Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-12, 21:04
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det är otrevligt. Att det kan gå till så.

Japp känns tungt. Tycker synd om Tsipras och nya finansministern Euclid Tsakalotos som blev inslängd i detta så sent. Tror att om Euclid hade kommit in tidigare så kunde förhandlingarna gått bättre.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av elena2de Visa inlägg
Ja, sitter också o följer på the guardians liveuppdateringar... och det är riktigt otrevlig läsning, det där
Följer också, och jag mår sämre för varje uppdatering.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Pilatus Jag tror inte att det är så mycket personfrågor egentligen, det handlar bara om pengar. Som vanligt. Och Grekland är musen som röt, de har inget att sätta emot.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:11
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Avdelning konspirationsteorier:
Funderar på om spelet med folkomröstning, extramöte etc har med troikans goda minne (och godkännande), för att ha möjligheten att trycka upp en ny valuta....

/Z
Har tenkt likedan. Til nylig. For øvrig har gresk-norske Alexander Z. Ibsen vært overbevist om det i lengre tid. Og ingen kunne fortenke Hellas i det. Skulle bare mangle . Samtidig, eller nå ut fra det som nylig har blitt kjent, tror jeg at man faktisk og med h e n s i k t (bevisst intensjon) er i ferd med å ekskludere Hellas fra EU, på 'humant' eller akseptabelt vis. Man kan undre seg over hva som foregår i kulissene?

Den 'kanskje-avtalen' som foreligger, gir ikke Hellas rom for annet enn å betale sin gjeld i 'evighet'. Skyld eller ikke skyld, her mistes mye av selvstendigheten. Og hvor finnes 'rommet' for bærekraftighet, mon tro? Og hvor i all verden ble det av anmodningene fra Hillary C. og Obama i denne settingen? - Dette forstår jeg ikke. Hvem er egentlig opportunistene her?
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:27
elena2de elena2de är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Följer också, och jag mår sämre för varje uppdatering.
jag var hela tiden säker på att det skulle lösa sig, nu är jag det inte längre...usch, det här kommer grekerna aldrig att förlåta omvärlden och jag kan inte klandra dem.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:30
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Gör mig illamående. Det är vidrigt. Och det är inget emot hur de greker som satt bredvid mig nyss känner kan jag tala om. Ren och skär utpressning. Men säkert kommer de inte att släppa Tsipras hem till grekerna med ett glädjande budskap. De vill ju få bort honom från regeringsposition och vill inte att han ska ha folkets stöd.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:36

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Japp känns tungt. Tycker synd om Tsipras och nya finansministern Euclid Tsakalotos som blev inslängd i detta så sent. Tror att om Euclid hade kommit in tidigare så kunde förhandlingarna gått bättre.
Fast jag börjar mer o mer tro Varoufakis som redan tidigare sagt att hela tiden under de tidigare förhandlingarna hade Tyskland en grexit som mål. Ja, eller göra Grekland till en kommun inom EU utan praktiskt taget någon bestämmanderätt. Så Euclid hade troligen inte kunnat ändra så mkt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:45
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av elena2de Visa inlägg
Fast jag börjar mer o mer tro Varoufakis som redan tidigare sagt att hela tiden under de tidigare förhandlingarna hade Tyskland en grexit som mål. Ja, eller göra Grekland till en kommun inom EU utan praktiskt taget någon bestämmanderätt. Så Euclid hade troligen inte kunnat ändra så mkt.
På olika medier är Varoufakis idag en hyllad man/politiker, klok och kunnig på sin post...men..."obekväm"...
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 21:45
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Hur ska det gå... thee mou ?

Så här har i alla fall ett svenskt företag resonerat, säkert inte ensamt:

Arla stoppar sin tillverkning för export till Grekland på grund av det osäkra ekonomiska läget. Arla fortsätter att sälja det som redan exporterats i Grekland, men producerar inget nytt.— Vår bedömning är att omsättningen skulle halveras om Grekland lämnar euron, säger Arlas pressansvarige Gabriel Gunnarsson till lantbrukstidningen ATL. Arla säljer normalt smör och ostar från Danmark till Grekland för en kvarts miljard..

Källa: http://www.hd.se/nyheter/ekonomi/201...-for-grekland/
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 22:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Från att allt detta har känts nervöst, ledsamt, oroligt mm, börjar det kännas riktigt otäckt nu Som att det finns ingen kontroll längre och hur det än slutar, så slutar det illa för Grekerna Tycker att dom har haft elände så det räcker

Riitta
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 22:22

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Från att allt detta har känts nervöst, ledsamt, oroligt mm, börjar det kännas riktigt otäckt nu Som att det finns ingen kontroll längre och hur det än slutar, så slutar det illa för Grekerna Tycker att dom har haft elände så det räcker

Riitta
jag hoppas nog än på ett mirakel. att grekerna står på sig och att dessa "skendränkningar" inte får någon effekt, att det inte är mer än riktigt ful skräckpropaganda och försök att tillskansa sig Greklands resurser och kontroll över landet. att EU (Tyskland) till slut backar.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 22:34
Maggys avatar

...Tsipras har tydligen sagt "OXI" nu till två viktiga krav...

http://www.theguardian.com/business/...d-no-deal-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 22:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg

Riitta
Ja,Riitta, d e t har de, det føles helt fortvilet nå

Familien min er på Kefalonia - for et øyeblikk siden så jeg en filmsnutt barnebarnet hadde lagt ut på Instagram... "Fyrverkeri i Hellas"....
Det var et fint fyrverkeri ... men....i k v e l d ...
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 22:51
Maggys avatar

...Merkel står nu i "skottgluggen" från Frankrike...

http://www.theguardian.com/business/...d-no-deal-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 23:15
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Jag gillar Leif G W Persson En uppriktig och orädd typ!!
Jamen, den här krönikan var väl lite VÄL populistisk... Annars brukar jag också gilla GW - för det mesta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 23:25
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jamen, den här krönikan var väl lite VÄL populistisk... Annars brukar jag också gilla GW - för det mesta.
...det är hans ord, inte mina... Visst "sticker" han ut... Han är ju känd för att vara både älskad och hatad...

..."lagom är bäst"...ett välkänt ordspråk i Sverige...

Senast redigerad av Maggy den 2015-07-12 klockan 23:31.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 23:47
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...det är hans ord, inte mina... Visst "sticker" han ut... Han är ju känd för att vara både älskad och hatad...

..."lagom är bäst"...ett välkänt ordspråk i Sverige...
Leif GW eller inte. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier. Då hjälper det inte att stå och lova. Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 23:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Leif GW eller inte. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier. Då hjälper det inte att stå och lova. Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 23:54
Maggys avatar

Citat:
Visst finns det ett självändamål i detta... ...alldeles säkert!! Grekland ligger ju strategiskt bra till i Europa för andra eventuella "intressenter"!! (OBS: min tanke)
Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 23:57

Citat:
För att kunna vända på skutan måste man få en chans att göra det, särskilt när ens segelmast är bruten och själva skutan läcker in vatten. Då hjälper det inte att grannen även tar årorna. Det har ju även Tyskland självt fått erfara för inte alls så många decennier sedan...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.