![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det var mycket maneter några år sen, men nu har jag inte hört någon nämna detta.
|
|
|||
|
|||
![]()
I hvert fall 7-8 år siden den 'medusa'-historien min fra Telendos. Det burde kanskje vært sagt? Eneste gangen faktisk.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Medusa är väl manet som samlingsnamn. Den Portugisiska örlogsmannen (Man-O-War) finns i hela Medelhavet. Kallas blåsmanet också, p.g.a "blåsorna" ovan vatten. Någon sådan har jag inte sett.....dom kan t.o.m. vara dödliga.
De maneter jag sett har varit ganska små och rödbruna och ger ett rejält sting med efterföljande sveda i flera dagar. När vi var i södra Italien så hade många blivit stugna veckan före oss men vi hade tur. Såg inga maneter där. Men vi går aldrig i utan att kolla lite först. Gärna snorka av området också (makens uppgift ![]() Det finns solkräm med manetskydd på Apoteket. Köpte det ett år när vi reste till Mallorca, men den var så klissig och otäck så vi struntar i det. Deia ![]() Senast redigerad av Deia den 2013-07-28 klockan 15:40. |
|
|||
|
|||
![]()
Enda gången vi sett maneter i Grekland var 1994 när vi badade på östra sidan av Kefalonia. Både vid Sami bay och i Poros. Då sa ortsbefolkningen att det dels berodde på vindarna och dels på hur många större båtar som "rörde upp" vattnet.
Hoppas att "Tilosmaneterna" var en engångsföreteelse för er. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Tack ska ni ha för alla erfarenheter och svar. Ja det "förtar" lite grand av resfebern dit ner, då några i familjen tror det ska hända igen....försöker prata i åt ungarna att det är sällsynt det händer nåt dylikt. Vi hade en förgrymmad osis helt enkelt.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Var på Zakynthos förra året och där var det ganska gott om maneter i ca en vecka i mitten av augusti. Enligt lokalborna kan de komma in ibland, men det var ovanligt mycket det året. Vet dock inte vilken sorts maneter det var
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Detta var på stranden i Kalamaki
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|