![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tror mycket väl att du kan ha rätt att både Manolis och många andra är mycket klokare än mig. Men, såvitt jag kunnat bedöma hittills så finns inget minimikrav på klokhet för att man ska kunna framföra sin åsikt här på forumet. Så jag fortsätter väl att säga vad jag tycker, även om det kan tyckas korkat. Jag tycker lika som Manolis att det är bra att Europa samarbetar. Därför röstade jag ja till medlemskap i EU. Men det innebär inte att jag tycker att den gemensamma valutan är bra. Tar en liten liknelse för att illustrera vad jag menar. Visst är det stor skillnad på privat ekonomi och nationalekonomi, men ibland kan privatekonomin tjäna som ett bra exempel som alla känner igen. Innan euron infördes kunde de som tycker att det är en bra idé gjort ett litet test. Inför gemensam kassa för alla hushållen i kvarteret där du bor. De som har jobb och lön och har lust att bidra till kassan kan göra det. De som inte vill slipper. Alla som vill handla kan göra det fritt ur den gemensamma kassan. När pengarna är slut kan man vända sig till övriga hushåll i kvarteret och be dem fylla på. Verkar det fungera bra? Fint, inför då euron. I annat fall, tänk efter en gång till. Ett fullständigt befängt tilltag. Utan gemensam valuta hade dialogen om de ekonomiska problemen i diverse europeiska stater sett helt annorlunda ut. En egen valuta fungerar som en naturlig regulator och spegel av hur landet sköter sin ekonomi. På samma sätt som det enskilda hushållets ekonomi. ![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|