Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-11, 17:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2011, november

Jag tackar också, Ulf!
Vi har ju förmånen att få lite längre perspektiv på Grekland än flertalet turister, och ser sånt som inte hinns med på en kort semester.

Uffe, glöm inte att restaurangtips o.s.v fyller ett behov speciellt för den som inte är så erfaren resenär, och tack vare sådana inlägg kommer många att få en bättre semester än de annars skulle ha fått. Om jag t.ex skule befinna mig på Malta eller Irland eller nån annan stans skulle jag gärna ta emot tips på bra ställen!

Vårt liv här är fyllt av kontraster- jämfört med Sverige, jämfört med storstad, jämfört med den period i livet då vi hade småbarn och förvärvsarbete och skulder och en massa ork och nyfikenhet. Inte bättre eller sämre, men annorlunda.

Om någon har nöje av att läsa om sånt -väl bekomme!
Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 15:46
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Till Monica och Jannis speciellt, men ni övriga kan läsa också. Det är intressant att läsa om andras liv och äventyr även om det bara är banala saker och vardagen i sin enkelhet. Det ger i alla fall mig en vidare syn på omvärlden. En viss bonus får man då förståelsen för andra människor ökar.

Jag får väl ge mig om detta med tips på tavernor och dylikt då andra inte har den breda erfarenheten som jag själv besitter. Att bo och flytta till ett annat land är en ganska stor händelse för många och även för mig. Nu kan jag sitta och gå igenom minnenas arkiv och tänka ut hur jag skulle ha agerat eller tagit vissa beslut. Att sedan jag blev sjuk vilket ställde många saker på dess spets är väl en börda jag får bära resten av livet.

Den stora skillnaden är att jag har i alla fall gjort det. Nu kan jag inte resa på egen hand längre, men jag följer med på de resor som ni skriver om. Att Kreta är min bas lär väl knappast ha undgått någon men för mig så är det centrum av Europa. Det ligger mycket historia bakom och närheten till Egypten och Kretas plats som handelscentrum är knappast en nackdel. Få ställen har så mycket myter och sägner som just Kreta. Att sedan innevånarna är lite speciella kryddar bara tillvaron lite extra.

Zorba är en ledstjärna för mig. Nu är egentligen inte historien från Kreta utan från fastlandet, men den kunde mycket väl ha utspelat sig här i originalet. Anthony Quinn är Zorba och jag har haft förmånen att få träffa mannen i egen hög person. Lyckan av att få ”stöta” ihop med min idol på Halidon och byta några ord var total. Mannen rörde sig som en vanlig grek och ingen större uppmärksamhet fanns kring hans person. Han var bara en vanlig besökare och såg väl mer grekisk ut än kretensarna själva.

Men för att nu knyta ihop säcken lite grand så är jag också en gammal gubbe på drygt 60 år som älskar att läsa om andras öden och äventyr. Så fortsätt att skriva.

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 15:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Ulf, jag delar din uppfattning om Kreta. Jag är oändligt glad över att vi hittade vårt "paradis" här. Vågspelet att satsa pengar, lära ett nytt språk och att leva här minst halva året, har gett oss massor av nya erfarenheter.
Så småningom får jag väl nöja mig med att läsa mina månadsbrev. Det var tur att jag började skriva en gång, annars skulle allt svart vara glömt!
Jag har också goda minnen av Zorbá. Som ung kände jag mig som Alan Bates i filmen och beundrade Anthony Quinn, som den frie men lite galne greken. Både film och bok kan man se/läsa igen med behållning.
Jag är mer lik Zorbá, när jag är på Kreta, än när jag är i Sverige tycker Ylva.
Jag har många månadsbrev kvar att lägga ut och några ytterligare hinner jag väl skriva.
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 15:41
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Era berättelser förgyller verkligen min dag.Så bara fortsätt skriv!!
Hälsningar från soligt och höstvackert Boden.
Monica
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:30.