![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Edit; Såg just att det var den förre partiledaren för det liberala partiet Drasi (vilket kan förklara saken), som uttalade sig angående inbördeskrig. Senast redigerad av Thira den 2015-07-03 klockan 09:34. |
|
|||
|
|||
![]()
I Svd - näringsliv finns idag en intressant artikel,där olika människor i Aten uttalar sig om krisen/omröstningen.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Däremot är det solklart så att den osäkerhet som nu råder drabbar turistnäringen. Ingen näring går oskadd ur så mycket negativ publicitet. Med risk för att bli tjatig: Syrizas spektakel under det senaste halvåret sänker landet. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Läskig artikel. Tongångarna från källan i den stämmer ungefär med vad jag såg att ratingföretaget Fitch uttalade sig om igår. De sa att banksystemet varit väldigt nära en krasch innan regeringen införde kapitalkontrollen häromdagen. Och att de inte tror att bankerna kommer att öppna igen på tisdag ens om regeringen och trojkan träffar ett avtal. Och hur i hela friden ska landet klara sig då? Hur ska folk överleva på 60€ om dagen? (I praktiken har det tydligen lett till uttagsgränsen 50€ på en del håll, eftersom 20€-sedlarna tagit slut). Pensionärer utan kort får ta ut 120€ i veckan. Hur ska konsumtionen hållas uppe då, vilka ska kunna handla i butikerna? Näringslivet tvärnitar. CNN ska ha rapporterat i går att Grekland just nu får 50 000 hotellavbokningar om dagen. Aegeans vd ska ha sagt att även flygbokningarna störtdyker och att även han inte tror att bankerna öppnar nästa vecka. Samtidigt ska Varoufakis ha sagt i dag att en deal är mer eller mindre klar: Citat:
Men hans trovärdighet är väl något svårbedömd. Det kan lika gärna vara förhandlingstaktik. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det var ju just grekerna jag tänkte på här. De riskerar att förlora inkomster på turismnäringen i onödan eftersom det vimlar av dylika nattsvarta uttalanden. Detta uttalande ovan är bara ett i raden av dem. Och jag kritiserar inte honom personligen för det, säger att han gör rätt eller fel. Utan jag gjorde en reflektion att konsekvensen av dylika uttalanden kan bli att turister skräms iväg helt i onödan. (Till skillnad från dig så upplever jag inte alls att man förskönar situationen i Grekland just nu, snarare så kan man läsa smärre domedagsprofetior lite överallt.) |
|
||||
|
||||
![]()
"Meanwhile a decision is due on whether the referendum can actually go ahead. Helena Smith reports:
Greece’s highest court, the Council of State has begun meeting in urgent session to consider the legality of Sunday’s referendum.. At the request of the tribunal’s vice president, Nicholas Sakellariou, the Council of State has begun meeting to consider whether the referendum should be cancelled on constitutional grounds. The court, the highest legal body in the land, was convened after two individuals contested the plebiscite. Even if the court rules against the referendum’s legality there is some suggestion that with parliament having endorsed the plebiscite, it will still take place." http://www.theguardian.com/business/...eferendum-live |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det där med förskönanden som jag ser är allt jag läser om "åk hit, det är ingen fara, allt är som vanligt, du kan betala med kort, det finns pengar, båtarna går". Själv är jag inte orolig för min kommande resa. Jag kommer att vidta de åtgärder som jag tror är de rätta just då och åka glad i hågen. Men jag gillar inte när man försöker släta över de problem som faktiskt finns. Folk skriver "Jag är på ön X, tog just ut pengar, inga problem" - men den uppgiften är ju färskvara. Ingen vet när pengarna tar slut. Jag såg en guide (inte svensk) försäkra besökare på en ö att det fanns pengar i öns enda bankomat och att den skulle fyllas på efterhand, jag frågade hur han visste det eftersom ECB inte tänker höja nödlinan utan ligger kvar på samma nivå som tidigare - men han svarade aldrig. Förstås. Och jag gillar inte när man säger vad folk vill höra, istället för det som är korrekt så att de kan fatta de vettigaste besluten. Jag läste också hur Vagabond fick en massa skäll för att de citerade ekonomer som avrådde från att åka till Grekland. Det skulle en resetidning inte göra, ansåg folk. Och jag tycker att då har man missförstått journalistikens uppdrag. |
|
||||
|
||||
![]()
Kloka ord Inkfish
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ingen människa har väl påstått att en bankkrasch inte skulle vara en katastrof för grekerna. Att situationen är värre för grekerna än för oss, som turister, är väl också så självklart så det nästan känns onödigt att ta upp. Exemplet jag gav var från ovanstående artikel och uttalades av en fd politiker. Han säger att det kommer bryta ut inbördeskrig i Grekland i typ en oneliner (näst intill). Min reflektion på detta var att det kan skrämma bort turister i onödan om/när man läser så många liknande uttalanden. Jag vet inte varför du gör en så stor grej av mina uttalanden Ink, hur små eller obetydliga de än är i det stora sammanhanget. Det är som det är och så får det vara. Jag har varken tid eller lust att försvara åsikter jag inte har utan som blir ålagda mig via andras svar. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Trådens innehåll blir alltmer spännande beroende att jag för tillfället läser om ur man piskar upp en alarmistisk stämning om en företeelse, som efter en tid och närmare eftertanke inte var av så larmartad. Ett slående exempel bland ett otal andra är att det skulle gå käpprätt åt h-te med Sverige om landet inte anslöts till euro. Armod och elände var att vänta, ja i stort sett skulle vi backa tillbaka till stenåldern, bli en perifer strunt på europakartan osv. Experter från olika sidor uttalade sig, bl.a. ekonomer som använder sig av synnerligen trubbiga instrument när de spår in i framtiden. Stämmer inte förutsägelse - ja då blir den enkla förklaringen att marknaden styrs av känslor och att man aldrig kan veta.
Ett annat sätt att piska upp stämningen är att använda hysterimetoden. Ta fram enskildheter och blåsa upp dessa till den stora sanningen. En enkel metod därför att den så väl utgår från oss själva. Ytterligare en metod är att demonisera. För att sänka ett sakligt resonemang hävdas att en ledare är i stort bortom alla sinnen och är orsaken till allt ont. Enkelt, historielöst och förrädiskt. Vi får någon att rikta vår personliga vrede mot - det är han, hon eller hen! I det politiska sammanhanget är utgångspunkten att alla folkvalda är i stort sett idioter, har egenintressen, är korrupta osv. Saklighetsprofeterna är ekonomer, journalister och en hel hoper andra sk. oberoende. Enda lösningen är att du och jag vinnlägger oss om att ställa frågorna; vem säger? Hur har vederbörande fått reda på det? Kan möjligen vederbörande ha fel? Finns annan källa att kolla? Hur sannolikt är det? Och framför allt - utgå från att alla budskap som skickas till dig har ett syfte oavsett vad sändare heter; Tsipras, Mekel, IMF, Lövén, Kalle Karlsson för att nämna några. Låt nu det Grekiska folket gå till sina valurnor i lugn och ro. Oavsett utgång så tror jag att livet kommer att ha sin gång, även på måndag. För givetvis - vi som turister vill ju inte möta en befolkning som lever i armod och svält i Europa när vi spankulerar omkring på stränder och i gränder och säger oss älska Grekland. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".
Finns att läsa här. Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015. Finns att läsa här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Men, hur kommer Generalerna att agera? Vid 1970-talets politiska kris genomfördes en statskupp som avsatte parlament och regering samt insattes en militärjunta. Stridsvagnar på Athens gator?
Arne Direkt från stugan på Skäret i sommarskrud |
|
||||
|
||||
![]()
Juntan tog makten 1967 och styrde landet till 1974, men det kommer knappast att hända igen.
Senast redigerad av Kalimera den 2015-07-03 klockan 17:06. Anledning: Rättelse |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|