Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-28, 13:46
LG LG är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: 10 dagar för kort tid? (Koufonisi, Amorgos och Sifnos)

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi kollar alltid vädret innan vi åker med Skopelitis, om det ska börja blåsa tar vi en annan båt, om det är bra väder väljer vi mer än gärna Skopelitis. Just den resan jag skrev om ändrades rutten, annars hade vi inte åkt.
Jag kollar också vädret innan jag åker med Scopelitis, ska det blåsa så åker jag ändå. Så länge det går att sitta utomhus så är resan alltid fantastisk! Fast det kan vara bra att lämna bagaget under däck och klä sig så att det inte gör något om man blir lite blöt...

https://www.facebook.com/photo.php?v...62193980408388

/LG
Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 18:48
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Då du nu fått så många goda råd angående resrutter, båtar etc (håller absolut med om att du bör välja Amorgos och någon av småkykladerna istället för Sifnos) så kan jag svara på din fråga om tips på Amorgos.
Och vad du gör, välj inte bort Amorgos ur rutten.
Panagia Hosoviotissa (säg det tio gånger i rad och fort om du kan)
Klostret alltså, en otrolig upplevelse. Så enormt speciellt. Och utsikten så fenomenalt vacker. Själv började jag storgrina när jag var där (läs, fällde YTTERST klädsamt en stilla tår eller två) så speciellt är det.
Vet inte hur vandringsbenägna ni är men, som du säkert redan klurat ut, mängder med fina vandringsleder och inte alla stupar rätt ned i havet så man nästan svimmar av höjdskräcken. Flera sådana finns också beskrivna i e-guiden.
Agia Anna, Langada, Tholaria och Potamos intill Egiali är absolut ett måste att besöka. Gillar ni sandstränder så rekommenderar jag att ni beger er till Levrossos som ligger på promenadavstånd (en kortis) från hamnen i Egiali. Och värt att se intill Katapola: Chora, Minoa m.m. Ta badbåten till Plakes eller Maltezi m.m.
Kolla också efter en båttur runt ön. Det ska finnas, men kanske bara under högsäsong för den var inte ute och tuffade runt när jag var där i juni förra året.
Men allt det där kan du läsa mer om i Kalimeras ypperligt excellenta, magnifikt vackra och informativa e-guide om Amorgos.
Utöver det gör jag som jag brukar, och rekommenderar att läsa resebreven där Amorgos är involverade på ett eller annat sätt. Man får många bra tips.
Det viktigaste rådet av alla: Glöm inte att känna in andan på ön. Den är så speciell. Och det är så intressant att prata med öborna. Ni kommer att få det fantastiskt!

Senast redigerad av Thira den 2014-03-28 klockan 19:01.
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 15:56
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av LG Visa inlägg
Jag kollar också vädret innan jag åker med Scopelitis, ska det blåsa så åker jag ändå. Så länge det går att sitta utomhus så är resan alltid fantastisk! Fast det kan vara bra att lämna bagaget under däck och klä sig så att det inte gör något om man blir lite blöt...

https://www.facebook.com/photo.php?v...62193980408388

/LG
Jag håller med LG, men kan berätta att en sarong att torka av sig med mellan duscharna när man sitter på däck är rätt skönt - det var det i alla fall på den här turen! Vi som var kvar på däck njöt för fullt av naturkrafterna, och euforiska skratt spred sig längs relingen.
Våga
Svara med citat
Gammal 2014-03-30, 17:22
ThereseAH ThereseAH är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2014

Hjälp så mycket bra tips, Thira! Tack!
Jag misstänker att jag, som du säger, kommer hitta detaljerad info i e-guiden.

Amorgos är fastnålat i resplanen och Sifnos har tagits bort, så det är mycket fokus på Amorgos nu
Panagia Hosoviotissa är ett måste har jag förstått, och det vill jag verkligen inte missa, vare sig jag kan uttala det eller inte, haha!
Lite vandring blir det allt, jag ska nog lyckas övertala karln om den biten.

Vi ska bo på Levrossos beach apartments faktiskt, så det gläder mig att du rekommenderar sandstranden som finns där! Återigen stort tack för många bra tips, jag ska plöja igenom resebreven också, kan tänka mig att det finns mycket smått och gott där!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:15.