![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Tror att detta är positivt, dvs om man tror att Euro är bra.
kommunisterna kanske inte tycker det är bra, så beroende på åsikter så ser man det olika. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hans ord, "We want a final exit from THE CRISIS", tolkar jag som att han menar en slutlig lösning på krisen. Det låter i mina öron som en oerhört hög ambition på kort sikt. Men att han syftar på att leda det mot en GREXIT har jag svårt att se. Även han torde inse att en akut grexit är oerhört mycket mera plågor för det grekiska folket, och definitivt inte någon "final exit from the crisis". Oavsett om man tror att euron är något bra eller dåligt för berörda länder så är det nog väldigt få, och inte heller jag och inte heller Tsipras, som tror att en akut-grexit är något bra. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Pilatus;367916]Tack Claes, men de flesta ministrarna har tydligen uppfattat det annorlunda. Gillar att folk röstar för det de tror på, men ta konsekvenserna av valet.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det finns ingen uttalad önskan i regeringen om att lämna euron. Frågan i valet hade inget med euron att göra. Följ gärna http://www.ekathimerini.com/ så får du senaste nytt. Den här tidningen är ingen vänstertidning mer mitten/konservativ. Jag bedämmer den som seriös! |
|
||||
|
||||
![]()
Nu räcker det för idag. Till Café Nostos och ett par ούζο med hustrun och våra grekiska vänner. Στην υγειά μας
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Rojo72...jag ska försöka svara dig...men är inte säker på att det är detta du efterfrågar...
![]() Tsipras bestämde sig för en folkomröstning som skulle ge honom ett tydligt mandat att följa sin linje... Den (trots allt) demokratiska folkomröstningen avgjordes med att folket svarade nej till ytterligare åtstramningar... Det är detta mandat Tsipras förhandlar utifrån nu. Om han däremot nu skulle gå emot folkomröstningens resultat, och stödja ja-sidan, skulle det dels inkräkta på demokratin och också skada tilliten och förtroendet för politiken. Om jag förstår det rätt så var det ingen "rådgivande" folkomröstning utan Tsipras lovade att följa folkets vilja vid ett nej. Enligt svensk tv skulle annars även han, Tsipras, avgå om det blev ett ja. Han kunde då helt enkelt inte uppfylla de löften han gått i val på och vunnit på. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
DET håller jag med dig om. Tsipras ska agera efter det grekiska folkomröstningsresultatet och de andra ländernas regeringar ska agera utifrån deras respektive befolkningars synpunkter, vilka framkommit i demokratiska val till deras respektive parlament. Men det tycks som någon varit inne på som att ni är flera här inne (vet inte om du tillhör dem) som anser att EU, Eurogruppen, IMF och snart säkert Världsbanken också ska agera utifrån det grekiska folkomröstningsresultatet. Det vänder jag mig emot. Låt oss säga att du och din familj lånar 1000 kronor av mig mot att jag har vissa krav (få tillbaka pengarna och se till att ni inte slösar genom att låta dottern köpa nya fotbollsskor stup i kvarten och sonen nya smycken och hästar t.ex) och min familj och sedan 1000 kr av min granne mot nya villkor och hans familj, och därefter 1000 kr av en tredje mot nya villkor och sedan inte kan betala. Ni håller därför ett familjeråd i er familj där ni kommer fram till att ni vägrar betala och kräver att vi andra tre familjer ska skriva av skulderna. Självklart måste vi tre andra familjer kunna vara med och bestämma om hur vi vill att våra skulder ska drivas in. Som sagt: Den som är satt i skuld är icke fri. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Jag förstår vad du menar, vad det gäller den privata ekonomin... men det här ju så mycket svårare läge som försvårat den ekonomiska tillväxten i Grekland under så oerhört många år...verkligen komplicerat...men som sagt...jag förstår hur du menar!! Lånar jag ut pengar till någon så vill jag ju såklart ha pengarna tillbaka!! "Den som är satt i skuld är icke fri". Nej Grekland lär nog inte bli skuldfria under överskådlig framtid, så vidare inte en del av lånen skrivs av/ner. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag känner mig mycket optimistisk så länge politikerna för samtal. Det säger mig min personliga erfarenheter inom området.
Under de närmaste dagarna kommer man att flacka och fara mellan olika möten i olika konstellationer. Det kommer att samtalas via telefon - alltsammans syftat till att lösa den gemensamma problematiken - kortsiktigt eller långsiktigt och utan att ha tappat ansiktet. En och annan kommer att få krångla sig ur tidigare uttalanden, vissa bli beskyllda för svek och ett odemokratiskt förhållningssätt osv. Egentligen inte konstigare fenomen än de som utspelas på en arbetsplats. Den dag de slutar att prata kommer jag att bli mörkrädd. Historien talar här sitt tydliga språk och det sägs att vi har lärt oss. Ibland tvivlar jag.... Det vi nu ser är alltså ytan på vilken alla rörelser registreras. Allt förekommande under ytan är det som kommer att ge det verkliga utslaget. Jag litar på att inblandade använder allt förstånd! Visst är det så att den som lånar aldrig är fri, men ska den för den skull behandlas inhumant och förnedras. Det kanske finns andra sätt att lösa situationen - humana. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Senast redigerad av Thira den 2015-07-07 klockan 17:16. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Kildehenvisninger ifht skatteunndragelser har vært etterspurt - for veldig lenge siden leste jeg en popularisert artikkel om temaet. Men finner den ikke. Keep talking greece har imidlertid en referanse. De som vil lese originalmanuskriptet kan søke på forfatterne Artavanis, Morse og Tsoutsouva (ganske krevende mht. statistikkunnskaper
![]() ![]() http://www.keeptalkinggreece.com/201...e11-5-billion/ Skatteunndragelser er nok ikke et spesielt gresk fenomen ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() http://www.economist.com/blogs/freee...evasion-greece |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Yes! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läste den inte jättenoga men kunde inte undgå att lägga märke till den. Intressant sätt att identifiera undandragande av skatt ...
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrar om den där demokratin kan lägga krokben för Tsipras i slutändan. Nu har han 61 procent av folket bakom sig mot åtstramningar. Men nya förhandlingar kommer ju inte att vara villkorslösa, de kommer med nya åtstramningar. Så vad ska han kunna gå med på? Ska det faktiskt bli en grexit trots allt? Han vill ju inte det. Och inte folket heller, egentligen.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det berodde på att en vänsterfalang inom Syriza var på väg att svika honom. De skulle rösta ner åtstramningarna när de nådde parlamentet. Han skulle i såfall bli tvungen att söka majoriteter högerut för åtstramningarna och Syriza skulle förlora regeringsmakten. Då valde han att avbryta förhandlingarna och utlysa folkomröstning istället. |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Laero,
Greklands statsskuld är inte 300 miljoner euro, utan 175% av Greklands BNP och det växer snabbt för varje kvartal. Greklands BNP är c.a. 180 miljarder euro (2014), och 175% av 180 blir 315. Alltså, det ofattbara 315 miljarder euro (mer än 3 tusen miljarder svenska kronor!). Det fattades några nollor, tyvärr. http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...a/Om-Grekland/ Dess värre, det är många som ännu inte förstått att största delen av denna skuld har använts för att hålla statsförvaltningen (skola, sjukvård, försvar, infrastruktur, o s v) i gång eftersom man inte lyckats finansiera budgeten euro-för-euro (via skatter!!!!!). Största delen av denna gigantiska skuld har använts av greker för greker (pengarna har gått åt att täcka budgetunderskott). Det är obegripligt att det finns folk som på fullt allvar tror att det mesta av dessa pengar har försvunnit i fickorna på några få grekiska tjuvar. Några hundra miljoner euro (några miljarder kronor) har säkert försnillats, det är helt klart. (räkna också in alla miljoner euro, EU-bidrag, som försvunnit i olika projekt, men det är bidrag, inte lån). Men försök lämna denna rabiata passion för greker och Grekland åt sidan och inse proportionerna. Det handlar om minst 300 miljarder euro som till stor del använts för att täcka budgetunderskott, år efter år. Det handlar om grekisk statsförvaltning, som styrs av greker och är till för greker. Pengarna har använts för greker, i Grekland. Man har tydligen sociala förmåner eller vad det nu kan vara (pension, sjukvård, omsorg, skola, etc) som man tydligen inte har råd med (i dagens nivå) men finansierar det med lån. Är det verkligen svårt att begripa detta? |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|