Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-02-21, 19:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Min gamle vän, den kretensiske småbrukaren Manolis nu 87, sa för c:a 15 år sedan:"Det är bra att Europa samarbetar, så vi slipper alla dessa krig och att vi kan prata med varandra". Han låter för mig mycket klokare än Masse. Nu har vi ytterligare ett bevis på att samtal fungerar. Inte papperspengarna!
Manolis skrattade åt mig och retades länge åt mig, när jag sa att mitt bästa parti i Grekland då var Pasok. Jag kände ju bara till Papandreo bland politikerna och han var lite svensk. Själv röstade han på Neo Demokratia.
Lycka till Ellada! / Jannis
Hej Jannis!

Tror mycket väl att du kan ha rätt att både Manolis och många andra är mycket klokare än mig. Men, såvitt jag kunnat bedöma hittills så finns inget minimikrav på klokhet för att man ska kunna framföra sin åsikt här på forumet. Så jag fortsätter väl att säga vad jag tycker, även om det kan tyckas korkat.

Jag tycker lika som Manolis att det är bra att Europa samarbetar. Därför röstade jag ja till medlemskap i EU.

Men det innebär inte att jag tycker att den gemensamma valutan är bra. Tar en liten liknelse för att illustrera vad jag menar. Visst är det stor skillnad på privat ekonomi och nationalekonomi, men ibland kan privatekonomin tjäna som ett bra exempel som alla känner igen.

Innan euron infördes kunde de som tycker att det är en bra idé gjort ett litet test. Inför gemensam kassa för alla hushållen i kvarteret där du bor. De som har jobb och lön och har lust att bidra till kassan kan göra det. De som inte vill slipper. Alla som vill handla kan göra det fritt ur den gemensamma kassan. När pengarna är slut kan man vända sig till övriga hushåll i kvarteret och be dem fylla på. Verkar det fungera bra? Fint, inför då euron. I annat fall, tänk efter en gång till.

Ett fullständigt befängt tilltag. Utan gemensam valuta hade dialogen om de ekonomiska problemen i diverse europeiska stater sett helt annorlunda ut. En egen valuta fungerar som en naturlig regulator och spegel av hur landet sköter sin ekonomi. På samma sätt som det enskilda hushållets ekonomi.

Masse

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:30.