![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Övernatta i Galaxidi.
"Motorvägen" från Patra brofäste Rio) till Korint var vad vi brukar kalla motortrafikled i oktober 2013 och kan periodvis vara kraftigt belastad av tung trafik. Så ta god tid på er. Jag kollade i Google map där restiden norr om Korintbukten är ca 60 minuter längre än den södra och som en bonus slipper ni trafiken i Athenområdet. Hör med folk där ni ska bo vilken väg dom rekommenderar. Hoppas ni får en trevlig tid i Grekland! Claes |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har åkt sträckan Lefkas - Delfi för några år sedan. Den är ganska hårt trafikerad och det är stressig trafik. Om inte vägen är ombyggd så är den kurvig! Hur många kurvor som helst......så man kan inte hålla full fart
![]() Vi stannade i Galaxidi för lunch och det var ett fint ställe. Likaså Delfi som är så otroligt vackert! Var ska ni bo på Lefkas? Om ni ska bo på den södra delen så får ni lägga till nästan en timma i restid. Deia ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Blir en tanke forbauset over dere som varsler om svingete veier/dårlige veier/mye trafikk i denne tråden. Kanskje har dere hatt andre opplevelser enn meg, men jeg tror, når sant skal sies, at ingen av dere (?) har reist på motorveien mellom Korinth og Patras mer enn meg - og jeg har, også når sant skal sies, aldri opplevd det dere skriver om. Joda, der er trailere, søndagskjørere og en eller annen villmann, men det kan man vel oppleve på hvilken som helst motorvei (iallfall i det store, skremmende utlandet)? Kjør med vett og det går helt fint, er nå min mening (det er greit at dere er uenige
![]() ![]() For å utdype det jeg skrev om å overnatte i enten Galaxidi eller Delfi: det kommer an på hva dere foretrekker, begge ligger ca tre timers kjøring fra Athen, og begge er verd et stopp, avhengig av hva dere helst vil oppleve. Galaxidi er en søt, trivelig liten by ved kysten, med god stemning (vel, synes jeg, det er jo individuelt) og et flott sted for å spise et bedre fiskemåltid, ta et bad og slappe av. I Delfi, som ligger litt inn i landet, vil dere måtte bo i den "nye byen", og den er ikke vakker på noen måte. Men finn et hotell (vi bodde på Lefas) med balkong som vender mot sjøen og den bratte skrenten, og utsikten er virkelig formidabel. Faktisk sånn at man ikke har lyst å forlate den for å spise middag! Har dere tid og har interesse for slikt, besøk "gamle Delfi"/utgravingene neste morgen, akkurat når de åpner, er jo en fordel å slippe unna busslastene med turister i Delfi. Og et insider tips til: skal dere besøke både museum og utgravingene, ta museet til slutt. Et tredje sted er Nafpaktos, også en fin liten (gamle)by, med både slott og strand. Riktignok kanskje ca 40 min lengre kjøretid, men kanskje verd det for dere? Senast redigerad av Admirala den 2014-01-09 klockan 21:50. Anledning: utdyping |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det verkar vara ganska enhälligt Galaxidi som gäller. Kommer troligtvis leta boende där. Fast Delfi låter ju också magiskt... Vad gäller Deias fråga, så kommer vi att bo i byn Agios Nikitas på Lefkas, så det är väl inte så värst lång körsträcka från Lefkas stad? Eftersom vi är två familjer som kommer resa med mindre barn (3, 3, 5 och 6 år) så blir det nog lagom att köra till Galaxidi/Delfi direkt efter flygresan. Tror det här upplägget blir strålande bra! |
|
||||
|
||||
![]()
Det blir säkert jättefint! Mina barn gillade den kurviga vägen, faktiskt går den som en grisknorr nån stans mellan Delfi och Itea. Och jag håller med Admirala och andra: kör man med normalt omdöme är det inte värre här än på andra håll.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det låter riktigt bra!
Det tar ca 20-25 minuter mellan Lefkas stad och Agios Nikitas. Hoppas ni får en fin resa! Deia ![]() (som åker till Lefkas första veckan i september - till Vasiliki) |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har vi bokat hotell i staden Galaxidi, som de flesta av er rekommenderade. Hittade ett trevligt hotell som heter Ganimede - www.ganimede.gr
Kvinnan som driver hotellet verkar väldigt vänlig och serviceinriktad. Studio för 4 personer kostar 95 euro inkl. frukost. Om någon har (gärna lite udda) tips på vackra platser eller intressanta hantverk, personer eller dylikt som man inte får missa på Lefkas så tar jag tacksamt emot detta. Ska skriva ett resereportage när jag är där och behöver lite intressanta infallsvinklar. Tack igen! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|