Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-23, 10:29
Mariell Mariell är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Ønsker dere en fin julefeiring i Paleochora! Veldig koselig å lese dine daglige oppdateringer!! Hvor ligger butikken med syltede appelsinskall? Moro å kjenne igjen de ulike stedene dere er oppdager!
Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 10:36
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Tack för en trevlig läs stund.
Vi är på ingående 27/12
Lolis
Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 12:29
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

En liten rättning:
Lisbet och Polle kommer inte förrän den 26 december.
Nu tar vi siesta. Sedan går vi in till byn och SEN väntar kastanjestifadon på Methexis. Arne drar nog återigen en kötträtt..
Men med dessa fantastiska grönsaker och frukter, som är färska kan man inte undgå att äta vegetariskt.
I Sverige smakar dom nu inte likadant vid denna årstiden,,,,
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 18:27
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Nu blev det så att Inkfish spikade igen Gavdos-kistan, dock bara preliminärt!

Det var väl ett fornuftigt beslut, Birgitta!

En utflykt till Gavdos skulle gärna vara en positiv upplevelse. Att åka till Gavdos första gången i december/januari låter som fel tid.

Varför vill du till Gavdos, Birgitta? Nyfikenhet? Lockar lugnet/ödsligheten? Vill du cykla/vandra, bada, koppla av eller bara njuta av att vara till?

Vi har varit på Gavdos två gånger. För oss var det nyfikenheten och lugnet som lockade oss på höstkanten. Båda gångerna har det bara blivit till dagsturer, vilket vi var glada för eftersom den lilla färjan strandade på Gavdos nästa dag, någon dag. Färjan lämnade Paleochora kl. 8.30 i mycket lugnt och vackert väder och gick tillbaka från Gavdos kl. 16 i något blåsigare väder (och man hade stora problem med att hålla igång motorn på den ena turen). Turen gick direkt till och från ön och tog 2½ timme, så vi fick 5 timmar på ön. Tillräckligt för att utforska två olika "orter", först Korfos mot söder, nästa gång Sarakiniko i norr. Härliga bad i det klaraste vatten, alldeles ensamma, helt ljuvligt.

Vi åt enkla måltider på de enkla tavernorna, det är inte nödvändigt med egen proviant när man reser i säsongen, även om det var lågsäsong (sept./okt.).
Det är en god idé att kolla så uppehållet på ön blir på 4-5 timmar eller kanske helst ger möjlighet för övernattning. Att bara anlända hamnen och stanna där ger ingen mening. När vi var i Korfos åkte vi med Georgos på hans traktoranhängare och till Sarakiniko gick det en gammal, skramlig buss, så en viss transport finns i säsongen, men i januari undrar jag.

Riktigt God Jul till er i Paleochora!
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 09:05
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Tisdag 24 December. Paleochora

XRONIA POLLA!

Julaftonens morgon börjar i grått och mulet. Lägg därtill ett stormigt hav med hårda vindar och höga vågor. Frukost på utealtanen är icke att tänka på. Termometern visar på fattiga 17 grader och vinden tilltager alltmer.

Nu har vi laddat upp med mynt och godis. Paleochorabarnen har ju som tradition att besöka såväl bybor som turisterna att med en klingande triangel och sång förvänta sig en peng eller lite godis. Ännu har ingen barngrupp uppenbarat sig, men de kommer säkert.

Igår eftermiddag efter siestan gick vi ner till byn att inhandla viktualier. Som bekant har alla affärer , bageriet undantaget, stängt på juldagen. Tavernor samt kiosker och ouzeriorna hålla tacknämligt nog öppet.

Birgitta parkerade sig på KKP-fiket medan Arne gick ner den korta promenaden till Supermarket.

Arne tog även omvägen till delikatessbutiken för att inhandla de goda syltade apelsinskalen. Man hittar butiken på en sidogatra till Main Street.

Startar man från kyrkan och går ner förbi Notos biluthyrning samt frisersalongen då finns på höger sida en COOP-Market. Där går man rakt över gatan och in i sidogränden. Efter tio meter finner man butiken. Densamma var dock stängd. Mera troligt har butiken bara öppet ett par timmar var förmiddag.

Från aperetifouzon på KKP gick vi så upp till Methexis taverna att spisa middag. Vi fastnade för kvällens rätt, pork steak. Eftersom vi smaskat på en del mezes på KKP strax innan så delade vi på en portion med Pork och ugnsstekt potatis. Det räckte gott och blev även över till vår huskatt. Köttet var så mört att det delade sig så snart man satte gaffeln i. Notan inklusive ett krus vitt stannade på 11 €.

Hemåt vid åttatiden. Det hade nu blivit kyligare ute, och vinden hade tilltagit betänkligt.

Bilder från gårdagen finner den vetgirige i galleriet under ”Tisdag 24 December”

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 09:27
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

God Jul Arne och Birgitta
Verkar som vi har samma julväder här på Västkusten som ni där borta
Det ösregnar och blåser närmast stormvindar här
Fast varmare har ni ju

Riitta
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 10:20
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

God Jul på er.Härligt att följa er varje steg ni tar.Känns som om jag var med och gick i hälarna på er.Sitter bredvid Birgitta när Arne är och handlar .Äter middag på Methexis med er och tänkt en alldeles gratis semester får jag på köpet.Julkramar Cia
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 11:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Njut av tillvaron och julen i Paleochora!

God jul på er!
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 12:38
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Ha en riktigt God Jul o njut av fina Palechora!
Bosse hälsar också.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 12:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Skillnaden mot Sverige är; att vi har SNÖ!
Ja, inte i Paleochora. Men vi har en utsikt över bergen från vår altan. Och på toppen ligger vit snö. Man kan aldrig få nog av den utsikten.

Gavdos frestar mig verklgen inte idag. Skulle verkligen inte vilja vara ut på havet i denna storm! Men Gavdos-längtan finns kvar. Jag tror att som Marianne frågar att jag vill "bara njuta och vara till". Att någon gång få uppleva Gavdos, ön som man suttit och tittat på, på avstånd så många gånger.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 13:19
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

Ha en riktigt God Jul Arne och Birgitta!
Njut av er vistelse i Paleochora, Gravdos tror jag är bättre längre fram i vår/sommar men jag förstår att längtan är stor. Det är fantastiskt att vara där!
10 grader varmt, moln och ingen vinter i sikte här i söder!
Rolf
Svara med citat
Gammal 2013-12-24, 13:21
Arnes avatar

Standard Länken till p4 Västerbottens intervju

Ja, här kommer länken till den intervju vi medverkade i.

Inslaget kommer cirka fem minuter in i programmet.

För kännedom har solen kommit åter till Paleochora , men det blåser hårt och går alltfort höga vågor på havet.

Arne och Birgitta

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...episode=301314
Svara med citat
Gammal 2013-12-25, 00:56
Malina Malina är inte uppkopplad

Roligt att höra! Teknikens under tänker jag...
Här i Stockholm har vi först haft en fin Julaftonsförmiddag.Sedan besökte vi vår Kubanska väninna,som varje år ordnar en Julmiddag till sina grannar.Hon bor i ett stort kvarter på Södermalm,så det kommer rätt många dit.
Efter detta eminenta evenemang gick vi i Julbön i Maria Magdalena kyrka.Fin musik och vacker stämning.Så hem och plocka fram mat och äta och dela några klappar.
Vår Amorgoskatt - Lemonaki,kräver minst en promenad runt kvarteret varje kväll,men denna kväll blev det två.Den nya katten- Nemo,är tveksam till promenader dock.
Tänker med värme på er i fina Paleochora och önskar er en fin fortsättning på vistelsen och ta hand om er och katten!
Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 10:59
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Länken till p4 Västerbottens intervju

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ja, här kommer länken till den intervju vi medverkade i.

Inslaget kommer cirka fem minuter in i programmet.

För kännedom har solen kommit åter till Paleochora , men det blåser hårt och går alltfort höga vågor på havet.

Arne och Birgitta

http://sverigesradio.se/sida/avsnittplanering

programid=284&playepisode=301314

Birgitta
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 09:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
.
Det ska bli spännande att se hur det blir kanske får vi se Arnes solnedgångar från Gavdos eller blir det Lissis som funderar på att åka dit i oktober nästa år.

Eva
Fast jag funderade på en dagstur, så solnedgång blir det inte....
Hade jag fleracveckor på mig i Paleochora så övervägde jag nog en tur med övernattningar på , men att bli inlåst en vecka när jag bara har kanske 3 dagar i Paleochora DET vågar man ju inte....Jag trodde inte att det tog 4,5 tim dit....(Det är ju som till Tinos och den färjan byter jag oftast till Sea Cat för det är så träligt med långa båtfärder) Blir det inte mer än 90 min på Gavdos efter den långa färden så får det nog vara tills man kan övernatta om det behövs utan att riskera att missa flyget hem.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 09:24
Arnes avatar

Standard Torsdag 19 December. Paleochora

Torsdag 19 December. Paleochora.

Gyllne morgon. Vinden har nu avtagit markant, och detta tackar vi för. Svag havsbris råda nu.

Vår huskatt Haristotte anlände redan vid pass kvart över sex denna morgon att trakteras med en helburk tonfisk i olja. Katten lät sig väl smaka av denna delikatess.

Det har även blivit lite varmare morgontemperatur med 18,3 grader redan klockan halv åtta. Det lutar åt frukost på utealtanen i solen.

Vi har nu fått veta orsaken till att Haris granntaverna Methexi håller stängt. Vid den hårda stormen för två veckor sedan slets de genomskinliga markiserna sönder och regn samt orkanvindar fick fritt tillträde, som demolerade stora delar av tavernans innandöme.
Hantverkare jobbar frenetiskt med att återställa lokalen i presentabelt skick. Tavernan ska eventuellt kunna öppna igen i morgon, fredag.

Igår vid tiotiden vandrade vi ner ttill byn att utföra förrättningar. Arne först in till barberaren att klippa sig. Det var en kund före, men Arne trakterades enligt god sed och vänja med ett glas ljummen ouzo med dito ljummet vatten under väntetiden.

Klippningen blev utmärkt utförd och betingade pris av tio Euro. Tvenne Euro i dricks för väl utfört arbete bifogades.

Nästa anhalt var elaffären. En jordad skarvsladdd samt ett extra grenuttag skulle inhandlas. Inga problem med dessa inköp.

Tredje anhalten blev klädbutiken nästgårds. Birgitta behövde inhandla ett par mysbyxor. Arne är – lindrigt uttryckt- ingen vän av att vistas i klädbutiker och strosade därav runt lite i väntan på Birgittas utprovning av mysbyxor.

Men nu! Arne fann en klädställning fylld med fina skinnjackor. En jacka i svart, storlek XXXL passade likt handen i handsken. Det generande låga priset på 42 € medförde att det blev affär direkt. Tillsammans med Birgittas mysbyxor blev totalpriset 48 €

Efter detta lyckade klädinköp parkerade sig Birgitta på KKP-fiket medan Arne gick ner till Supermarket vid norra stranden att inhandla viktualier,
För nytillkomna Kalimeravänner har vi nu tagit några bilder på KKP samt Järnkamintavernan.

Så hem att sova siesta. Efter siestan gick vi upp till Water´s Edge att med Echaterine överenskomma om middagsbeställning för torsdag kväll.
Vi beställde kryddiga köttbullar till Birgitta samt det goda ugnsbakade lättrökta fläsket till Arne.

Vid femtiden upp till KKP att intaga aftonens fördrink bestående av Isad Ouzo med lemon.

Middagen avåt vi på Järnkanintavernan nästgårds. Chefen meddelade på vår förfrågan att årets turistsäsong varit väldigt bra med mängder av turister från när och fjärran. Många skandinaver därtill.

Arne tog en schnitzel och Birgitta valde en mycket god fiskrätt. Fiskarten hade namnet ”Bakaliaros” och påminde om torskrygg. Enligt Birgitta smakade den gudomligt gott.
Notan stannade på 14 € inklusive ett krus vitt. Med notan kom varsitt bjudglas av den varma goda honungsrakin.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Torsdag 19 December”
Nu vid tiotiden på förmiddagen har de tidiga morgonmolnen över havet skingrats och termometern visar 19,4 grader.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Torsdag 19 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men nu! Arne fann en klädställning fylld med fina skinnjackor. En jacka i svart, storlek XXXL passade likt handen i handsken. Det generande låga priset på 42 € medförde att det blev affär direkt. Tillsammans med Birgittas mysbyxor blev totalpriset 48 €
Nu börjar ni tjäna pengar under resan. Ni kanske går med vinst innan ni åker hem.

Bra att vinden har lagt sig, och att Methexi öppnar upp igen!
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 09:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast jag funderade på en dagstur, så solnedgång blir det inte....
Hade jag fleracveckor på mig i Paleochora så övervägde jag nog en tur med övernattningar på , men att bli inlåst en vecka när jag bara har kanske 3 dagar i Paleochora DET vågar man ju inte....Jag trodde inte att det tog 4,5 tim dit....(Det är ju som till Tinos och den färjan byter jag oftast till Sea Cat för det är så träligt med långa båtfärder) Blir det inte mer än 90 min på Gavdos efter den långa färden så får det nog vara tills man kan övernatta om det behövs utan att riskera att missa flyget hem.

Lissi
Ja man ska vara ganska angelägen för en så lång tur om det bara blir 90 minuter i hamn. Den ska väl helst göras när man kan njuta av sol på däck och ett spegelbankt hav. Jag är inte heller så förtjust i långa färjeturer och minns med glädje min ö-luffar rutt Santorini - Ios - Sikinos - Folegandros - Santorini där färjan gick på dagen och ingen sträcka var särskilt lång. Till Tinos ska jag nog ta mig en dag och då slipper jag ju också starta i Pireus.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:17
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Håller med Eva L i det mesta.
Varför Gavdos under vinterhalvåret? Från nästan vindstilla till mycket kraftiga vindar sker väldigt snabbt och kan vara i flera dagar, dessutom blir det riktigt råkallt.
På sommarhalvåret är det en härlig tur, varmt och behagligt (även om det kan gunga ganska friskt även då).
Skepparn har ju stor erfarenhet av turen men som sagt vädret ändras fort så här års.
Hur som helst; lycka till!!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:22
ariadne ariadne är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hei

Bakaliaros er det samme som klippfisk, saltet fisk som må vannes ut før bruk. Vet ikke hva det heter på svensk, men det er kjempegodt. Norge eksporterer mye av det.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:14.