Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-17, 17:01
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Lägre Resturangmoms från 1 Augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
I år får vi maskinkvitton på alla tavernor vi äter på. Tidigare var det bara på en av dem. Alla som är/har varit i Grekland i år har väl sett skylten som säger att du inte behöver betala om du inte får ett maskinkvitto.
Vi fick inte ett enda maskinskrivet kvitto på två veckor (på Lefkas och Kalamos). Inte ens ett handskrivet ibland. Man bara kom fram till bordet och sa vad det kostade eller skrev en summa på blocket med beställningen.
Jag såg inga skyltar om detta.....

Deia
Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 18:06
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Jag såg heller inga skyltar. Å andra sidan tittade jag inte efter dem heller. Kanske skulle jag sett dem då.
Jag fick faktiskt maskinskrivna kvitton på nästan alla ställen jag åt på. Även på de ställen där jag tog en frappé eller bara en en öl. De rullade ihop den maskinskrivna pappersremsan, så prydligt i små "koppar" av rostfritt stål som de ställde på bordet för att kvittot inte skulle blåsa bort. Detta gällde både på Amorgos, Folegandros och Santorini. På ett ställe på Naxos fick jag inget kvitto dock. Men det var nog i princip den enda restaurang jag åt på där jag inte fick ett.
Så visst håller det på att förändras.
Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 18:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

De där skyltarna om att man ska få kvitto, annars behöver man inte betala, SKA finnas uppsatta synligt och på grekiska och engelska. Oftast sitter de på kassaapparaten eller liknande, och ALLA affärer och restauranger ska respektera detta. Vill ni klaga så finns det myndigheter i Grekland ...
Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 19:36
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
...Jag fick faktiskt maskinskrivna kvitton på nästan alla ställen jag åt på. Även på de ställen där jag tog en frappé eller bara en en öl. De rullade ihop den maskinskrivna pappersremsan, så prydligt i små "koppar" av rostfritt stål som de ställde på bordet för att kvittot inte skulle blåsa bort...
Precis så upplevde vi det också! Vi fick t.o.m. ett maskinkvitto i en sådan där kiosk med liten lucka som säljer tidningar, godis och dricka. Han hade en liten manick som han skannade våra glassar med och så fick vi ett prydligt litet maskinkvitto...

MVH zakka
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:55.