Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-06, 17:59
Pilatus Pilatus är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2015
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag tror de flesta som skriver här vill Grekland väl.
Uppmuntrar folk att åka till Grekland fick denna frågan senast idag och jag svarade Åk.

Mina få inlägg hittills har länkat till olika sidor, som bara är information. Men är det så här att inget negativt får tas upp så kanske detta var fel forum för mig.

En öppen debatt är enligt mig viktig om ett forum skall fungera. Åsikter finns det många av och alla gillar inte vad andra säger men är kanske viktigt för att lösa vissa problem.

Faktum kvarstår att den Grekiska ekonomin har problem. Om vi alla vill hjälpa så måste Greker och Eurozonen komma överens enligt min åsikt. Skylla på Tyskland eller andra kommer inte att hjälpa.

Oj vad svammligt det blev.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 18:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Pilatus Visa inlägg
Jag tror de flesta som skriver här vill Grekland väl.
Uppmuntrar folk att åka till Grekland fick denna frågan senast idag och jag svarade Åk.

Mina få inlägg hittills har länkat till olika sidor, som bara är information. Men är det så här att inget negativt får tas upp så kanske detta var fel forum för mig.

En öppen debatt är enligt mig viktig om ett forum skall fungera. Åsikter finns det många av och alla gillar inte vad andra säger men är kanske viktigt för att lösa vissa problem.

Faktum kvarstår att den Grekiska ekonomin har problem. Om vi alla vill hjälpa så måste Greker och Eurozonen komma överens enligt min åsikt. Skylla på Tyskland eller andra kommer inte att hjälpa.

Oj vad svammligt det blev.
Skriv på! Vi är många som är glada för alla länkar som speglar olika aspekter av skeendet i Grekland. Jag tillhör dem som läser allt, men som inte själv hittar all info! Tack för att Du skriver oavsett om jag/vi sen håller med eller inte

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 18:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:

En öppen debatt är enligt mig viktig om ett forum skall fungera.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 18:53
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 18:57
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

ECB: Snabbt avtal med Grekland är "en illusion"

http://www.di.se/artiklar/2015/7/6/e...r-en-illusion/

Eller kanske man också kan säga att denna s.k. folkomröstning som hållits igår inte är något annat än ett spel för galleriet ? Stackars folk
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 19:25
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:

Fint om du blir, Pilatus . Og fint om du fortsetter å dele informasjon. - Mange på forumet har vært medlem siden 'tidenes morgen'. At det 'fightes' her hender . Men det e r høyt under taket , selv om man iblant kan få det motsatte inntrykket.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 19:41

Tackar alla, vill inte vara negativ utan hoppas vi tillsammans med grekerna löser detta. Jag vet att vissa inte vill ha en uppgörelse med trojkan, men jag tror det är bättre än alternativet.

Givetvis vet jag inte om det är sant, ni kanske har rätt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 19:44
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Mens Tsipras maner til solidaritet, hører vi lite om de e n d a fattigere EU-landene. Hvem viser solidaritet med dem? Deres stemme blir spe i forhold til den voldsomme medie-oppmerksomheten Hellas får.
http://www.ekathimerini.com/199040/a...line-on-greece
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 20:19
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Mens Tsipras maner til solidaritet, hører vi lite om de e n d a fattigere EU-landene. Hvem viser solidaritet med dem? Deres stemme blir spe i forhold til den voldsomme medie-oppmerksomheten Hellas får.
Amen to that. Och vem pratar nu om fattiga länder i andra delar av världen, om biståndsberoende länder i Afrika etc?

Sedan ang folkomröstningen så är väl itne alla överens om att den är "demokratisk" med tanke på den korta tiden för utlysandet. Och dessutom allt detta om att visa respekt för grekernas val och för grekernas stolthet: Om jag lånar ut pengar till någon och hen inte betalar tillbaka så kommer jag sätta hårdare krav nästa gång. Sedan håller jag personligen som sagt inte med om att detta är rätt väg att skapa tillväxt i Grekland men det är ett POLITISKT val. Det går att hitta ekonomer för både den ena och den andra ståndpunkten, men jag ser inte varför just Grekland skulle komma enklare undan än många andra mycket fattigare länder gjort.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 20:39

Läste nyss att Merkel sträckte ut handen och hoppas att detta kan utökas.
Hat löser inga problem, vi I Europa kan lösa detta även om det ser mörkt ut just nu.

Men vi har många problem framför oss, tillsammans löser man många av dessa.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 20:45
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Amen to that. Och vem pratar nu om fattiga länder i andra delar av världen, om biståndsberoende länder i Afrika etc?

Sedan ang folkomröstningen så är väl itne alla överens om att den är "demokratisk" med tanke på den korta tiden för utlysandet. Och dessutom allt detta om att visa respekt för grekernas val och för grekernas stolthet: Om jag lånar ut pengar till någon och hen inte betalar tillbaka så kommer jag sätta hårdare krav nästa gång. Sedan håller jag personligen som sagt inte med om att detta är rätt väg att skapa tillväxt i Grekland men det är ett POLITISKT val. Det går att hitta ekonomer för både den ena och den andra ståndpunkten, men jag ser inte varför just Grekland skulle komma enklare undan än många andra mycket fattigare länder gjort.
...intressant! Vad står demokrati för? ...och...varför försöker EU/EMU att hålla kvar/tillmötesgå Grekland?
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 20:50

Demokrati betyder folkstyre så självklart ska Tsipras jobba för lånevillkor i omröstningens anda men även de andra ländernas befolkningar är väl demokratier? Är det självklart att Frankrikes, Tysklands, Belgiens, Nederländernas, Finlands etc befolkningar vill efterskänka skulderna och vill ge skuldlättnad när grekerna inte fullgör sin del av de låneavtal man redan ingått?
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 21:06
Maggys avatar

Citat:
Demokrati betyder folkstyre så självklart ska Tsipras jobba för lånevillkor i omröstningens anda men även de andra ländernas befolkningar är väl demokratier? Är det självklart att Frankrikes, Tysklands, Belgiens, Nederländernas, Finlands etc befolkningar vill efterskänka skulderna och vill ge skuldlättnad när grekerna inte fullgör sin del av de låneavtal man redan ingått?
...och då kvarstår ju min andra fråga...Varför är det så viktigt för EU/EMU att hålla kvar/tillmötesgå Grekland? ...kan det finnas någon hotbild, mot Europa, om Grekland går ur samarbetet? ...tänker jag...
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 21:10

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...och då kvarstår ju min andra fråga...Varför är det så viktigt för EU/EMU att hålla kvar/tillmötesgå Grekland? ...kan det finnas någon hotbild, mot Europa, om Grekland går ur samarbetet? ...tänker jag...
Det är klart att både EU och Euron är politiska projekt och det finns därmed politiska anledningar till att vilja både det ena och det andra. Det jag reagerar mot är de som tycks mena att det vore odemokratiskt att inte tillmötesgå Grekland därför att det grekiska folket har den ståndpunkt det har. Det finns andra lika viktiga parter i detta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 21:17
Maggys avatar

Citat:
Det är klart att både EU och Euron är politiska projekt och det finns därmed politiska anledningar till att vilja både det ena och det andra. Det jag reagerar mot är de som tycks mena att det vore odemokratiskt att inte tillmötesgå Grekland därför att det grekiska folket har den ståndpunkt det har. Det finns andra lika viktiga parter i detta.
...är inte riktigt klar över hur du menar. Vill du utveckla lite?
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 21:21

Då får du nog utveckla vad det är du inte förstår först. Jag vet inte hur jag ska vara klarare...
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 21:21

Rojo var inte så hatisk.

Vi skall ha det bra nu, alla vill krossa lösningar medansvar jag vill få en lösning för att jag tror att det är bäst !!
Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 21:34
Maggys avatar

Citat:
Rojo var inte så hatisk.

Vi skall ha det bra nu, alla vill krossa lösningar medansvar jag vill få en lösning för att jag tror att det är bäst !!

Absolut!! En positiv lösning, med framtidstro, för det grekiska folket hoppas ju i alla fall jag på!!
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 15:13
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Det jag reagerar mot är de som tycks mena att det vore odemokratiskt att inte tillmötesgå Grekland därför att det grekiska folket har den ståndpunkt det har. Det finns andra lika viktiga parter i detta.
Jag tror att många i länder som inte är med i euron, som t.ex i Sverige, inte förstår att detta är också en inrikespolitisk fråga. Om det finns 19 länder i eurogruppen och man röstar i ett av dem kan inte samma "demokrati" gälla i de övriga 18, där har ju det röstande landets befolkning ingen rösträtt, eller hur?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 15:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Ja, asså, jag vet inte om det är någon här som menar att alla andra länder måste göra som Grekland vill, bara för att man haft en folkomröstning där (jag gör det inte, i alla fall). Men folkomröstningen gav Tsipras mandat att driva sin linje. Ännu mer sen, när han även fått stora delar av oppostiionen med sej. Sen vart detta leder, det får vi vi väl se. Men sjävklart kan inte ETT land bestämma över övriga 18 (förutom då Tyskland, kanske, f'låt kunde inte låta bli...)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.