det kanske det skulle. Jag har ingen aning). |
|
||||
|
||||
![]()
Jag förstår inte resonemanget att skära ner,höja momser,skatter m.m.
Sälja ut hamnar m.m.???Nä!!Vem/vilka krafter tar dem?Inget bra tror jag. Bara mer ruffel.Se bara här hemma, fr.o.m.Domänverket,Televerket(telefonkatalogen såldes via Holland,tror jag det var,för skattemässig fördel) osv.Sverige ska inte slå sig för bröstet.Jävla rufflare!!!(tycker jag)Politiker med fina pensionsavtal,tjänstemän med detsamma...Många är bara rövslickare utan tillräckligt kunnande(fortfarande mitt tyckande) Redan nu far familjer hellre till Thailand 2v än Grekland 1v pga.höga kostnader. En vän och hans sambo+3barn räknade på stolar till Thailand och boende o mat m.m.Behöver jag fortsätta? Få ordning,städa bort korruption,underlätta för företagen och krav på motprestation med att betala skatter. Fastighetsskatter m.m. var på tapeten i SVT morgon tv och det är mycket att ta tag i.. Alla måste ju hjälpas åt.Inte dra iväg med sitt pick o pack(pengar m.m.) Grekland har ju tillgångar...Omstart/Nystart... Många tankar om vårt älskade Grekland snurrar på... Hasse |
|
|||
|
|||
![]()
En av allt fler som inte håller med om att åtstramningar skulle vara lösningen är som bekant Paul Krugman (s.k. Nobelpristagare i ekonomi). Och han menar alltså att budgetöverskottet i slutet av 2014 helt enkelt berodde på att man då släppte lite på åtstramningarna:
http://krugman.blogs.nytimes.com/201...pause-of-2014/ Lite svårgenomträngligt och tekniskt kanske, men som icke-nationalekonom till yrket (dock ingår matte i min dagliga gärning) förstår åtminstone jag hans poäng efter ett par genomläsningar. Finns f.ö. många intressanta inlägg i hans blogg (även kommentarerna). Tycker jag, alltså. |
|
||||
|
||||
![]()
Fastighetsskatter m.m. var på tapeten i SVT morgon tv och det är mycket att ta tag i.
Vad sa de om fastighetsskatter? Vi utlänningar likasom greker betalar ju mycket fastighetsskatt! |
|
|||
|
|||
![]()
Vad jag förstod så har inte Grekland nåt egentligt fastighetsregister. Vilket är ett av de problem dom behöver ta tag i. En rättvis fastighetsskatt (mer skatt ju större/finare fastighet) är en bra skatt. Anser många. Bl.a. jag.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju just det vi betalar här.En procentuell summa baserat på hur stort hus,tomt,hur gammalt/nytt,var,hur nära stranden mm.....
Tidigare las det på elfakturan men från förra året måste det betalas direkt till Skatteverket! |
|
|||
|
|||
![]()
Jovisst, men vad jag förstod så är det många fastigheter som inte är med i nåt slags register och därför inte betalar nån fastighetsskatt (antar att det som vanligt är dom som borde ha råd att betala som inte gör det). Som jag förstod det, alltså.
|
|
|||
|
|||
![]()
De begynte å registrere eiendommer i slikt register før krisen, kommune for kommune (min leilighet er f.eks. registrert). Hvor langt de har kommet er jeg ikke sikker på, grekerkjæresten sier det bare er små landkommuner som ikke har registrert ennå. Da krisen slo til for fullt var det ikke penger igjen på budsjettet til å opprette registreringskontor i de små kommunene.
|
|
|||
|
|||
![]()
OK, då borde det ju vara i alla fall hyfsat heltäckande redan. Verkar alltså som han på tv i morse hade dålig koll. Men så var ju nationalekonom också...
|
|
||||
|
||||
![]()
Min kompis arbetar på ett sånt där register, poleodomia, och det är ett oerhört komplicerat jobb. Hur många krångligheter som helst + att lagändringar kommer titt och tätt. Hennes chef är mer än förvirrad. Deras område är stort. Folk har hus men bor i andra världsdelar...men något är på gång i alla fall...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|