Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-28, 13:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Hur blir det nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Avgörande är om ECB fortsätter att stödja grekiska banker annars måste dom sannolikt stänga. Just nu ryktas det att ECB drar in sitt stöd till Grekland, men om det också gäller bankstödet är osäkert just nu.(13.50 lokal tid)
Fast de kan inte det riktigt än, stödpaketet löper ju till midnatt mellan tisdag och onsdag ... Fast de har ju möte idag så något beslut kommer väl.

The Guardian citerade just någon på The Economist (tror jag det var) som gissade på bank holiday imorgon, alltså att bankerna skulle hålla stängt då och förbereda för kapitalkontroll när de öppnar igen. Det är ju just det grekerna är rädda för och därför de tar ut sina pengar. ---> Fast jag vet inte hur det där står sig. När jag läser vidare ser jag att det verkar vara många motstridiga rykten i svang.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-28 klockan 13:30.
Gammal 2015-06-28, 14:58
inkfishs avatar

ECB har bestämt sig. De stryper inte stödet men höjer det inte heller. Undrar hur länge det räcker för bankerna.

Citat:
It’s official, the European Central Bank has decided to maintain the emergency liquidity support on offer to Greece, but it has also not provided any extra help.

In a statement, the ECB says that it has decided to maintain the ELA ceiling at Friday’s limit (that’s €89bn).

So it hasn’t pulled the plug, but it also hasn’t provided extra funding to cover the funds that have flowed out of Greek banks this weekend.

For weeks, the ECB has been agreeing to requests from Greece for extra emergency liquidity, often providing a billions euros or more each week.

So if there’s no extra ELA, that is going to make it harder for banks to handle withdrawals, if people keep taking money out.
(The Guardian)
Gammal 2015-06-28, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Jag ställde en fråga på vår Facebook-sida om någon som är på plats har märkt att det är köer till bankomaterna, eller att de är tomma. Alla skriver att allt är som vanligt, i alla fall på öarna. Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. Finns att läsa här.
Gammal 2015-06-28, 15:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag ställde en fråga på vår Facebook-sida om någon som är på plats har märkt att det är köer till bankomaterna, eller att de är tomma. Alla skriver att allt är som vanligt, i alla fall på öarna. Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. .
Men på norske Hellasforum leste jeg et innlegg om tomme minibanker.
Det var i Thessaloniki i går kveld, han som skrev innlegget hadde forsøkt å ta ut i tre minibanker på flyplassen, en minibank de så på vei til byen/hotellet, og to nær hotellet, a l l e 6 var tomme...........
Gammal 2015-06-28, 15:28
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Det var i Thessaloniki i går kveld, han som skrev innlegget hadde forsøkt å ta ut i tre minibanker på flyplassen, en minibank de så på vei til byen/hotellet, og to nær hotellet, a l l e 6 var tomme...........
De som svarat är på öarna, och någon har svarat från Parga.
Gammal 2015-06-28, 15:31
karis avatar

Citat:
De som svarat är på öarna, och någon har svarat från Parga.
Jeg svarte, trodde det kunne være interessant, fordi du skrev

"Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. ."
Gammal 2015-06-28, 15:33
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jeg svarte, trodde det kunne være interessant, fordi du skrev

"Ingen har rapporterat från Aten eller andra större städer. ."
Aha.
Gammal 2015-06-28, 15:44
karis avatar

Citat:
Aha.
Gammal 2015-06-28, 15:47
inkfishs avatar

Så här skriver Pascalidou om folkomröstningen: http://www.pascalidou.se/blogg/armageddon-runt-hornet/
Gammal 2015-06-28, 15:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Jag förstod först inte, men förstod sedan, därför den glada gubben.
Gammal 2015-06-28, 17:07
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

"Kan man inte bara skriva av skulderna, hur svårt kan det vara" (fritt citerat) var det någon som skrev en bit här ovan.

Jag tycker man bör se greklandskrisen i samma paradigm som annan biståndspolitik från andra världskrigets slut och framåt. Skuldavskrivning har varit väldigt ovanligt och vi har haft en utveckling med först diskussionerna om en ny ekonomisk världsordning på 1970-talet och därefter 1980-talets strukturrationaliseringsprogram. Det är väl ungefär där som Eurogruppens krav på Grekland hamnar. Samtidigt har västvärldens biståndspolitik alltmer flyttat fokus från kalla krigets maktbalans till bistånd till de allra fattigaste i världen.

Det finns så oerhört många människor i världen som lever i absolut fattigdom och då blir det svårt att se hur man ska kunna avskriva skulderna till ett land i västeuropa.

Att jag sedan skriver om bistånd och Grekland i samma mening är sorgligt men det kan nog komma att hamna där. Och hela denna soppa på grund av att Grekland felaktigt släpptes in i Euron. Man brukar prata om bananrepubliker och deras valutor, det är väl en sådan Grekland skulle behöva ha MEN det är samtidigt felaktigt att tro att grekerna skulle kunna få ut så mycket mer social välfärd under en skräpdrachma än de får ut idag.
Gammal 2015-06-28, 18:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
"Kan man inte bara skriva av skulderna, hur svårt kan det vara" (fritt citerat) var det någon som skrev en bit här ovan.
Att skriva av skulderna eller ej är enligt min uppfattning dels en för både "lån"givare och "lån"tagare ganska ointressant teknikalitet ur ekonomisk synvinkel. Jag tror det är svårt att hitta någon erkänt kunnig nationalekonom som tror att det kan bli aktuellt med någon som helst återbetalning inom överskådlig tid. Huruvida skulden då avskrivs eller står kvar påverkar således inte Greklands situation. Eventuella avbetalningar förutsätter ju nya lån. Således kvittar det om skulden skrivs av nu eller senare.

Däremot finns det säkert ett politiskt / moraliskt motstånd inom EU mot att formellt "avskriva" Greklands skulder. Kön skulle snabbt bli ganska lång av andra EU-nationer som vill ha "lån" som sedan skrivs av. Därför får man fortsätta att låtsas att det är ett lån.

Som jag ser det så handlar det för Grekland om att stoppa den ekonomiska blödningen. En väg är ju då att acceptera de åtstramningsåtgärder som krävts av EU. Om det känns som för svåra ingrepp att göra så är alternativet statskonkurs. Då är ju frågan vilket som leder till störst utrymme för pensioner och reformer. Pest eller kolera?

Oavsett vilket man väljer så kommer det att krävas hjälp och stöd utifrån. Men visst är det väl då rimligt, inte minst ur ren självbevarelsedrift för Grekland, att man tätar läckorna i hinken. Det kräver väl inga förhandlingar!

Masse
Gammal 2015-06-28, 13:02
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Jag fick höra i fredags på Forex att ett av kraven hamnar på att man måste ta betalt med kort vid högre belopp,70euro är gränsen...om nu detta går igenom.
Detta pga.att en del stoppar för mycket rakt ner i fickan.
Mao.så kan det vända både hit o dit...Då jag far så blir det kontanter.Inte kort.
De flesta ställen jag varit på har gett kvitto.
Hasse
Gammal 2015-06-28, 13:05
Kalimeras avatar
Admin

Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Haralampos Karatzas, som har bloggen Politik i Grekland, skriver om den kommande omröstningen här.

Och The Guardian fortsätter med sin liverapportering här.
Gammal 2015-06-28, 13:19
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

...jag skulle tro att alternativen inför folkomröstningen kommer att klarna under dagen...
Gammal 2015-06-30, 09:32
Kalimeras avatar
Admin

Jag fick precis ett mejl från Grekiska ambassaden som vidarebefordrar ett pressmeddelande från Greek Ministry for Economy, Infrastructure, Shipping and Tourism. Det lyder så här:

"Τhe Ministry for Economy, Infrastructure, Shipping and Tourism would like to inform visitors to Greece that capital controls introduced by the Greek Government do not apply to those wishing to withdraw money from an ATM or carry out any other type of transaction using credit or debit cards issued abroad.

Moreover, the Ministry does not expect any inconvenience in visitor’s every day holiday experience, neither in the islands nor in mainland Greece, as there are adequate fuel supplies, products and services.

Greece continues to offer the highest quality of tourism services to its visitors, who have ranked Greece as one of the best destinations worldwide.

The Deputy Minister for Tourism, Mrs Elena Kountoura, said that Greece still is and will always be a favourite destination for holidaymakers. Visitors currently in Greece as well as people planning to visit Greece will not be affected by the latest developments and they can continue to enjoy their holidays in Greece without any problems whatsoever."
Gammal 2015-07-01, 08:38
Kalimeras avatar
Admin

Jag låser den här tråden för att den har blivit för lång och svåra att följa.

En ny tråd i samma ämne finns här.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:57.