![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
[quote=malou;326584]
Citat:
![]() // Malin - språkpolis på fritiden ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Förlåt Malin, kunde bara inte låta bli! ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fast jag vet ju att du är professionell, Malin!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
När jag skriver om särskrivning, handlar det inte om barn. Och självklart, skulle jag inte påpeka en särskrivning eller felstavning här på forumet. Men eftersom jag ibland skriver små kåserier, som läses av andra, vill jag undvika särskrivning. Men det händer ...
![]() Sjöborren: Som funderar över uttrycket: Storm i ett vattenglas ... ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() Men visst blev det fler trådar än bildgåtor sista veckan? ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Den otrevliga tonen mellan forummedlemmar gör i alla fall mig lite beklämd. Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jo det är tråkigt med en hätsk ton, men som någon skrev i en annan tråd, jag tror också att det är svårt att tolka hur trådskrivaren egentligen menar ...det kan vara svårt när man inte hör och ser den som skriver.
Jag tror inte någon är elak med avsikt, men kanske skämtar lite "rått" och då kan det missförstås. Lissi - som säkert oavsiktligt sårat nån ibland utan att ha en aning om detta. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tror ni inte att särskriving kan bero på ordbehandlingsprogram med kursiverad underskrift? Då inbillar man sig att det är rätt att skriva isär. Troligen engelsk influens.
Sen behöver man kanske inte anmärka hela tiden, får nog känna efter lite innan. Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Jag anser inte att särskrivningar beror på engelskans inflytande. För det första därför att engelskan inte konsekvent särskriver. En del ord ska skrivas isär, andra ska skrivas ihop och ytterligare andra ska ha bindestreck. För det andra för att särskrivningarna uppkommer så snart de små börjar skriva. Långt innan de blir utsatta för undervisning i engelska, långt innan de kan läsa engelska. Redan i första klass när de precis har börjat skriva små meningar ser man: "Vi hade jätte roligt", "Hon var jätte dum" etc.
Jag tror heller inte att antalet särskrivningar har ökat. De har säkert alltid förekommit i mer eller mindre samma omfattning. Det som har ökat är publiceringarna. Nu blir ju vem som helst publicerad i bloggar, diskussionsforum, på hemsidor osv utan att någon korrekturläser. Förr var det mesta man läste kontrollerat av någon språkkunnig som kunde fixa till det som var fel. Jag har själv arbetat med sådant i många år, och bl a hindrat många särskrivningar att nå utanför kontorets väggar. ![]() ![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Karin , det tror jag absolut att du har rätt i !
Dock är det irriterande eller kanske snarast skrattretande med alla dessa fel på affärernas plakat. Man tycker att det borde finnas någon som ser över dem innan de placeras ut i affären. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|