![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Var det sånt jag såg idag på Eurosport? Tokstollar som slängde sig utför de hiskeligaste branter och i full fart---det såg roligt ut, om man vore så där 55 år yngre...det var i alla händelser vettigt utrustade, men hjälmar och rejäla kläder och kamera på hjälmen och ryggsäck...vad har dom i ryggsäcken??? Svara nån, annars kan jag inte sova.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Dessa tävlingar har stränga utrustningskrav för säkerheten. I ryggan måste deltagarna ha extra kläder som skydd mot köld, vind och väta, samt lavinutrustning, dvs spade, sändare, sökare och en del annat. På ryggsäcken sitter stegjärnen och isyxan. Vätska och energitillskott har nog alla packat med, och om det inte är tävling utan ren luståkning har de säkert en hel del mat och godis med sig. Många har dessutom en ryggsäck som kan fällas ut till en slags fallskärm genom att man drar i ett snöre. Om man skulle ha missbedömt snön och hamna i en lavin kan den förhoppningsvis göra att åtminstone huvudet hålls ovanför när man dras med. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, bra information. Något liknande borde vara regel för våra kära turistande fotvandrare här i våra steniga backar. Det har hänt åtskilliga gånger att någon turist missbedömt avstånd, kondition, dagsljus, telefonräckvidd , blivit sittande på berget antingen till nästa dag eller till den icke så entusiastiska räddningspatrullen hittar dem. Inga extra kläder, matsäck, elastiska bindor, ficklampa, tändare ...vad jag vet har vi inte haft några allvarligare olyckor, men det är nog en tidsfråga.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|